TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lystgass montering

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #49139  av gissgass

Noen som har bilder eller erfaring med montering av lystgass på mr2 en sin??
Tenkte jeg skulle montere og lurer på om noen har gode råd eller bilder???

#49143  av McHowie

Jeg spurte TG-Bil om det ihvertfall, og han sa det ble å koste 15.000kr .. Mer enn det, vet jeg ikke

#49171  av saus

noen som faktisk har kjørt i en bil med lystgass montert? og hvor mye effekt man faktisk får ut av slikt?

#49180  av Phantom3D

Vet ikke på "normale biler" altså biler som har under 800hk. Men på en norks dragbil så var det helt syk økning. Mener det var fra 1200 til 1800hk jeg..? Usikket, men det var en heftig granada iallefall.

#49185  av CelicaTurbo

effektøkningen vil vel variere etter hvor modig du er (størrelse på dyse) og mengden bensin som er tilgjengelig for motoren.. men, jeg kan ikke huske at noen her på forumet har montert lystgass tidligere, jeg har inntrykk av at de fleste er litt på samme side som meg i den saken, nemlig at det blir litt for mye 2fast2furious over det hele, og at det egentlig er juks å hente hester på det viset :wink: I tillegg skaper det ikke tiltro at dem som selger dette mener at motorene ikke tar skade av det, men det er jo klart at en motor som tvinges til å yte f.eks. 100hk ekstra vil bli utsatt for en påkjenning den ikke er bygget for og det vil naturlighvis gå ut over levetiden. Om man derimot begrenser seg til en mer forsiktig dose gass så trenger man kanskje ikke å oppleve noen reduksjon av levetid som er av betydning..

men for all del, kjøp et "wet" anlegg så du er sikrere på at det blir tilstrekkelig bensin tilgjengelig..
 #49197  av [BHS]paladin

Dette er et interensangt tema og da jeg gikk på vk1 lettekjøretøy diskuterte vi dette i klassen i ca 3 uker ,). er du klar over hva du begir det utpå ?
Motoren blir selvfølglig fortere slitt men det er ikke problemet, problemet er varmen og trykket. Lysstgassen utviders sitt eget volum 22ganger og det er derfor du får den sinnsyke effekten. varme er nesste problem, mente at smidde stempler er gull til lysstgass.
Men skal du ha lysstgass kosster annlegget ca 10 000 og montering ( i butikk ca 10 000) som admin sier wet system er besst. ikke press mere enn ca 100 hk ut ellers vil motoren din troliig skrike etter hjelp.
Ps. lysstgass er tøfft men har du råd til å gi hva det krever........allerede har 2 stk dødd i norge pga amatørmessig montering av lysstgass
:roll:

#49217  av CelicaTurbo

Varme kommer vel av den økte forbrenningen, men at gassen utvides såpass ekstremt er bare en fordel pga at det krever store mengder varmeenergi som da blir absorbert fra innsugsluften, altså vil gassen faktisk kjøle luften som går inn i motor ganske betraktelig. Dem som har kjøpt en slik sprayboks med "luft" ment for å blåse rent finelektronikk, tastatur eller lignende har nok også funnet ut at om du holder boksen oppned kommer gassens væskeform ut istedet, som umiddelbart forvandles til gass og dette krever mye varme.. det fører til at gjenstanden som du spruter på blir stivfrossen på sekunder.. er samme greiene med lystgassen :) Det gir nok noen hester at innsuget blir kjølt ned såpass, men den største andelen av effekten kommer så klart av at gassen frigjør store mengder oksygenmolekyler (det er jo NO2 gassen heter), som sammen med store mengder ekstra bensin gir en mye større pang i sylinderen :) Oksygeninholdet i vanlig luft ligger normalt mellom 20-15%, mens lystgass består av hovedsaklig oksygen, usikker på hvor mange % det er. Det er ikke gassens utvidelse fra væske til gassform som gir effekten ihvertfall :)

#49219  av CelicaTurbo

erk,.. dårlig forklaring det der gitt, men dere ser poenget :wink:

,)

#49246  av [BHS]paladin

saffaruni jeg skjønner.......

#49533  av gissgass

jeg fikk et tilbud til under 7000 kr med street design,men vet ikke helt. dette var et såkalt vått system.sies og være enkelt og montere og vil gi ca 75 hester uten at det vil være noe relativt med slitasje på motoren.
Har også sitt litt på en wortec kompressor og lurte på om noen har montert en komp på mr2 en sin her inne på forumet.
har nemlig en kompis som er flink med turbo og komp og sier at det ikke er et problem og sette en liten komp med 0.4 laddetrykt på bilen.
noen somn har erfaring???

#49540  av hmsilset

Tror girkassa vil bli fort sliten jeg da..Men motoren
tåler det vel en stund.Blir litt som silikonpupper!Vil
ta på,men det føles ikke riktig!Eller noe sånt :P bruker
alltid
silikon i mine argumenter 8)

#49541  av gissgass

hmsilset skrev:Tror girkassa vil bli fort sliten jeg da..Men motoren
tåler det vel en stund.Blir litt som silikonpupper!Vil
ta på,men det føles ikke riktig!Eller noe sånt :P bruker
alltid
silikon i mine argumenter 8)
hahaha sant det :D

#49543  av gissgass

men sillicon pupper ruler jo da :twisted: :twisted:

#49546  av Mr2 Mk2

gissgass skrev:men sillicon pupper ruler jo da :twisted: :twisted:
gissgass skrev:men sillicon pupper ruler jo da :twisted: :twisted:
virkelig? :shock:syns nå ikke det er helt det store jeg...

Og vips slik ble "lystgass montering" til "hva er best silicon eller ikke" :lol:

#49547  av gissgass

jepp nesten ,får prøve og dra det inn på gass og kompressor igjen men litt sillicon :D