TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3S-GTE - 400hk ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #397667  av 3rlend

tjææææ........... Sitter på jobb å "læxer", lite å ta seg til atm :P

så jeg tenkte litt.
400hk må jo lugge passelig i nakkhårene :) om det er på hjulene eller motoren har jeg ikke bestemt meg ennå :P

SÃ…H:
satt å kjiket litt på ebay:
Eagle råder og JE stempler - "holder til 600 hk" må da funke ypperlig.
Må vel ha et nytt grenrør, en ny turbo. Har tenkt litt på Garrett GT30? forstår ikke en dritt av AR mål osv så her vil jeg trenge hjelp.
Kammer må man vel ha nytt. vil orginale gti kammer gjøre jobben eller på man opp noen hakk råere?
ventiler? må toppen portes eller flower den fint nok i orginal tilstand ?

Ic: vil en vanlig sidemount greddy sak holde til 400hk eller må jeg til med vannkjølt system eller ic i bagasjerom?

Veiv å rådelager vil bli kjøpt nytt, kontrollsjekk av blokka vil og bli gjort. toppen vil få nye ventiltetninger - shims osvosv..

Innsug? må man ha et nytt innsug? å hvor i guds navn får man kjøpt det?
dyser må vel oppjusteres, hvor store? har lest mange bruker dysene fra supra? :P
fuelrail ? har hørt den er litt trang ? :P
pumpe? vil walbro 255 funke eller må d større til ?
å til sist: det værste. Ecu -.-
hva er "maks" orginale styre enheten takler før man må kjøpe nytt tenningssystem og bensinsystem?

Og girkassen? hvor mye tåler disse egentlig ?
har liksom aldri sett eller hørt noen som har rast girkassen sin her :P

Dette er jo da en tanke som slo meg på jobb, å har ingen direkte planer om å utføre.
Men hadde vært litt kos å fått svar på det jeg lurer på, så kunne jeg regnet litt på hva deler hadde kommet til å koste, så kanskje bilen min blir litt sprekere iløpet av vinteren :)
 #397688  av mralp

Har bygd mr2 med samme specs du ønsker;

Eagle råder og JE stempler << Bra greier
Må vel ha et nytt grenrør << Nei
Ny turbo. << Ja
Garrett GT30? forstår ikke en dritt av AR mål osv << Kjøp etter ønsket hp specs, lav AR = fast spoolup men mindre på topp.
Kammer må man vel ha nytt << Ja, må kunne justeres, henter mye hester på dette
vil orginale gti kammer gjøre jobben eller på man opp noen hakk råere? << Gå opp et hakk f.eks 264
ventiler? << Ja, kvassere ventilfjærer (f.eks HKS)
må toppen portes eller flower den fint nok i orginal tilstand ? << WG utløp etc er litt trang, jeg har alltid portet.
Ic: vil en vanlig sidemount greddy sak holde til 400hk << Greedy går, har det selv (billigdritt holdt ikke), er akkurat plass
eller må jeg til med vannkjølt system eller ic i bagasjerom? << Varme blir problem ved 400 på hjula, men i motor np
Innsug? må man ha et nytt innsug? << Ikke for 400 i motor, går akkurat
å hvor i guds navn får man kjøpt det? << sjekk mr2oc, mange plasser
dyser må vel oppjusteres, hvor store? har lest mange bruker dysene fra supra? << 660 holder forutsatt ok bensintrykk
fuelrail ? har hørt den er litt trang ? << Gen2 er ubrukelig, gen3 holder ca 360, kjøp nytt, wolfkatz har bolt on.
pumpe? vil walbro 255 funke eller må d større til << Bedre med supra mk4 pumpe, brukte w255 på celicaen, greide ikke å holde nok bensintrykk.
å til sist: det værste. Ecu << Du må ha sprut for 400hp, uansett motor eller på hjul... Ikke bare mhp justering, tilbakemeldinger er viktig, 2l og 400hp++ = marginene krymper.
Og girkassen? hvor mye tåler disse egentlig << Turbokassa tåler det (hatt slike biler i 10 år, aldri knasjet en kasse)

