MR2i skrev:
Har koblet NE mot pin 31 på Emeralden som heter "Giver i fordeler"
Har koblet G- mot pin 32 på Emeralden som heter "Trigger giverjord"
Mener at det skal være korrekt, selv om NE er giver med 24 tenner.
Det finnes en G1 som har 4 tenner, som kanskje hadde vært bedre? Eventuellt brukt begge?
Jeg har valgt Sensor location = Distributor/Camshaft (alternativet er Crankshaft) i programvaren.
Samt Trigger pattern = Simple distributor.
Har prøvd Signal type = Inductive og Digital som gjør ingen forskjell.
Det lukter bensin, så jeg tror dysene fungerer.
Her kunne jeg trengt litt råd..
Husker ikke detaljene på hva som er hva av G og NE signalene på sparket og kjenner heller ikke til Emerald spesifikt, men teorien er jo den samme uavhengig av sprut type. Se for deg hvordan motor og ecu funksjonen er. Motoren/veiva går 720 grader (to fulle runder) for hver 4-takts syklus, mens kammene går på samme tid 1 full runde (360grader). For at sprutet skal kunne fungere trenger det et fornuftig inngangssignal som forteller det både hvor fort motoren snurrer OG (minst) et referansepunkt i løpet av syklusen så den kan vite hvilke sylindre som er på innsug og hvilke som er på eksos syklus. Om jeg forstår deg rett har dette sprutet kun 1 inngang (+ og -) for slikt signal, og du har koblet sensoren med 24-tenner til inngangen. Om vi tenker videre rent logisk vil da ecu, forutsatt at den kan tolke signalet, da få en puls hver 30 grader rotasjon (720 grader pr runde på kam som fordeler er linket mot og 24 tenner pr runde). MEN, hvordan skal den kunne vite hvor f.eks TDC på sylinder nr1 er? Uten slik synkroniserings info vil du i beste fall få gnist på helt bingo tidspunkt, og som vil variere stort for hver gang du prøver men normalt sett ingen gnist i det hele tatt.
To muligheter til å ordne dette, (litt avhengig av hva sprutet støtter) er enten å koble opp begge triggerene (du må sannsynligvis slipe vekk 3 av de 4 tennene på ytre sensor i såfall) for å få et 24 + 1 signal i kamhastighet (fordel: dette gir god nok informasjon til at man kan kjøre fullt sekvensielt om man ønsker det. bakdel: man trenger 2 VR-innganger på sprutet, noe ikke alle sprut har støtte for.) Alternativt om man tenker kjøre batchfire på dyser og fordeler for tenning uansett er å slipe vekk 2 tenner motsatt av hverandre på 24 tann kretsen (11 tenner, åpning, 11 tenner, åpning). En bør i såfall prøve å plassere de så trigging skjer ved ca 50-60 grader før TDC da dette vil begrense max fortenning man kan justere til senere. En slik modifisering vil settes opp i sprutet enten som trigger "12-1 crank"
eller "24-2 cam". Denne løsningen vil ikke fortelle ecu når TDC1 er, men vil ha et referansepunkt å ta utgangspunkt i som den beregner når "hvilken som helst"-TDC er og så gjør fordeleren resten av jobben med å distribuere gnisten til riktig sylinder.
Sensorene er VR sensorer og skal være "inductive". Triggerpattern MÅ stemme med hva du har koblet, hvis ikke blir alt bare bingo.
I tillegg må du som det første du gjør når du skal "prøve å starte" sette grunntenninga. Dette kan være en utfordring om du har bommet litt med settinger og har fordeler, da coil må fyre innenfor et relativt kort vindu for at rotor og fordelerlokk skal line opp godt nok til å få gnist i det hele tatt. Skru av bensin (eventuelt ta sikring på bensinpumpa) til grunntenning er satt og er repeterbar, hvis ikke vil du bare ende med å drukne både plugger og sylindere og som en bonus ødelegge olja med masse bensin i den...
Lykke til. Bare å stå på videre så kommer nok oppstart og smilet frem snart
