Varme kommer vel av den økte forbrenningen, men at gassen utvides såpass ekstremt er bare en fordel pga at det krever store mengder varmeenergi som da blir absorbert fra innsugsluften, altså vil gassen faktisk kjøle luften som går inn i motor ganske betraktelig. Dem som har kjøpt en slik sprayboks med "luft" ment for å blåse rent finelektronikk, tastatur eller lignende har nok også funnet ut at om du holder boksen oppned kommer gassens væskeform ut istedet, som umiddelbart forvandles til gass og dette krever mye varme.. det fører til at gjenstanden som du spruter på blir stivfrossen på sekunder.. er samme greiene med lystgassen

Det gir nok noen hester at innsuget blir kjølt ned såpass, men den største andelen av effekten kommer så klart av at gassen frigjør store mengder oksygenmolekyler (det er jo NO2 gassen heter), som sammen med store mengder ekstra bensin gir en mye større pang i sylinderen

Oksygeninholdet i vanlig luft ligger normalt mellom 20-15%, mens lystgass består av hovedsaklig oksygen, usikker på hvor mange % det er. Det er ikke gassens utvidelse fra væske til gassform som gir effekten ihvertfall
