TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Langlys problem

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #388472  av Almar

Har nå samme problemet på 2 av mine toyotaer, en 87 camry og en 80 carina. Langlysene virker ikke, når jeg bruker lyshornet uten å slå på lysene eller tenninga kommer nærlysene på. Tenget for langlys kommer heller ikke opp i speedometeret. Noen som har ett godt forslag? Har prøvd å målt noe på carinaen men såvidt jeg finner ut så gjør releene sin jobb med tanke på hva jeg finner av strøm i relekontakten når hendelen brukest.
 #388477  av Almar

Har ikke sjekket men skal vel godt gjørest at alle 4 pærene + begge indikatorpærene røk samtidig, hvis pærene hadde vært gåen så skulle det vel blitt mørkt når jeg slår på langlys? Det er nærlys uansett hvilken posisjon hendelen har foran og bakover
 #388482  av mr2storbrua

Er vel h4-pærer? Da slukkes vel ikke nærlystråden, men fjernlystråden tennes i tillegg? At ikke indikatorlyset lyser er sikkert pga strømmen ikke sluttes... Mål med et voltmeter hvor feilen ligger... Begynn ved pærekontakten :)
 #388484  av Almar

nærlys tråden lyser kun i kombinasjon med langlys ved bruk av lyshorn er slik jeg har forstått det, uansett skal ikke nærlysene komme på når man drar på lyshornhendelen. Har mere tro på releer eller dioder, men skal måle for sikkerhets skyld.
 #388961  av Almar

Da var carinaen i orden, pærene og brytere og ledninger var i orden, var veksel relèet som var gåent. Har aldrig sett ett vekselrelè med kun 4 pinner før, som sådan er styrt at minus... Rotet under rattstammen og der fant jeg en ledning som virket motsatt av langlys styrestrømmen som ikke var i bruk, så her har toyota spart seg for 35cm med kabel. (kjipinger! dette vises jo også på kvadraten som toyota bruker på sine ledningsnetter) Hvorfor gjøre ting vanskelig og produsere deler som ingen andre bruker når det kan gjørest enkelt?? Bygde dette om med 2 vanlige relèer da jeg fant den ledningen som ikke hadde noen motpart i kontakten. Antar det er samme problemet i camryen. Hater japaner elektronikk, her har dem jammen mye å lære fra Bosch og Siemens.
 #389493  av Drafter

Almar skrev:Da var carinaen i orden, pærene og brytere og ledninger var i orden, var veksel relèet som var gåent. Har aldrig sett ett vekselrelè med kun 4 pinner før, som sådan er styrt at minus... Rotet under rattstammen og der fant jeg en ledning som virket motsatt av langlys styrestrømmen som ikke var i bruk, så her har toyota spart seg for 35cm med kabel. (kjipinger! dette vises jo også på kvadraten som toyota bruker på sine ledningsnetter) Hvorfor gjøre ting vanskelig og produsere deler som ingen andre bruker når det kan gjørest enkelt?? Bygde dette om med 2 vanlige relèer da jeg fant den ledningen som ikke hadde noen motpart i kontakten. Antar det er samme problemet i camryen. Hater japaner elektronikk, her har dem jammen mye å lære fra Bosch og Siemens.
Hvorfor hater du japaner elektronikk?
Fordi en ledning var for kort på din 30 år gamle camry eller noe sånt? :lol:

Japanere bruker vel gjerne bosch og denso og de :wink:
Er vel heller marinelli (italiensk) du skal hate.. Som bla. tyskere og VAG bruker, eller som sitter på bilen når den kommer som ny..
Dette ryker jo selvfølgelig etter noen få km og blir byttet med Bosch :P
 #389536  av Almar

Har feilsøkt en del i japaner nett, nissan primera f.eks. Ikke renault, men nissan, her er ledningene skjøtet med loddetinn og teipet over orginalt fra fabrikk, dette er før sikring. Her deles en tykk kabel over i 2 mindre der dem går til sikringsboksen og den ene går til dynamo. Har også feilsøkt i glødeanlegg på tidlig 90 talls pajero, lysanlegg på legacy, bakluke nett på lancer og mye mer. Japanerne er elendig på el-nett. Har alt for billige løsninger, skjønner du er entusiast men har jobbet på toyota verksted tidligere og der er mye rart.
 #389619  av Drafter

Almar skrev:Har feilsøkt en del i japaner nett, nissan primera f.eks. Ikke renault, men nissan, her er ledningene skjøtet med loddetinn og teipet over orginalt fra fabrikk, dette er før sikring. Her deles en tykk kabel over i 2 mindre der dem går til sikringsboksen og den ene går til dynamo. Har også feilsøkt i glødeanlegg på tidlig 90 talls pajero, lysanlegg på legacy, bakluke nett på lancer og mye mer. Japanerne er elendig på el-nett. Har alt for billige løsninger, skjønner du er entusiast men har jobbet på toyota verksted tidligere og der er mye rart.
Jeg er ikke entusiast på noen som helst måte :lol:
Men kan være enig i at toyota kunne kosta på seg noen cm ekstra ledning visse plasser..
Eks stikket fra dynamo på min, må strekkes for å kunne kobles til, så det har revna 2 ganger :roll:
Renault bør du være glad du ikke har vært borti, dem bruker ikke beskyttelsesmatter i ledningsnetta sine+ er ledningen tynne originalt og veldig ømfintelig for irr og slikt.. så er mange biler det har brent opp på osv..