TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorfjusk ved 4000 omd

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #394596  av Celica90

Motorfjusk ved 4000 omd
Hallo folkens, har da en Celica t23 som fjusker litt under kjøring. fjusker litt når den kommer opp på 4000 omd, den nykker litt og. kan det ha noe med at den suger falsk luft via uorginal luftfiler? (KN filter)
Noen andre som har hatt noe lignende problem?
 #394620  av loft

Gjelder det uansett om den er kald eller varm?
 #394627  av mr2storbrua

Tror nok ikke det har noe med luftfilterer å gjøre, men dersom den suger falskluft en annen vei kan dette være symptomer. En enkel måte å sjekke dette på er å spraye med startgass over vakuumslanger. Øker turtallet når du sprayer er det lekkasje. Prøv dette når motoren er kald :wink:

Ellers kan du prøve å bytte tenningskomponenter.

Har du sjekket diagnose?
 #394630  av Celica90

Mest når motoren er kald,men vis bilen står i ca 2 dager og gir gass så er det så vidt den vil gå opp i turtall, men så er det bare og kjøre i 1 min så kommer den seg helt, men kommer litt når den er varm. Når den er varm så nykker det litt ved 4000 omd
Ja tok diagnose, det sto noe om for mager blanding eller noe, husker ikke helt.

Prøvde start gass og men fant ingenting, men tror nok at jeg går over en gang til.
 #394632  av mr2storbrua

Kan ikke huske at det fins en feilkode som melder direkte om for mager blanding (mulig jeg tar feil), men det som kan gi for mager blanding (er vel heller for feit blanding som er mest vannlig) og som dukker opp på diagnosen er gåen lambdasensor...
 #394634  av EXS

er vel en vvt-i motor dette, prøv og rens luft masse måleren (LMM) så vil nok motoren fungere bedre
 #394635  av Celica90

mr2storbrua skrev:Kan ikke huske at det fins en feilkode som melder direkte om for mager blanding (mulig jeg tar feil), men det som kan gi for mager blanding (er vel heller for feit blanding som er mest vannlig) og som dukker opp på diagnosen er gåen lambdasensor...
Det var jafall det jeg fikk beskjed om :P
Men kan den nykke sånn vis det er lambdasensor som er gåen?:)
 #394636  av Celica90

EXS skrev:er vel en vvt-i motor dette, prøv og rens luft masse måleren (LMM) så vil nok motoren fungere bedre

Ja det kan jeg prøve, har ikke prøvd det enda:)
Men hva bør jeg bruke?
 #394637  av EXS

du kan bruke f.eks biltemas bremse rens, du får også kjøpt dedikert LMM rens

eller så funker silikonfjerning og andre ting som ikke etterlater seg et "fettlag"

jeg renser min LMM en gang i kvartalet ca da denne blir fort møkkete p.g.a. åpent luftfilter
 #394638  av Celica90

okei:)
Da får jeg prøve på det i morgen.
Noen som vet hvor mye en lambdasensor ligger på i pris?
 #394639  av mr2storbrua

Celica90 skrev:
mr2storbrua skrev:Kan ikke huske at det fins en feilkode som melder direkte om for mager blanding (mulig jeg tar feil), men det som kan gi for mager blanding (er vel heller for feit blanding som er mest vannlig) og som dukker opp på diagnosen er gåen lambdasensor...
Det var jafall det jeg fikk beskjed om :P
Men kan den nykke sånn vis det er lambdasensor som er gåen?:)
Ta testen selv du, så er du sikker på hvilke feilkode det er :wink: Dette er ganske raskt og enkelt, det du trenger er en bitteliten ledningstubb og et fungerende check engine-lys. Finn diagnosekontakten i motorrommet (på mr2 sitter den på veggen mot bagasjerommet, vet ikke hvor den er på celica) dette er en liten går boks der det står DIAGNOSIS på lokket. Kortslutt TE1 og E1 med ledningstubben (koblingskjema står på innsiden av lokket), og sett på tenningen. Blinker check engine kontinuerlig har du ingen feilkoder. En kode består av to siffer. Tell hvor mange ganger den blinker før det blir en liten pause og tell blink igjen. Dersom den telte 2 blink - liten pause - 4 blink har du feilkode 24. Er det flere feil kommer disse etterpå...

En gåen lambdasensor kan sørge for at motoren sviver ganske unormalt under pådrag...
 #394641  av Celica90

Hehe, hørtes lett ut:)

men ja, det er under gasspådrag det blir litt nykking og motor lampe lyser.
Begynner og tror at det er lambdasensor som er gåen.
skal inn og høre med toyota i morgen om pris og sånt:)
 #394642  av mr2storbrua

Hmm... la først nå merke til at det var en t23, trodde det var en 90-modell jeg :oops: Da er jeg litt usikker på hvordan diagnosesystemet funker... Dersom check engine begynner å lyse når du kjører burde det hvertfall være mulig for toyota å lese av og komme med forslag til hva som kan gjøres uten at det skal koste store greiene... Så kan du evt bestille deler fra ebay og bytte selv hvis det er noe så enkelt som lambda :wink:
 #394643  av Celica90

ja, får håpe det bare er lambdasensor, lampa lyser jafall.
Peiling hvor mye dem ligger på?
 #394644  av Bauf2k

jeg betalte vel litt over 2k for min lambdasensor til cs'en min,da den var gåen. men hadde ikke samme problem som deg. mine problemer var at den hadde såvidt turtall på kald motor og det ble bare verre og verre med tiden, helt til jeg fant ut at det var den som var gåen. så helt i slutten,før jeg fikk bytta den,da måtte jeg holde litt på gassen da motoren var kald, ellers daua den bare..men den var helt ok på vanlig kjøring når den var varm.