TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oppsett og start av standalone ECU 4AGE

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #396560  av MR2i

Jeg har montert en Emerald M3DK på min MR2 4AG(T)E.
Men får dessverre ikke så mye som fnugg av liv på den.

Noen som har satt opp en 4AGE med uoriginal ECU?

Jeg har alle sensorer korrekt, throttle responderer korrekt. Får det bekreftet av programvaren når jeg er koblet opp.

Har koblet NE mot pin 31 på Emeralden som heter "Giver i fordeler"
Har koblet G- mot pin 32 på Emeralden som heter "Trigger giverjord"

Mener at det skal være korrekt, selv om NE er giver med 24 tenner.
Det finnes en G1 som har 4 tenner, som kanskje hadde vært bedre? Eventuellt brukt begge?

Jeg har valgt Sensor location = Distributor/Camshaft (alternativet er Crankshaft) i programvaren.
Samt Trigger pattern = Simple distributor.
Har prøvd Signal type = Inductive og Digital som gjør ingen forskjell.

Det lukter bensin, så jeg tror dysene fungerer.

Her kunne jeg trengt litt råd..
 #396574  av ErikG

Sikker på at sprutet godtar orginale sensor i fordeleren. Veit at sprutet mitt ikke funka med orginale. Måtte modde om triggerhjulet i den og montere en uorginal sensor.
 #396577  av MR2i

ErikG skrev:Sikker på at sprutet godtar orginale sensor i fordeleren. Veit at sprutet mitt ikke funka med orginale. Måtte modde om triggerhjulet i den og montere en uorginal sensor.
Hva slags sprut har du da?

Har faktisk tenkt tanken selv ja...
 #396578  av ErikG

Jeg har Adaptronic. Vi holdt på lenge å knota før vi bygde om fordeleren. Blei til slutt uorginal på både veiv og kam. Da er man ihvertfall sikker på at det er i orden. Koster ikke mange kronene for de følerne heller.
 #396581  av MR2i

ErikG skrev:Jeg har Adaptronic. Vi holdt på lenge å knota før vi bygde om fordeleren. Blei til slutt uorginal på både veiv og kam. Da er man ihvertfall sikker på at det er i orden. Koster ikke mange kronene for de følerne heller.
Jeg har snakka med Christer Halvorsen på PBC.
Jeg skal til han på mandag for å hjelpe han med datadelen på en 4-hjuls bremsebenk. Skal få han til å sjekke ut det. Det enkleste.

Ser på nett at det finnes også 4-1 versjon også til 4AGE/GZE
DistRebuild4.jpg
DistRebuild4.jpg (41.75 kiB) Vist 2512 ganger
 #396582  av ErikG

Hehe, han har en del kunnskap om mitt;) Var han som monterte det og fant ut av det;)
 #396583  av MR2i

ErikG skrev:Hehe, han har en del kunnskap om mitt;) Var han som monterte det og fant ut av det;)
Åja.. hehe.. men da gidder jeg ikke bruke mer tid på dette.. har laaangt over 100 timer på google for å finne en løsning..
 #396625  av MR2i

Må si jeg angrer på Emeraldkjøpet..

Ga 8000,- for den. Ingenting oppsatt, ingen grunnmaps som virker, ingen tegninger for å få det til å fungere. Produsenten har ingen anelse hvordan man kobler opp 4AGE.

Fant MicroTech EFI LT-8. 5500,-
Ferdig oppsatt med map for 4AGE med 3-wire fordeler.
Koble opp og starte..

Hmmf...
 #396633  av ErikG

Skal du styre tenningen med sprutet og kjøre single coiler eller bruke orginal fordeler?
 #396683  av Morten

MR2i skrev: Har koblet NE mot pin 31 på Emeralden som heter "Giver i fordeler"
Har koblet G- mot pin 32 på Emeralden som heter "Trigger giverjord"

Mener at det skal være korrekt, selv om NE er giver med 24 tenner.
Det finnes en G1 som har 4 tenner, som kanskje hadde vært bedre? Eventuellt brukt begge?

