TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor fÃ¥r man kjøpt felger til MR2?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #385896  av FireWalk

Søkte litt rundt på forumet uten å finne noe om dette. Har også sjekket på diverse nettbutikker som sharif, ebay osv men finner ingen kule felger som ikke samtidig ser for bling ut.
Vurderer å kjøpe meg nye felger etter at jeg havnet nedi et hull på størrelse med grand canyon og felgen har ikke vært helt det samme siden. Fikk skader på felg både forran og bak. Tenkte å kanskje prøve noe nytt. Men hvor finner man felger på nett? Har søkt lenge nå uten å finne noe av interesse. Så da lurte jeg på hvor dere kjøper deres felger? Det jeg finner i diverse nettbutikker er tragisk begrenset. Søker f.eks på mr2, så 18" som jeg skal ha. så får jeg kanskje opp 2-4 alternativer, der den ene felgen er styggere enn den andre. Det må da kunne gå an å finne noen kule felger noe sted?

Og hva passer egentlig på disse bilene av forskjellige boltsirkler? vet at mange kjører rundt med boltsirkler som ikke nødvendigvis er beregnet for MR2.
Sist redigert av FireWalk den 02 apr 2011 15:24, redigert 1 gang totalt.
 #385897  av inzane2012

sliter med det samme selv eirik :) vanskelig å finne felger når det er så ufattelig mye å velge mellom...

jeg syns du bør gå for noen felger som er litt mer raceing aktig ut, ikke felger med svær kant og mye dekkstrekk...

ang det med boltsirkel så sies det at du kan kjøre med 5x112 vist du bruker sånne slingrebolter eller hva det heter, men en bør vel ha felger med orginal boltsirkel...
 #385898  av mr2storbrua

Mange fine her: http://www.mvpmotorsports.com/Templates ... SearchYN=N

Liker spesielt Volk GT-C.
Enkei RP03 og Blitz Z2 er heller ikke stygge...
 #385906  av lasse

Kjører med 5x112 selv, går helt fint med slingremuttere, har kjørt med dette i 3-4 år nå uten problemer.
Får mye mer å velge mellom, og ofte får du tak i "staggered fit" breiere bakfelger.
 #385935  av predator

Skjedde det i Ålasund? Isafall anbefaler jeg deg å ta bilde av hullet du havna nedi, send erstatningskrav til kommunen. Er mange som har gjort før deg, og fått erstattet kravet...
 #386004  av FireWalk

predator skrev:Skjedde det i Ålasund? Isafall anbefaler jeg deg å ta bilde av hullet du havna nedi, send erstatningskrav til kommunen. Er mange som har gjort før deg, og fått erstattet kravet...
Er en stund siden nå, så tviler på jeg får noe igjen.. er jo slike veier over hele norge nå. Har fremdeles ikke funnet noen felger jeg kunne tenkt meg..
Skal ha bilen inn til han på lakkering.net nå og få den lakkert om igjen++ så tenkte at det kunne gjort seg med et par skinnende nye felger også. Men sliter med å finne noe. Merkelig at det skal være så vanskelig. Skulle tro det var vanskeligere å finne innmat til motoren enn felger. Men om jeg f.eks vil ha et sett nye råder så får jeg opp så mange treff at det er nesten vanskelig å orientere seg, men når det gjelder felger, som er langtm er vanlig så er det veldig dårlig utvalg rundt om syntes jeg.

Savner en side som har "ALT" av felger, sortert etter boltsirkel osv.. så man ser alt som kan passe.. Det hadde vært noe. :D
 #386067  av ad92

Trenge no ikke å ver på nettet vell? Jeg kjøpte med dekksjappa bak Fagerlia VGS, sa jeg skulle ha felg til mr2 å han bladde opp mange alternativ e kunne velge mellom :) e jo litt dyrere å kjøpe hos en forhandler da men da går det kjapt hvertfall..

Dotz felgene mine er jeg hvertfall kjempe fornøyd med :) Syns dotz GTR hadde gjort se på bilen din, eller mugello lake30. Skjønna ikke kordan du klare å kjøre rundt i 18" med lavprofil men din e jo trossalt ikke en daily driver...
cache_240_240_197ca4d-dotz-mugello-lake-30.jpg
cache_240_240_197ca4d-dotz-mugello-lake-30.jpg (9.18 kiB) Vist 2056 ganger
Vedlegg
cache_240_240_197ca4d-dotz-mugello-lake-30.jpg
cache_240_240_197ca4d-dotz-mugello-lake-30.jpg (9.18 kiB) Vist 2057 ganger
 #386099  av magnesmurf

5x112 fungerer helt fint det også. Jeg kjører også på det, med slingremuttere.
Innpress org er jo 45, så minste lovlige er da 38. Men hvis du ikke er nervøs for teknisk kontroll kan du jo gå en del lavere enn det også.
Søk på boltsirkel og innpress fremfor biltype i nettbutikkene. DA får du opp mange fler alternativer.

