TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vannpumpe og bruktbilgaranti

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #398312  av rx300

Hei, jeg kjøpte '03 Camryen min hos forhandler, med 12mnd/15.000km garanti. Nå røk vannpumpen rett innenfor begge intervallene, ny koster ca 4000 inkl arbeid, men forhandleren jeg kjøpte bilen hos sier at det er ikke noe som går på garantien, da de regner vannpumpen som en slitedel.

Hva sier dere, er ikke alle deler på bilen "slitedeler" i prinsippet da, hva kan da være regnet som slitedel? Fikk ikke med noen liste over hva som var dekket av "garantien". Jeg regner selvfølgelig at servicedeler som oljefilter, plugger etc ikke skal dekkes av garantien, men en vannpumpe på en Camry er ikke noe man forventer ryker sånn uten videre.
 #398314  av McLarren

rx300 skrev:Hei, jeg kjøpte '03 Camryen min hos forhandler, med 12mnd/15.000km garanti. Nå røk vannpumpen rett innenfor begge intervallene, ny koster ca 4000 inkl arbeid, men forhandleren jeg kjøpte bilen hos sier at det er ikke noe som går på garantien, da de regner vannpumpen som en slitedel.

Hva sier dere, er ikke alle deler på bilen "slitedeler" i prinsippet da, hva kan da være regnet som slitedel? Fikk ikke med noen liste over hva som var dekket av "garantien". Jeg regner selvfølgelig at servicedeler som oljefilter, plugger etc ikke skal dekkes av garantien, men en vannpumpe på en Camry er ikke noe man forventer ryker sånn uten videre.
Kilometerstand? Blitt byttet på bilen før? Regnr.?

Synes det virka merkelig, den skal jo ikke ryke sånn ut av det blå... :shock:
 #398315  av rx300

McLarren skrev:

Hei, bilen var gått 107.000 når jeg kjøpte den, pumpen røk på 119.000km. Bilen har registerkjede og ikke reim, så går ut i fra at den ikke har blitt rutinemessig byttet. Så er klar over at det er i et km-område der pumpen _kan_ bli utslitt, men mener likevel at det er noe en garanti skal dekke, det er jo hele vitsen med en garanti. Det er jo uansett uforutsett.
 #398316  av McLarren

rx300 skrev:
McLarren skrev:

Hei, bilen var gått 107.000 når jeg kjøpte den, pumpen røk på 119.000km. Bilen har registerkjede og ikke reim, så går ut i fra at den ikke har blitt rutinemessig byttet. Så er klar over at det er i et km-område der pumpen _kan_ bli utslitt, men mener likevel at det er noe en garanti skal dekke, det er jo hele vitsen med en garanti. Det er jo uansett uforutsett.
Skifte for vannpumpe har jo egentlig samme interval som registerreim, på de fleste biler skiftes de samtidig.
På biler med reg. kjede er jeg ikke helt sikker, har bare hvert borti at de bli skiftet ved lekasje osv, da som reklamasjon på nyere biler.
Jeg ville også ment at dette er en garantisak, ettersom dette er noe man ikke kan forvente at skal skje.

"Ånei, har passert 115.000km, da går vannpumpa mi snart! :shock: ", det rimer ikke... :|
 #398320  av rx300

Nei, og er det slik så er jo ikke garantien verdt noenting. Hvilke deler gjenstår da... bensintanken? :) Nei jeg kommer ikke til å gi meg på den saken. Er ikke pengene, men prinsippet. Vitsen med å betale 20% ekstra for en bil ved å kjøpe av forhandler fremfor hos en privat er jo nettopp garantien.

Håper de også skjønner at det kan koste dem mer enn det smaker etterhvert å ikke dekke pumpen ;-)
 #398389  av rx300

R for Rettferdighet :)

Da får jeg tilbakebetalt fra forhandleren det jeg måtte betale for vannpumpen hos Toyota :-) Det hjalp få uttalelse fra NAF-advokat som også var enig med min tolkning av garantireglene. På min kontrakt var det ikke et eneste forbehold om hva garantien gjaldt. Forhandler sier at det var noen papirer til jeg skulle fått med kjøpet, som regulerer hva garantien omfatter og også egenandel, men siden jeg aldri har mottatt dette så dekker de vannpumpen.

På den annen side er det ikke sikkert bilen hadde vært like attraktiv for meg dersom garantien bestod av en masse begrensninger og egenandel.