Jeg har valgt Sensor location = Distributor/Camshaft (alternativet er Crankshaft) i programvaren.
Samt Trigger pattern = Simple distributor.
Har prøvd Signal type = Inductive og Digital som gjør ingen forskjell.

Det lukter bensin, så jeg tror dysene fungerer.

Her kunne jeg trengt litt råd..
Husker ikke detaljene på hva som er hva av G og NE signalene på sparket og kjenner heller ikke til Emerald spesifikt, men teorien er jo den samme uavhengig av sprut type. Se for deg hvordan motor og ecu funksjonen er. Motoren/veiva går 720 grader (to fulle runder) for hver 4-takts syklus, mens kammene går på samme tid 1 full runde (360grader). For at sprutet skal kunne fungere trenger det et fornuftig inngangssignal som forteller det både hvor fort motoren snurrer OG (minst) et referansepunkt i løpet av syklusen så den kan vite hvilke sylindre som er på innsug og hvilke som er på eksos syklus. Om jeg forstår deg rett har dette sprutet kun 1 inngang (+ og -) for slikt signal, og du har koblet sensoren med 24-tenner til inngangen. Om vi tenker videre rent logisk vil da ecu, forutsatt at den kan tolke signalet, da få en puls hver 30 grader rotasjon (720 grader pr runde på kam som fordeler er linket mot og 24 tenner pr runde). MEN, hvordan skal den kunne vite hvor f.eks TDC på sylinder nr1 er? Uten slik synkroniserings info vil du i beste fall få gnist på helt bingo tidspunkt, og som vil variere stort for hver gang du prøver men normalt sett ingen gnist i det hele tatt.

To muligheter til å ordne dette, (litt avhengig av hva sprutet støtter) er enten å koble opp begge triggerene (du må sannsynligvis slipe vekk 3 av de 4 tennene på ytre sensor i såfall) for å få et 24 + 1 signal i kamhastighet (fordel: dette gir god nok informasjon til at man kan kjøre fullt sekvensielt om man ønsker det. bakdel: man trenger 2 VR-innganger på sprutet, noe ikke alle sprut har støtte for.) Alternativt om man tenker kjøre batchfire på dyser og fordeler for tenning uansett er å slipe vekk 2 tenner motsatt av hverandre på 24 tann kretsen (11 tenner, åpning, 11 tenner, åpning). En bør i såfall prøve å plassere de så trigging skjer ved ca 50-60 grader før TDC da dette vil begrense max fortenning man kan justere til senere. En slik modifisering vil settes opp i sprutet enten som trigger "12-1 crank"
eller "24-2 cam". Denne løsningen vil ikke fortelle ecu når TDC1 er, men vil ha et referansepunkt å ta utgangspunkt i som den beregner når "hvilken som helst"-TDC er og så gjør fordeleren resten av jobben med å distribuere gnisten til riktig sylinder.

Sensorene er VR sensorer og skal være "inductive". Triggerpattern MÅ stemme med hva du har koblet, hvis ikke blir alt bare bingo.

I tillegg må du som det første du gjør når du skal "prøve å starte" sette grunntenninga. Dette kan være en utfordring om du har bommet litt med settinger og har fordeler, da coil må fyre innenfor et relativt kort vindu for at rotor og fordelerlokk skal line opp godt nok til å få gnist i det hele tatt. Skru av bensin (eventuelt ta sikring på bensinpumpa) til grunntenning er satt og er repeterbar, hvis ikke vil du bare ende med å drukne både plugger og sylindere og som en bonus ødelegge olja med masse bensin i den... :wink:

Lykke til. Bare å stå på videre så kommer nok oppstart og smilet frem snart 8)
 #396716  av ArildM

En av de mest informative postene jeg har lest på lenge. Takk Morten :)
 #396729  av MR2i

Veldig bra!

Har dessuten lest litt mer i helgen.

Tenningssystemet jeg har er ESA. 24+4. Tenningen bruker 4tanns-hjulet for å avgjøre TDC på en av sylindrene og gir puls til IGT. Rotoren i fordeleren gir da rett sylinder gnist.

