TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ulyd (tikking) i TVIS (Mk1)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #395756  av MR2i

Noen som har vært borti ulyd i TVIS når bilen går på tomgang?

Det låter som ventiltikking, altså for stor klaring på en av ventilene.
Når jeg tar av vacuum-slangen på TVIS, forsvinner lyden.
Om man tar en lang skrutrekker og manuellt låser spjeldet, blir lyden også borte

Virker som det er for dårlig trykk i vacuumklokken eller noe... Den klarer i hvertfall ikke å holde spjeldet lukket ved tomgang.

Noen råd?
 #395805  av Anders gullstein

Kan være selve spjeldene som klaprer når den går på tomgang muligens. TVIS´n er en ganske mekanisk mekanisme.
 #395807  av MR2i

Anders gullstein skrev:Kan være selve spjeldene som klaprer når den går på tomgang muligens. TVIS´n er en ganske mekanisk mekanisme.
Burde ikke vacuumet være nok til å få holdt de på plass?

Hmm.. mulig det er en returfjær som skal være der noe sted? *sjekker toyodiy*
 #395808  av Anders gullstein

Det ville vært logisk. Har T-VIS spjeld liggende hjemme i garasjen, men er på ferie, så kan ikke stikke ned å se :wink:
 #395809  av MR2i

Anders gullstein skrev:Det ville vært logisk. Har T-VIS spjeld liggende hjemme i garasjen, men er på ferie, så kan ikke stikke ned å se :wink:
Fant noen bilder på nett nå...

Ser ikke ut som det er noe sånt der...
Kanskje det har noe med at pga turboen så er det ikke vacuum nok til å lukke den?
 #395830  av ArildM

Tror jeg har spjeldhusene med vakumklokka liggende fra gamlemotoren om du trenger noe :)
 #398289  av Rafinus

Er ikke membranen i vakumklokka, har vert borti at disse kan lage rare lyder når det går hull på dem, kan teste dette med en slange på Nippeln og suuuuuge for å se om vakuumet holder seg=)
 #398352  av MR2i

Rafinus skrev:Er ikke membranen i vakumklokka, har vert borti at disse kan lage rare lyder når det går hull på dem, kan teste dette med en slange på Nippeln og suuuuuge for å se om vakuumet holder seg=)
Det skal jeg teste :)