Er på jobb så ble litt kort, men de andre her får fylle inn :) Lykke til!
 #397698  av 3rlend

mralp skrev:Har bygd mr2 med samme specs du ønsker;

Eagle råder og JE stempler << Bra greier
Må vel ha et nytt grenrør << Nei
Ny turbo. << Ja
Garrett GT30? forstår ikke en dritt av AR mål osv << Kjøp etter ønsket hp specs, lav AR = fast spoolup men mindre på topp.
Kammer må man vel ha nytt << Ja, må kunne justeres, henter mye hester på dette
vil orginale gti kammer gjøre jobben eller på man opp noen hakk råere? << Gå opp et hakk f.eks 264
ventiler? << Ja, kvassere ventilfjærer (f.eks HKS)
må toppen portes eller flower den fint nok i orginal tilstand ? << WG utløp etc er litt trang, jeg har alltid portet.
Ic: vil en vanlig sidemount greddy sak holde til 400hk << Greedy går, har det selv (billigdritt holdt ikke), er akkurat plass
eller må jeg til med vannkjølt system eller ic i bagasjerom? << Varme blir problem ved 400 på hjula, men i motor np
Innsug? må man ha et nytt innsug? << Ikke for 400 i motor, går akkurat
å hvor i guds navn får man kjøpt det? << sjekk mr2oc, mange plasser
dyser må vel oppjusteres, hvor store? har lest mange bruker dysene fra supra? << 660 holder forutsatt ok bensintrykk
fuelrail ? har hørt den er litt trang ? << Gen2 er ubrukelig, gen3 holder ca 360, kjøp nytt, wolfkatz har bolt on.
pumpe? vil walbro 255 funke eller må d større til << Bedre med supra mk4 pumpe, brukte w255 på celicaen, greide ikke å holde nok bensintrykk.
å til sist: det værste. Ecu << Du må ha sprut for 400hp, uansett motor eller på hjul... Ikke bare mhp justering, tilbakemeldinger er viktig, 2l og 400hp++ = marginene krymper.
Og girkassen? hvor mye tåler disse egentlig << Turbokassa tåler det (hatt slike biler i 10 år, aldri knasjet en kasse)

Er på jobb så ble litt kort, men de andre her får fylle inn :) Lykke til!
Passer en gt30 på orginale grenrøret? har sett litt på gt28, men de holder til 360hk ca har jeg lest.
tenkte også på Hks 264 kammer, de er ikke så dyre.
Ventilfjærer hadde jeg tenkt på men glemte å skrive den :)
660cc dyser, er ikke det i samme slengen som supra størrelse, eller er jeg på bærtur?
Fuelrail - OK.
ikke walbro nei :P
baah! er jo sprut som er det dyreste å værste å koble opp ( i mine øyer ) hater elektronikk. -.-
men så får man vel tak i "plug'n play" sprut ? bruker alle orginale ditt og datt, bare med map sensor i innsuget, triggersensor på veiva? å fjerne lmm ?

takk for svar :) da skal jeg gjøre meg et lite prisoverslag her :P
 #397816  av FireWalk

Kassen skal visst tåle en god del på disse bilene. Men ingen ting er umulig. Jeg klarte å knuse girkassen min med ca 420 hk på hjula. Andre sier den funker fint på 5-600 hk og.. Kommer vel litt an på. Jeg kjører stort sett veldig fint. Ikke noe burning. Bare litt hard akselerasjon i ny og ne. likevel klarte jeg det. Du må uansett regne med at ting ikke varer like lenge når du trimmer. Ting utsettes tross alt for langt høyere slitasje. Så ikke noe om klutsj på den listen din?. På 400 hk kan du si farvel og adjø til den orginale klutsjen. Du må nok ha en dugelig racing klutsj. Ats selger innsugsmanifolder. Du må nok ha data sprut med trigger kit og et dis tenningsystem. Vil også anbefale vann/metaool innsprut og bredbåndslamda. Gjerne også et bankesensor kit om ikke sprutet støtter det orginale. 2,5" - 3" eksos er en selvfølge på et slikt nivå . P.s: det som koster mest med sprut er ikke nødvendigvis selve sprutet, men mappingen. Det må uansett mappes da ingen motor er lik og det må funke 100% på akkurat din motor. Hvis ikke kan det fort bli tenningsbank f.eks og da raser alt veldig fort, spesielt ved 400 hk :)
 #397821  av celica_st185

