TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SpørsmÃ¥l om motornummer og ombygging til gen.3+

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #393068  av Toms_3S-GTE

Jeg vet allerede at det er "umulig" å få godkjent ombygging til Rev.3 fra Rev.1.

Men så kom jeg til å tenke på en ting. Hvor står motornummeret osv på motoren?

Er det mulig å mix'e og matche en Rev.1 og en Rev.3 så man har en motor der alle deler som er identifiserbare med nummer tilsier at motoren som står i er Rev.1?

Lurer litt på dette i og med at jeg har en orginal rev.1 bil med turbo motor i vognkortet.
 #393070  av Toms_3S-GTE

Litt googling sier at motornummeret sår rett over der girkassen og motorblokka møtes. Stemmer dette?

Vil det da være mulig å bruke den delen av blokka som motornummeret står på i ett rev.3 bygg?
 #393141  av lasse

Motornr står stempla i blokka over kassa ja, så vidt jeg vet er det forskjell på blokka på 2 og 3gen motor, forskjellige kjølekanaler mot toppen blandt annet.
Spørsmålet mitt er hvorfor gidde å ta seg bryet? Om du har tenkt til å trimme er det jo ulovlig uten å godkjenne det med økt motoreffekt uansett (og det kan du tenke deg toyota gidder å skrive ut papairer på...) Enten så trimmer du bare 2gen motoren din, eller så bytter du til en hel 3gen motor (og trimmer den :wink: ) Er jo et par fordeler med 3gen, men med basic trim på 2 og 3gen så er dem relativt like.
Uansett hva du gjør, så er det eneste en evt kontollør fra BT kommer til å se etter er trim, om du har en 2 eller 3gen motor baki der får dem aldri vite, tviler sterkt på at de gidder å ta på seg jobben å jekke motoren din ut og demontere en hel masse fra den for å finne motornr...
 #393147  av Toms_3S-GTE

lasse skrev:Motornr står stempla i blokka over kassa ja, så vidt jeg vet er det forskjell på blokka på 2 og 3gen motor, forskjellige kjølekanaler mot toppen blandt annet.
Spørsmålet mitt er hvorfor gidde å ta seg bryet? Om du har tenkt til å trimme er det jo ulovlig uten å godkjenne det med økt motoreffekt uansett (og det kan du tenke deg toyota gidder å skrive ut papairer på...) Enten så trimmer du bare 2gen motoren din, eller så bytter du til en hel 3gen motor (og trimmer den :wink: ) Er jo et par fordeler med 3gen, men med basic trim på 2 og 3gen så er dem relativt like.
Uansett hva du gjør, så er det eneste en evt kontollør fra BT kommer til å se etter er trim, om du har en 2 eller 3gen motor baki der får dem aldri vite, tviler sterkt på at de gidder å ta på seg jobben å jekke motoren din ut og demontere en hel masse fra den for å finne motornr...
Har vært planen å kjøpe en gen.3 motor og trimme den også beholde orginalmotoren i tilfelle BT :P Måtte bare spørre :P Vet selv at de aldri i verden kommer til å gidde å skru ut motoren for å benke den, men hvis de ser feil motornummer er man jo rimlig busted :lol:
 #393151  av Toms_3S-GTE

Morkets skrev:Men Biltilsynet kan faktisk vite at 2gen har lmm, og 3gen har map sensor. Dette ser de med en gang.
Nettopp derfor jeg hadde igrunn hadde tenkt å beholde orginal motoren i orginal stand også heller bytte om jeg skulle besøke BT. Etter å ha blitt stoppa nok ganger av BT og de ikke finner noe kan man sikkert annmelde de for trakasering og slippe å bli stoppa :lol:
 #393168  av Offern

Hva med å bare fjerne all innmaten i en gammel ødelagt lmm og sette den der som en dummy da?
 #393183  av lasse

Motornr klarer de uansett ikke å se med motoren i bilen.
Er også svært få på BT som aner noe som helst om motoren på disse bilene, ble jo tatt med min med 3gen motor, de trodde jeg hadde turbokonvertert gti motoren... Eneste de visste var at turboen ikke skulle være der.
Og ang effektmåling så har de liten hjemmel til å få gjennomført dette, har jo tapt et par rettsaker der de har stipulert motoreffekt når de har brukt hjulhester som grunnlag, og i de tilfellene jeg har hørt om effektmåling har det vært opp til bileier å få testet dette og levert papirer, opg da kan man jo jukse det til på x-antall måter.
 #393188  av Toms_3S-GTE

lasse skrev:Motornr klarer de uansett ikke å se med motoren i bilen.
Er også svært få på BT som aner noe som helst om motoren på disse bilene, ble jo tatt med min med 3gen motor, de trodde jeg hadde turbokonvertert gti motoren... Eneste de visste var at turboen ikke skulle være der.
Og ang effektmåling så har de liten hjemmel til å få gjennomført dette, har jo tapt et par rettsaker der de har stipulert motoreffekt når de har brukt hjulhester som grunnlag, og i de tilfellene jeg har hørt om effektmåling har det vært opp til bileier å få testet dette og levert papirer, opg da kan man jo jukse det til på x-antall måter.
Så pass ja, det er det nivået med peiling der :lol: Opp til eier å måle effekt? Seriøst? Hei manuell boost-ventil :lol:
 #393191  av lasse

Bare å skru opp trykket, det eneste de kan kreve er at du skal stille bilen tilbake til original stand og evt bevise dette.
Hadde elektronisk boostcontroller i min, selve boksen ine i kupeen hadde jeg gjemt bort, men magnetventilen var jo helt åpenlys i motorrommet, sa ingenting om den heller.
Hang seg opp i at intercooleren ikke var original da, blanke rør vettu :lol:
 #393206  av Toms_3S-GTE

lasse skrev:Bare å skru opp trykket, det eneste de kan kreve er at du skal stille bilen tilbake til original stand og evt bevise dette.
Hadde elektronisk boostcontroller i min, selve boksen ine i kupeen hadde jeg gjemt bort, men magnetventilen var jo helt åpenlys i motorrommet, sa ingenting om den heller.
Hang seg opp i at intercooleren ikke var original da, blanke rør vettu :lol:
Jess, tenkte det var bare å skru ned jeg da om bilen skulle effektmåles :lol:

Hvordan var den elektroniske boostcontrolleren? Har vurdert en slik selv. Noen anbefalinger?

Blanke rør ja, det er vel det første de henger seg opp i :lol:
 #394917  av 3rlend

MRPETTER skrev:og en ting til som kan legges til er at dem kan umulig si om du har 225 eller 245hk uten og rett og slett benke den;)
225 å 245 da de var NY :p
Å er ikke dette målt på veiva? benker de bilene på hjulene så har de neppe over 200 hk, ivertfall 2.gen :P