Ellers anbefaler jeg deg å først finne ut hvilken type design du ønsker på felgen.
Når du har funnet ut av hva du ønsker er det bare å begynne å tråle både nettbutikker, forum og lokale forhandlere etter felgtypen du ønsker.
Etterhvert finner du en felg som likner såpass på det du ser for deg, at den er bra nok :wink:
Og hvis du søker på både 5x114,3 og 5x112 (Siste er VAG biler, og de lages det mye felger til..) og søker på alt av innpress fra 30 til 45, så finner du mange felger :wink:

Let også etter dekkforhandlere og fabrikanter på nett. Utvalget er egentlig ganske stort.

Finnes noen gode US sider som jeg ble tipset om når jeg lette etter felger til bruksbilen min. Der kan man se alle type felger fra alle verdens fabrikanter på bilen sin, og se hva som passer.
 #386100  av FireWalk

Jeg sitter på jobb og surfer litt nå. Sleng gjerne inn noen linker i tråden her så får vi litt bedre oversikt over hva som er tilgjengelig raskt og enkelt :)
 #386113  av inzane2012

kremt kremt, var det ikke du magne som sa en gang, at vist det ikke passer 100% så passer det ikke ikke i det hele tatt? ;) tenker da på en tidlig diskusjon rundt boltsirkel på felger for du slet med akkurat samme problemet, og nektet å bruke slingremuttrer :P hehe
 #386119  av magnesmurf

Stemmer det :wink:
Men fant ut at det faktisk fungerte! :lol:
Kjører jo med det oppsettet selv.

Men jeg var temmelig skeptisk, og jeg studerte både muttere og felg med bolter nøye før jeg var overbevist om å i det hele tatt prøve. Men fant nå ut at så lenge det bare var snakk om 2,5 millimeter i forskjell kunn man nesten ikke se det. Og da fungerte det fint med slingremuttere, så lenge man er nøye når man monterer felgen og har en centerring i felgen som gjør at den kommer helt i center :wink:
 #392833  av FireWalk

Sliter med dette enda. Finner noen få jeg liker, men de passer enten ikke, eller så er de for smal.. Savner også en oversikt over hvor brede dekk man kan ha på en gitt størrelse felg. Noen som vet hvor jeg kan finne dette? har ikke lykkes i å søke meg frem til noe på google..

f.eks hvor brede dekk kan jeg ha på henholdsvis 8x18, 8,5x18 og 9x18 ?
 #392855  av magnesmurf

Felgen angis i tommer bredde.
Gang antall tommer med 2,54 og legg til en null på slutten, så har du felgenss bredde i millimeter. Dekket bør være ca like bred.

Feks 8" bred felg er 8 x 2,54 = 20,32 cm = 203 mm bred felg, og da minimum 205 dekk. PÃ… 8 bredde vet jeg at 225 er anbefalt bredde.
9" er vel anbefalt bredde 245.

Du kan egentlig gå ut fra dette:
7" = 205
7,5" = 215
8" = 225
8,5" = 235
9" = 245

Målene kan selvfølgelig avvikes noe, og det går fint med pluss minus 20 mm dekkbredde i forhold til felgbredde. Men de målene som er oppgitt ovenfor skal være det optimale for at dekket skal sitte godt på felgen.
 #392862  av ad92

Har 205 på 8" og det blir litt dekkstrekk, men det ser ganske bra ut og har rette stuket! 8.5" med 235 har jeg bak og det ser optimalt ut akkurat som magnesmurf sier! Med tanke på at du har en del moment som skal gjennom bakdekkene ville jeg ikke satset på noe annet enn det som er optimalt! :)

Må jo ha litt dekk på en såpass rå mr2 da :) Dekk og felg bedriften som ligger bak Fagerlia vgs, som jeg ikke husker hva heter er hvertfall jeg kjempe fornøyd med!
 #392885  av FireWalk

må iallefall ha minimum 265 bak. Er det jeg har nå men kunne egentlig tenkt meg enda litt bredere. samtidig er jeg plaget med sporing på 225 forran. Vi har ikke verdens beste veier rundt om her og man merker at bilen gjerne vil følge sporene. Så tenkte da å gå for 8 forran og 9 bak, så kan jeg eventuelt kjøre 215 forran istedet. Har kjørt med 215 på GTIen jeg hadde og syntes det sporet betydelig mindre enn 225 gjør nå. :)