Med ett adapter kan du fint bruke en annen turbo på den orginale manifolden ja, har det selv på min. Mappingen på min kom på 3000, og selve sprutet på 9500. Så hvis du kobler selv trenger det ikke å bli så forferdelig dyrt. Finnes jo også plug and playsprut som du sier, så slipper du all loddinga.
 #397823  av 3rlend

tjo, penger spart :)
men hvordan flower orginal manifolden?
Er det bra flow? eller helt grei ? :P

jeg hater elektronikk over alt på jord.
har jo sett slike mine's eller apexi "om mappede" hjerner.
i mitt hode er det vel som en chippet orginal hjerne ?
 #397825  av celica_st185

God nok flow i den orginale til den effekten... Hadde ikke godt for noe ommappa greier til den effekten der, få skikkelig sprut med en gang. Er flere på markede som bruker di orginale sensorene, som du bare bruker overgang ifra orginalt ledningsnett og inn på ny ecu, uten og måtte koble noe.
 #397828  av 3rlend

hmm...... tjæ.. tjo.. må vel det da :P
men så tenkte jeg på en annen ting.

blir gt30 litt overkill kansje?
men har heller ikke lyst å kjøpe turboen som akkurat maxer 400hp. det høres jo ut som kort levetid.
 #397829  av 3rlend

FireWalk skrev:Kassen skal visst tåle en god del på disse bilene. Men ingen ting er umulig. Jeg klarte å knuse girkassen min med ca 420 hk på hjula. Andre sier den funker fint på 5-600 hk og.. Kommer vel litt an på. Jeg kjører stort sett veldig fint. Ikke noe burning. Bare litt hard akselerasjon i ny og ne. likevel klarte jeg det. Du må uansett regne med at ting ikke varer like lenge når du trimmer. Ting utsettes tross alt for langt høyere slitasje. Så ikke noe om klutsj på den listen din?. På 400 hk kan du si farvel og adjø til den orginale klutsjen. Du må nok ha en dugelig racing klutsj. Ats selger innsugsmanifolder. Du må nok ha data sprut med trigger kit og et dis tenningsystem. Vil også anbefale vann/metaool innsprut og bredbåndslamda. Gjerne også et bankesensor kit om ikke sprutet støtter det orginale. 2,5" - 3" eksos er en selvfølge på et slikt nivå . P.s: det som koster mest med sprut er ikke nødvendigvis selve sprutet, men mappingen. Det må uansett mappes da ingen motor er lik og det må funke 100% på akkurat din motor. Hvis ikke kan det fort bli tenningsbank f.eks og da raser alt veldig fort, spesielt ved 400 hk :)

Denne kommentaren hadde jeg oversett :p
Litt burning må det være :) men hadde ikke sett for meg at kassen skulle tåle såpass mye.
Er ettermontert en clutch fra forrige eier, har ikke snøring på hvilken clutch det er, men den er ikke orginal kan jeg si :P
Bredbåndslamda har jeg ( må bare plukke det av bilen til brodern )
har 3" eksos også :P
Og vet ikke om det har noe å si, men er ikke orginale bankesensoren som står på motoren har jeg fått hørt av en "3sgte kjenner" min var mye større? men jaja, vet ikke hva det har å si.

Er bare det med datasprut. har ikke satt meg skikkelig inn i det ennå å har 0 eraring med det så ser for meg det blir en utfordring me mindre jeg fikk tak i et mer eller mindre plug'n play opplegg :?
 #397844  av FireWalk

Jeg kan skrive under på at den orginale knocksensoren ikke tåler spesielt mye. Jeg tok livet av MANGE slike når jeg hadde fukt i fordeleren som førte til feiltenning. Ikke spesielt kjekt når en ny orginal sensor koster rundt 1500 kr fra Toyota om jeg ikke husker helt feil. :?

