Side 1 av 3
4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:26 jul 2011 23:05
av steffen karlstad
tips til sterekere kasse uten og måtte bygge om hele bilen.
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 00:05
av ArildM
Lenge siden du har vært her sist nå

Nytt Mk1 prosjekt på gang?
Mulig C60 fra Celica? Evt C52 kassen om du ikke allerede har den.
Bonus med C60 er 6trinns.
The C60 used in the later model Celica is available in the US in junkyards or on E-bay, however you have to swap out bellhousings with a C-series trans (which means tearing down the transmission and buying the required tools to do that and re-assemble it correctly), plus you need to replace the axles with a set from a 93 NA MR2 - another expense. You also have to mod the shift linkage so that it points out of the "front" of the transmission rather than the "rear" as used in the FWD Corolla.
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 00:22
av MR2i
Jeg har vært gjennom den samme problemstillingen.
Inntil videre har jeg benyttet C52 kassen som kom på Mk1b på mitt 4AGTE prosjekt.
Delvis fordi jeg kjører "snilt" i år. 145 hk for å få bilen godkjent av SFOR.
Men har et eller annet sted sett man kan få tak i innmat til C52 som tåler mye effekt.
Men tok aldri vare på lenken dit..

Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 00:46
av ArildM
Evt E51 slik som bose har?
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 00:49
av bose
Gå for E51! Eneste knotet er å finne aksler, men de dukker stadig vekk opp på Ebay osv. Pass også på at den bakerste festebøyla følger med.. ellers er den tut og kjør!
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 01:05
av MR2i
bose skrev:Gå for E51! Eneste knotet er å finne aksler, men de dukker stadig vekk opp på Ebay osv. Pass også på at den bakerste festebøyla følger med.. ellers er den tut og kjør!
Hvordan er det å få godkjent av BT?
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 01:24
av mr2storbrua
BT har vel ikke noe med hva slags girkasse man bruker?
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 01:29
av MR2i
Fant denne:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TK-418BW ... 1c0ab31d46
Sto ikke så mye om det men.. leter etter mer info..
$480 var ikke så voldsomt...
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 01:37
av bose
Ser da ikke noe problemer med å få det godkjent med E51? Ville vel heller tro at E51 er kassa som skal brukes i slike tilfeller..
Det du linka til der er jo bare et overhallingskit til kassa.. Det får du jo tilogmed hos Toyota.. Og problemet med at de orginale drivakslene er litt små, blir jo heller ikke utbedra med det kit`t der..
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 08:49
av MR2i
bose skrev:Ser da ikke noe problemer med å få det godkjent med E51? Ville vel heller tro at E51 er kassa som skal brukes i slike tilfeller..
Det du linka til der er jo bare et overhallingskit til kassa.. Det får du jo tilogmed hos Toyota.. Og problemet med at de orginale drivakslene er litt små, blir jo heller ikke utbedra med det kit`t der..
Du nevnte noe med bakerste feste.. Hvis man må sveise inn nytt feste, så tror jeg nok BT vil ha noe å si...
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 12:31
av bose
Er ikke noe kjempeproblem, hvis du engasjerer en flink sveiser og lakker pent over etterpå, så er ikke det noe problem..
Det problemet er altså at skruehulla på bilen ikke vil line opp med selve festet, da det blir litt forskyvet i forhold til C50/C52 kassa..
En annen løsning må være å ta clutchhuset fra en E51 og montere på en SW20 Turbo kasse.. Hvordan passformen på denne er vet jeg ikke, men Amund er vel rette mannen til å svare på dette..
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 14:13
av ArildM
Enig med Bose her.
AW11 sc er da levert med E51 kasse originalt, så ser ikke helt problemet. Endringen er ikke synlig med mindre du er kjenner.
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 15:32
av MR2i
ArildM skrev:Enig med Bose her.
AW11 sc er da levert med E51 kasse originalt, så ser ikke helt problemet. Endringen er ikke synlig med mindre du er kjenner.
Ja, men da er man i gråsonen igjen..
Og blir det oppdaget, så kan du regne med at resten av bygget ikke blir godkjent heller.
Greit når man viser bilen på vanlige verksteder.. noe annet når man skal til Risløkka og folk som kan litt mer enn vanlige vegvesenansatte...
Skeptisk..
Men hva er det som knekker først på C52? Leser på et annet toyotaforum at det er flere som kjører med C52 som har 300+ bhp som også holder..
Det er vel rivstarter og voldsom giring som knekker kassene...
Selv har jeg mest lyst til å få tak på dog-sett og endre selve akslingene.
Men dette kan jeg alt for lite om. Men han som bygde motoren for meg kan masse om det...
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 15:44
av bose
og hvor ofte bytter disse folka clutch..!? Selve kassa vil nok holde en stund.. Men en E51 vil klare effekten i 10-20 kanskje 30 år! Det kan du bare glemme med en C52...
Hva ombygginga av det festet anngår, så er den minimal i forhold til hva du ellers gjør med bilen din.. Hvis du da i tilleg får en med fagbrev til å gjøre jobben med kvittering, så vil nok ikke SVOR har noe sak på det...
Re: 4agte girkasse forslag/tips
Legg innLagt inn:27 jul 2011 16:04
av MR2i
bose skrev:og hvor ofte bytter disse folka clutch..!? Selve kassa vil nok holde en stund.. Men en E51 vil klare effekten i 10-20 kanskje 30 år! Det kan du bare glemme med en C52...
Hva ombygginga av det festet anngår, så er den minimal i forhold til hva du ellers gjør med bilen din.. Hvis du da i tilleg får en med fagbrev til å gjøre jobben med kvittering, så vil nok ikke SVOR har noe sak på det...
Du byttet vel til E51?