TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • bmw zf gir pÃ¥ 2jz?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #387677  av knugen83
 
hei, er det noen som har prøvd zf girkasse fra bmw på supra 2jz? ser at bakaxel.se kan levere ferdig kasse tilpasset 2jz. hadde vært morro med noen synspunkter på dette.
 #387681  av 2r-e-rik
 
knugen83 skrev:hei, er det noen som har prøvd zf girkasse fra bmw på supra 2jz? ser at bakaxel.se kan levere ferdig kasse tilpasset 2jz. hadde vært morro med noen synspunkter på dette.
bedre å bruke supra kasse da.. zf funker på fire sylindra motorer men sekser'n er for sterk..
men getrag fra bmw funker, den fra e30 m3 er god.. med første gir til venstre og ned og 1:1 på 4 gir.
den har også løst clutch hus så det er lettere å bruke i motsetning til zf som må sveises om..

btw e30 m3 kassa heter getrag 262 cr
 #387682  av knugen83
 
2r-e-rik skrev:
knugen83 skrev:hei, er det noen som har prøvd zf girkasse fra bmw på supra 2jz? ser at bakaxel.se kan levere ferdig kasse tilpasset 2jz. hadde vært morro med noen synspunkter på dette.
bedre å bruke supra kasse da.. zf funker på fire sylindra motorer men sekser'n er for sterk..
men getrag fra bmw funker, den fra e30 m3 er god.. med første gir til venstre og ned og 1:1 på 4 gir.
den har også løst clutch hus så det er lettere å bruke i motsetning til zf som må sveises om..

btw e30 m3 kassa heter getrag 262 cr
supra kassa 6trinn koster mer enn det smaker. zf blir jo brukt på 6'er diesel og de store 6'er bensin. trodde zf var sterkere enn getrag, men mulig jeg tar feil her.
noen som har gjort dette før?
 #387689  av 2r-e-rik
 
knugen83 skrev:
2r-e-rik skrev:
knugen83 skrev:hei, er det noen som har prøvd zf girkasse fra bmw på supra 2jz? ser at bakaxel.se kan levere ferdig kasse tilpasset 2jz. hadde vært morro med noen synspunkter på dette.
bedre å bruke supra kasse da.. zf funker på fire sylindra motorer men sekser'n er for sterk..
men getrag fra bmw funker, den fra e30 m3 er god.. med første gir til venstre og ned og 1:1 på 4 gir.
den har også løst clutch hus så det er lettere å bruke i motsetning til zf som må sveises om..

btw e30 m3 kassa heter getrag 262 cr
supra kassa 6trinn koster mer enn det smaker. zf blir jo brukt på 6'er diesel og de store 6'er bensin. trodde zf var sterkere enn getrag, men mulig jeg tar feil her.
noen som har gjort dette før?
r-154 med 1jz clutch hus er en billig løsning da.. men ellers så får du jo zf kasser for en 500 lapp i usa da.. da går det greit å bruke opp 2-3 kasser i året..
men en brukt tremec fra en viper er ikke så dyrt, men jeg har hørt at dem ikke er så bra på høy effekt..
det er en hel masse volvo folk i norge som bruker tremec, for alt annet er for dårlig.. men tremec tko-600 tåler bare 800nm,
den er å få kjøpt som sekvensiell å da tåler dem 2 dager på rudskogen med en volvo firer på besjedne 800hk..
 #387901  av Radial
 
problemet med bmw ZF-kasser er turtall...samme med Tremec og T-56.
Felles for disser er at de sitter orginalt på motorer som knapt varver over 5000 rpm (Bmw diesel, STORE bensin 6'ere, Amerikansk V8, etz)

Når du da dytter disse inn i hysteriske 8-9000 rpm volvo-blokker så går syncro-ringene "åt skauen" ganske fort, og til slutt driver du å bomgirer og raper kassa i gir til den raser.
Orginal 2jz varver ikke stort mer enn 6200rpm, men hvis du må ligge å gire langt opp i turtalls-området sliter dette også mye på sync-ringene.

Så oppskriften på en holdbar ZF er å ha en momentsterk motor hvor du kan la turtallet falle ganske mye før du girer og kan gi på igjen... noe jeg sjeldent ser på en 2jz med lastebilturbo, datasprut, balanserte bunndeler og vasse kammer :)
 #392347  av 3rlend
 
Her en kompis med en e30 325 turbo som kjører med zf kasse. Han har 450hk på hjulene og ingen problem med kassen :P
Men kan jo være som det blir sagt her turtallet :) jeg er ingen girkasse-guru :P
 #392946  av arong
 
Veit om ein som kjørte drifting med ZF-kasse i 3år før 4. giret hans røyk, og det var med ein BMW M50B28 turbo med rundt 700nm ein plass.. :)