TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 6 Trinns girkasse sw20?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #398380  av 3rlend

Hei hopp! er møkklei av å dure i f.eks 100km/t på 3000 rpm.
Kjenner nesten jeg savner volvoen av og til pga dette :P
uansett, noen som vet noe eller har lest om noen som har brukt girkasse fra f.eks nyere toyota modeller?
eller er eneste mulighet å skifte differensial? skikkelig nazi sperre og høyere utveksling ? :)
takker for svar :)
 #398385  av ArildM

Såvidt jeg vet så er det ingen girkasse som passer uten at du må legge litt customarbeid i det. De 6trinnskassene som finnes er for FR layout.
 #398398  av john_e

Jeg ville byttet sluttutvekslinga på differensialen.
Lengre gir fungerer vel bra med ekstra power også :)
 #398401  av ad92

Synst igrunn det er litt kjekt å føle at jeg kjører noe sportslig jeg :) At det går litt bensin gjør vell ikke noe!
 #398408  av 3rlend

da kan man jo like så godt trimme litt ekstra :P
synes bare det er bajs å ligge på det turtallet :P
 #398450  av 3rlend

da kan man likså godt gire et eller 2 hakk ned ! :P
 #398455  av ArildM

FireWalk skrev:En må jo ha turtallet der effekten er størst. :mrgreen: :wink:
Invalid argument. Dette avhenger jo av hvilken hastighet du ligger i :twisted:
 #398456  av FireWalk

Som han sa over, bare å gire ned :p 5. Giret teller ikke siden man som regel i norge må bryte fartsgrensen for å ha optimal effekt i det giret uansett. :p men skal si meg litt enig. Hadde vært kjekt med et 6. Gir.
 #398457  av Zepticon

Bare å pille 5. giret ut av kassa, ta det med til et mekanisk verksted, og si at du skal ha et identisk ett, bare 10% større eller mindre alt etter hvordan driten fungerer:) (og fortelle dem hva det skal brukes til så dem ikke lager det i støypjern :P )
 #398458  av 3rlend

det er en mulighet, men det var da en virkelig tungvindt måte :P
da kan man jo likesågodt bytte differensial, da blir jo alle girene litt "bedre" :P
men også, mr2 er jo en sportsbil i mine øyne :P
jeg forbinder ikke 5 gir med sportsbil, 5 gir er kjedelig å normalt :P
 #398523  av Ocean Walley

Jeg ville ha prøvd å få tilpasset ei 6 trinns kasse.
Grunnen til det er fordi da har du gir som passer bra om du ska kjøre på bane (der du trenger flere utvekslingsmuligheter på de norske banene) eller på gata (så du kan legge inn 6. gir når du skal kjøre drivstoffbesparende og med mindre motorstøy.
Med anna utveksling i bakaksel vil du bare få lange gir som passer kun til søndagskjøring på E6.
 #398557  av 3rlend

Ocean Walley skrev:Jeg ville ha prøvd å få tilpasset ei 6 trinns kasse.
Grunnen til det er fordi da har du gir som passer bra om du ska kjøre på bane (der du trenger flere utvekslingsmuligheter på de norske banene) eller på gata (så du kan legge inn 6. gir når du skal kjøre drivstoffbesparende og med mindre motorstøy.
Med anna utveksling i bakaksel vil du bare få lange gir som passer kun til søndagskjøring på E6.
Dette er det jeg mener :D
men når man har litt motor, så gjør det jo ingenting med litt lengre gir :)
 #398569  av ArildM

Var dette jeg også tenkte på når det ble snakk om å endre utveksling. Det vanlige for biler som skal kjøres litt sporty er vel heller å gå i motsatt retning :wink:
 #398610  av Ocean Walley

3rlend skrev:
Dette er det jeg mener :D
men når man har litt motor, så gjør det jo ingenting med litt lengre gir :)

Nei, på en måte så gjør det jo ingenting med lengre gir. For mannen i gata som kun skal ha det gøy med bilen sin så spiller det liten rolle. Men skal du kjøre optimalt på bane så vil du alltid ha et gir som passer med ei 6. trinns kasse framfor ei 5. trinns. Mener fortsatt at hvis du skal endre utveksling og fortsatt ha en morsom bil, så bør du ikke endre utvekslingen i bakakselen mer enn minimalt, og da er det kanskje ikke verd pengene...
Du vil også få en høyere topphastighetsutveksling på 6. gir samtidig som du har en bil som sparker bedre i hvert gir enn med 5. trinns.