TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• kravene til hjelm pÃ¥ banekjøring?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #386235  av magnesmurf

Lurer litt på om noen vet hvilke krav som stilles til hjelm, når det er påkrevd på banekjøring.

Holder det med en billig halvhjelm godkjent for motorsykkelbruk, eller må man investere i en heldekkende med visir? Og er det nok med en motorsykkelhjelm, eller er det egene krav til kjørehjelmer?
 #386246  av Daniel HS

SÃ¥ lenge den er godkjent for veibruk mener jeg det er godkjent... :)
 #386271  av twincam

O.T

kjøp for guds skyld en lett halvhjelm. mange som kjører med helhjelmer på nesten 2kg.
det mange ikke tenker på er at når du bruker en så tung hjelm uten krage, så tar du livet av nakken din i en evt bråstopp da hodet blir så mye tyngre og særlig hvis du bruker 4 punkts seler.

mange baneinstruktører som mener at det ikke burde vært påbudt med hjelm annet en i motorsport, da du skader deg sjøl nesten mer ved å bruke hjelm uten krage en hvis du ikke skulle ha brukt det.
 #386286  av lasse

Min erfaring er at om du har noe som ligner på en hjelm på hodet med hakestropp, så går det bra.
Kjører selv med halvhjelm, og anbefaler det, bedre sidesyn og lettere å vri på huet for å følge med i speila enn med den gamle helhjelmen min ihvertfall.
 #386293  av Daniel HS

En annen grunn til halv hjelm er varme! Lite deilig å sitte i en bil i 30-40 grader og solsteik i tillegg sommerstid.
 #386294  av Haugrud

twincam skrev:O.T

kjøp for guds skyld en lett halvhjelm. mange som kjører med helhjelmer på nesten 2kg.
det mange ikke tenker på er at når du bruker en så tung hjelm uten krage, så tar du livet av nakken din i en evt bråstopp da hodet blir så mye tyngre og særlig hvis du bruker 4 punkts seler.

mange baneinstruktører som mener at det ikke burde vært påbudt med hjelm annet en i motorsport, da du skader deg sjøl nesten mer ved å bruke hjelm uten krage en hvis du ikke skulle ha brukt det.
Det her er jo delvis grunnen til at HANS kom inn i bildet..da sitter jo hodet "fast" i skuldrene dine..det negative er jo at det er grisedyrt og at det er veldig begrensa hvor mye du får snudd på hodet!
 #386326  av magnesmurf

Tanken var en rimlig halvhjelm ja. Mest med tanke på sidesyn og temperatur.
Hadde faktisk ikke tenkt på vekt før det ble nevnt her, så skal sjekke det litt nøyere før jeg kjøper. Takk for tipset :wink:
 #386351  av ArildM

Takk for tipset ang halvhjelm. Kjørte med helhjelm forrige gang jeg var på bane, tenkte egentlig ikke noe på det, men var så morsomt at jeg kunne sikkert ha knekt begge beina uten å ha merket noe mye til det.
 #386357  av 2r-e-rik

Haugrud skrev: Det her er jo delvis grunnen til at HANS kom inn i bildet..da sitter jo hodet "fast" i skuldrene dine..det negative er jo at det er grisedyrt og at det er veldig begrensa hvor mye du får snudd på hodet!
hans er ikke grisedyrt: http://www.gundersenmotorsport.no/kjore ... ion=124119

må i tillegg ha hjelm som er tilpasset. men hva er da noen tusen lapper når du driver med bil? for å ikke snakke om helsa di??

ser en tendens av hans blir stadig billigere, og blir påkrevd i fler motorsport grener etter hvert som person skader oppstår..