TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 MK2, bremsekaliper, hÃ¥ndbrekk +++

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #394924  av kaasa92

Hei

Vurderer å kjøpe en MK2 1991 mod. 2.0L GTi : http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=29440957

Men håndbrekket fungerer ikke i det hele tatt.. Så er ikke sikker på om det holder å bytte waiere eller om jeg må ha nye kalipere bak.. Men dette er det jo en sinnssyk pris på hos funnemark (nesten 5000kr stk.) .. Sjekket hos romnes og der var det mye billigere (litt over 2000kr stk), men det blir fortsatt dyrt.. Waiere bak kosta nesten 1000kr stk.. Så dette blir i overkant dyrt for meg å fikse på.. Men er det noen som har noen tips til andre plasser, noen som selger her inne? eller tips som kan gjøres for å få håndbrekket til å fungere igjen hvis jeg kjøper bilen..

Den skal være EU-godkjent i løpet av denne måneden. så må være noe som ikke tar en evighet å få tak i hvis jeg kjøper bilen og skal fikse den opp..

Bilen bruker også litt olje.. Er det normalt? bilen er jo trossalt 20 år gammel.

Var også under bilen og sjekket, der var det to stag som var under ved motoren som var ganske rustet opp, noen som vet hva disse heter og hvor det kan skaffes?
 #394925  av mr2storbrua

Bremsekalipere får man tak i brukt, enten på et bilopphuggeri eller på ebay.

At en 3S-GE bruker olje er ikke unormalt, er gjerne ventiltetningene eller stempelringene som er slitt. Dette kan komme av at bilen er kjørt "sportslig" på kald motor.

Det er ikke uvanlig at de to stagene du snakker om ruster. Disse kjøper du hos toyota for noen hundrelappper.

Alt i alt virker dette som et godt utgangspunkt dersom det bare er de deffektene du og selger nevner som finnes. Det største spørsmålstegnet ville jeg satt på hvor mye olje motoren faktisk bruker... En "ny" motor er ikke så dyr, men det er tidkrevende dersom man ikke har byttet før og jeg regner med at du vil kjøre mest mulig i begynnelsen. Bruker den mye olje er det ikke sikkert den klarer avgassenkravene, men det er jo ikke alltid disse blir målt en gang...

Evt. rust på karrosseri har jo også litt å si...

Edit: Er jo også mulig å overhale bremsekaliperne du har...
 #394927  av kaasa92

Takk for svar

Skal høre med eieren om han vet sånn ca. hvor mye bilen bruker av olje..

Er litt rust på bilen, bakerst ved kanalene, litt på bakreskjermen/hjulbuen, litt ved dørene.. Men det er ikke så veldig mye, har en mercedes som jeg har sveisa på i en måned, så dette er ikke store greiene i forhold..

Vet du hva de stagene heter? var på toyota og spurte, men han skjønte ikke helt hva jeg mente..

Det jeg vurderer er å betale for en EU-kontroll for å få en mangellapp der, og se hva som blir feil annet enn det jeg vet.. Hvis eieren går med på dette.. Men blir den avskiltet for at håndbrekket ikke fungerer i det hele tatt, eller blir dette bare 2'er feil?

EDIT: Snakket med eieren, og han sa at han sjekket bil hver 3-4 måned og etterfylte da, syntes ikke dette hørtes så ille ut, eller hva?
 #394934  av Haugrud

Den blir ikke avskiltet for at håndbrekk ikke fungerer! men du får gjerne flere feil på samme feil..som f.eks håndbrekk lang vandring, håndbrekk for dårlig virkning og for stor differanse..osvosv...
 #394940  av Laitika

Var også og hørte med Toyota hær i Tønsberg, og de hadde heller ikke peiling på hva de stagene heter. Mine er også rustet i stykker, så må ha et par nye. Si i fra hvis du finner delnummer eller navnet på de, så skal jeg la høre fra meg hvis jeg gjør det samme.
 #394943  av mr2storbrua

Husker ikke helt navnet på de, men har de liggende i bagasjerommet på bilen med delenummer og alt. Har ikke montert mine nye enda... Skal ta og kikke på de neste gang jeg er i bilen, men det skal også være mulig å finne ut av dette i andre poster her... Prøvde å lete det opp på www.toyodiy.com, men syns det nye systemet har gjort det vanskeligere å finne ting...
 #395027  av Ace

Hvis du har tid til å vente på forsendelse så har rpmgarage stort sett både front og rear bake kaliptere inne til enhver tid. Ligger noen der nå til under 700,- disser er dog brukt, men en kort overhaling så er de nesten så god som nye =)