TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Demontering av veivaksel og stempler for dummies

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #386990  av EXS

kunne noen hvert så greie og gitt meg en liten innføring i hva jeg må og ikke må når det kommer til denne jobben :oops:

taes stemplene ut sammen med veivakselen eller må de demonteres før den blir tatt ut?

og hvordan slakker man på en hudraulisk kjedestrammer?

sitter rådene festet med strekkbolter eller vanlige bolter?

stemmer det at jeg ikke kan bruke brukte rådelager fra en veivaksel over på en annen veivaksel, og det samme med stempel fjører?

og hvor vanskelig er det og gjøre denne jobben uten og plukke motoren ut fra bilen?
 #387107  av EXS

kom igjen folkens.... mye kunnskap på dette forumet men lite skriveglade folk :|

blir vel til at jeg hopper i det med hodet først og finner utav det selv :roll:
 #387127  av john_e

Kan bidra med noe her :)

Skru løs rådene fra veiva, før du løfter veiva ut. Trekk ut råder og stempler.

Hydraulisk kjedestrammer skrues løs fra motoren. Må presses sammen med skrutvinge før du setter den på igjen.

Strekkbolter eller ikke: Varierer. Byttet ikke rådeboltene da jeg overhalte 3sge'en (Var ikke strekkbolter)

Stempler og ringer skal brukes i de plasseringene de sto i da du demonterte, kan være forskjell på klaringene fra sylinder til sylinder. Anbefaler ikke å bruke gamle ringer fra annen motor.

Teoretisk sett skal det gå bra å bruke brukte rådelagre, så lenge hver enkelt toleransene stemmer med den nye veiva. Er ingen metall til metallkontakt pga. oljefilmen i mellom.

Kan være vanskelig med motor i bilen. Tung veivaksling, og 4 råder+stempler. - Kommer til å henge løst etter veiva er løftet ned. Mye stress med tyngdekraften som motstander ;)