Injectorene er koblet parvis. Altså fyres de med batch-fire-systemet. Det sto at de ga "distinctive amount", slik jeg forstår det bare en del av mengden av bensinen som skal til slik at etter 2 pulser blir samlet bensinmengde i kamrene lik den mengden rett sylinder hadde fått ved sekvensiell koblet injectorer.

PÃ¥ Emeralden finnes "Kamgiver" som har alternativet "Single tooth" / 4+1 / 4-1 / Rover VVC. Ingen av de er korrekt slik jeg ser det..

Så hva med å bruke G1 som main trigger? Ettersom jeg har alternativet "Simple distributor" og da vil fyre tenning korrekt, og dysene vil jo gi litt hver runde uansett.

Det finnes også mulighet for custom setup på injector driver config og bytte par av dyser slik at rett par får en puls når den sylinderen som skal ha det tenner.
Om jeg gjør meg forstått.. :)
 #396735  av Morten

Hvilke alternativ for pattern har Veivgiver? Og har det støtte for 2 VR-sensorer? Hvis støtte for 2, så ville jeg personlig vurdert "veiv 12/kam 24" på den ene (forutsatt alternativet finnes) og slipt vekk 3 av tennene på yttre og satt den som "cam single tooth" som synch trigger.

Det er som regel hva sprutet støtter som bestemmer hvilken løsning en bør/må gå for. Systemet toyota bruker med 24+4 fungerer godt i praksis når ecu har støtte for det i koden, men desverre er det ganske få ettermarkeds sprut som støtter det direkte uten modifikasjoner.

Bensin tidspunkt kan en mer eller mindre se helt bort i fra på batchfire oppsett, du vil ikke merke forskjell i praksis uansett hvordan du endrer det så ingenting å bekymre seg for der. Når inngangssignal og tenning fungerer så er du 99% av veien til oppstart og start på den egentlige jobben (mapping) :mrgreen:
 #396751  av MR2i

Morten skrev:Hvilke alternativ for pattern har Veivgiver? Og har det støtte for 2 VR-sensorer? Hvis støtte for 2, så ville jeg personlig vurdert "veiv 12/kam 24" på den ene (forutsatt alternativet finnes) og slipt vekk 3 av tennene på yttre og satt den som "cam single tooth" som synch trigger.

Det er som regel hva sprutet støtter som bestemmer hvilken løsning en bør/må gå for. Systemet toyota bruker med 24+4 fungerer godt i praksis når ecu har støtte for det i koden, men desverre er det ganske få ettermarkeds sprut som støtter det direkte uten modifikasjoner.

Bensin tidspunkt kan en mer eller mindre se helt bort i fra på batchfire oppsett, du vil ikke merke forskjell i praksis uansett hvordan du endrer det så ingenting å bekymre seg for der. Når inngangssignal og tenning fungerer så er du 99% av veien til oppstart og start på den egentlige jobben (mapping) :mrgreen:
Jeg har kun funnet et sprut som fungerer direkte på 4AGE. Man får tilogmed map med på kjøpet.
http://www.streettuned.com.au/Electroni ... _1356.html

When purchasing a MicroTech ECU, you must specify the make, the model and the year of your car as well as the engine type and model. This is so we can load a default map into the ECU suitable for your car and engine.
Toyota LT-8 4AGE 3 wire DIST
Angrer litt på Emeraldkjøpet, men det fine med den er mulighet for 3 maps. Så man kan ha en "normal" map etter vei som er øknomisk, ha et "racing" map for trackdays, samt et E85 map. Er bare en vanlig 3-stegs bryter med 1 motstand på. Man kan skifte mens man kjører.
 #396754  av MR2i

Morten skrev:Hvilke alternativ for pattern har Veivgiver? Og har det støtte for 2 VR-sensorer? Hvis støtte for 2, så ville jeg personlig vurdert "veiv 12/kam 24" på den ene (forutsatt alternativet finnes) og slipt vekk 3 av tennene på yttre og satt den som "cam single tooth" som synch trigger.
Jeg har kun disse mulighetene:

Engine position sensing:
Sensor location:
  • Simple distributor
    36-1
    60-2
    36-2 Rover 1
    36-4 Rover 2
    36-4 Rover 3
    12-1
    24-1
    60-1