Problemet med den orginale innsugmanifolden er ikke hvor godt den flower men hvordan den fordeler flowen. Den er konstruert slik at den ikke gir identisk mengde luft i alle runnerene. Dette fører til at sylindere 2 og 3 får tilført mer luft enn 1 og 4 og dette problemet øker proposjonalt med effekten. Ved orginal effekt er dette problemet så marginalt at det ikke har noe å si siden bilen går ganske rikt fra fabrikk. Det sies at 300-350 hk er en magisk grense der dette problemet kan forårsake motorhavari om man ikke er forsiktig. En løsning kan være et sprut der du kan justere bensinmengden på hver enkelt sylinder individuelt og legge til 10-15% mer på de som lider av feilfordelingen. Men slike sprut koster som regel en god del mer. Men med 400 hk så ville jeg vært veldig skeptisk med tanke på å bruke en orginal innsugsmanefold uten noen form for sikkerhetsanordning som f.eks vanninnsprut eller individuell bensinregulering. Den orginale har dessuten et veldig lite plennum med tanke på en slik effekt så jeg ville nok uansett kikket på en oppgradering.
 #397853  av 3rlend

FireWalk skrev:Jeg kan skrive under på at den orginale knocksensoren ikke tåler spesielt mye. Jeg tok livet av MANGE slike når jeg hadde fukt i fordeleren som førte til feiltenning. Ikke spesielt kjekt når en ny orginal sensor koster rundt 1500 kr fra Toyota om jeg ikke husker helt feil. :?

Problemet med den orginale innsugmanifolden er ikke hvor godt den flower men hvordan den fordeler flowen. Den er konstruert slik at den ikke gir identisk mengde luft i alle runnerene. Dette fører til at sylindere 2 og 3 får tilført mer luft enn 1 og 4 og dette problemet øker proposjonalt med effekten. Ved orginal effekt er dette problemet så marginalt at det ikke har noe å si siden bilen går ganske rikt fra fabrikk. Det sies at 300-350 hk er en magisk grense der dette problemet kan forårsake motorhavari om man ikke er forsiktig. En løsning kan være et sprut der du kan justere bensinmengden på hver enkelt sylinder individuelt og legge til 10-15% mer på de som lider av feilfordelingen. Men slike sprut koster som regel en god del mer. Men med 400 hk så ville jeg vært veldig skeptisk med tanke på å bruke en orginal innsugsmanefold uten noen form for sikkerhetsanordning som f.eks vanninnsprut eller individuell bensinregulering. Den orginale har dessuten et veldig lite plennum med tanke på en slik effekt så jeg ville nok uansett kikket på en oppgradering.

har lest på dette selv :P
og det er jo litt skummelt da.
noe fancy pancy datasprut blir det nok ikke, om det blir. får se.
å et lite pluss på alt er jo at det ser mye kulere ut med et nytt innsug :D
slikt som morten her på forumet har, det ser jo ideelt ut når det gjelder fordelingen av luft til hver sylinder.

men tvis ? hva gjør man med den om man ikke bytter ut innsuget ?

og igjen. tror jeg har den der kjempe bankesensorn ja :P kan ta bilde å legge ut :)
 #397863  av FireWalk

Du kan få kjøpt slike blockoff spacere som du setter inn. Eller du kan ta ut tvisen og demontere platene som står der.

Her er et bilde av min innsugsmanifold, og et bilde av tvisen med platene fjernet.
Vedlegg
06022009277.jpg
06022009277.jpg (270.85 kiB) Vist 1546 ganger
Bilde220.jpg
Bilde220.jpg (482.91 kiB) Vist 1546 ganger
 #397889  av 3rlend

Se der ja :)

men hvordan blir det da med vacum opplegget da? :P
bare fjerne alt eller blokkere en slange eller?
 #397917  av FireWalk

3rlend skrev:Se der ja :)

men hvordan blir det da med vacum opplegget da? :P
bare fjerne alt eller blokkere en slange eller?
Det er nipler under for tilkobling av vakumslanger. SÃ¥ det er ikke noe problem. :wink: