TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen elektriker guruer her? Omvendt Rele?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #398418  av FireWalk

Jeg har ingen elektriker utdannelse så jeg aner ikke hva jeg skal se etter her. Det jeg ønsker å oppnå er at når man får tilført +12v på en ledning så vil jeg at +12 på en annen ledning skal kuttes. Finnes det en form for omvendt rele jeg kan bruke som ordner dette?

Et vanlig rele har jo jord konstant og kobler inn +12v fra batteriet når den får 12v inn, f.eks fra tenningstrøm. Men jeg må som sagt ha noe som gjør at når man får 12v inn så kuttes 12v gjennom en annen ledning...

Viftene til intercooleren er styrt via AUX1 på datasprutet. Jeg har satt det opp slik at når kjølevannet passerer 50 grader så aktiverer viftene og det kommer +12v strøm til viftene.
Jeg tenkte å koble inn en solenoid som kun skal operere frem til viftene kobler seg inn og deretter skru seg av når viftene får 12v på den ledningen.. Solenoiden har konstant jord og opererer når den får +12v inn.

noen som har noen gode forslag til hvordan jeg enkelt og greit kan koble det for å få til dette?
 #398421  av Daniel_hoy

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Elektrisk/Ovrig/Rele/

Nederste relèet kan brukes. Du kobler den på 30 og 87A. Da kutter den når relèet får spenning. Du får garantert et annet lukket relè også men orket ikke å lete.

Edit: "Vanlige" relè er som regel NO, du må ha et som er NC (Normaly Closed)
 #398423  av FireWalk

Daniel_hoy skrev:http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Elektrisk/Ovrig/Rele/

Nederste relèet kan brukes. Du kobler den på 30 og 87A. Da kutter den når relèet får spenning. Du får garantert et annet lukket relè også men orket ikke å lete.

Edit: "Vanlige" relè er som regel NO, du må ha et som er NC (Normaly Closed)
Da har jeg lært noe i dag og! :D
 #398871  av FireWalk

Du har ikke tilfeldigvis greie på strømdioder og vel? Jeg skal ha ca 130 watt en vei, men ikke andre veien. To ledninger. Når det går strøm gjennom ene skal det gå strøm gjennom begge. Men når det er strøm på den andre skal det kun gå strøm igjennom den og ikke til den første igjen. Tenkte å bruke dioder til dette. Men må vel ha noe kraftige greier. Så hvor får jeg kjøpt? Og hvilke bør jeg ha?
 #398909  av FireWalk

Var mye rart der ja. Men jeg lurer på eksakt hva jeg trenger? Er jo så mange typer dioder... Zener dioder, likerett-dioder osv.. Hva må jeg ha? ser noen er f.eks 50v 5w osv.. noen er 12v 1w... aner ikke hva jeg kan bruke? eventuelt bruke flere i serie.. ?
 #398912  av Zepticon

Det er forresten blocking/rectifier dioder du skal ha så vidt jeg veit. Men ta det jeg sier med en klype salt, er 5 år siden jeg hadde kretsteknik og jeg sto ikke i det faget :lol:
 #398913  av FireWalk

Vi brukte noe dioder på coilene mine for å få turtelleren i dash til å funke. Orginalt er det 1 coil, nå har jeg 2 coiler så for at ikke turteller skulle vise halve turtallet måtte vi koble sammen signalet fra dem. Da tok vi de to ledningene inn på en bunte med dioder, og videre til dash. Det funket fint. mener å huske det var zener dioder vi brukte da?... Men husker ikke hvilken type det var.. bare at vi brukte 5-10 stk totalt..

Nå skal jeg bruke dem til å få rev6 lyktene til å funke ordentlig. Problemet er at dette er UK lykter så når jeg tar på langlys så slukker nærlys. Ikke kan jeg bruke rele heller pga bilen har switched ground system. Bruker man rele får man for lite spenning over hovedrele og alt mulig tull begynner å skje.

Tenkte derfor å bruke diode mellom minus på fjern og nærlys. Slik at strøm kan gå fra fjernlys til nærlys, men ikke fra nærlys til fjærnlys.

60v ? Er vel 12v på bilen? har det ikke noe å si det? eller vil jeg oppleve at strøm siger igjennom feil vei om den blir for overdimensjonert f.eks?

Står helt fast her.. :p
 #398925  av ad92

Ville luftet dette problemet på mr2oc, har lyktene selv snart og tenkte på det samme.. såg hvertfall en tråd ang rev6 lyktene og var en som hadde en fått det til :)

Er vell nødvendig at alle 4 lyser for å få det EU godkjent i Norge?
 #398932  av Zepticon

FireWalk skrev:Vi brukte noe dioder på coilene mine for å få turtelleren i dash til å funke. Orginalt er det 1 coil, nå har jeg 2 coiler så for at ikke turteller skulle vise halve turtallet måtte vi koble sammen signalet fra dem. Da tok vi de to ledningene inn på en bunte med dioder, og videre til dash. Det funket fint. mener å huske det var zener dioder vi brukte da?... Men husker ikke hvilken type det var.. bare at vi brukte 5-10 stk totalt..

Nå skal jeg bruke dem til å få rev6 lyktene til å funke ordentlig. Problemet er at dette er UK lykter så når jeg tar på langlys så slukker nærlys. Ikke kan jeg bruke rele heller pga bilen har switched ground system. Bruker man rele får man for lite spenning over hovedrele og alt mulig tull begynner å skje.

Tenkte derfor å bruke diode mellom minus på fjern og nærlys. Slik at strøm kan gå fra fjernlys til nærlys, men ikke fra nærlys til fjærnlys.

60v ? Er vel 12v på bilen? har det ikke noe å si det? eller vil jeg oppleve at strøm siger igjennom feil vei om den blir for overdimensjonert f.eks?

Står helt fast her.. :p
Var den der som kom opp når jeg googla"diode 12V 135W". Zenerdioden er en mystisk sak, litt som svart magi egentlig. Fikk aldri helt tak på den:D den slipper bare igjennom spenninger over et visst nivå.

Men det med den dioden at den er skrevett il 60v, det regner jeg med at det er spenningen du kan kjøre over den uten av den bryter sammen og fungerer som en leder begge veier.
Sist redigert av Zepticon den 15 sep 2011 18:30, redigert 1 gang totalt.
 #398933  av Zepticon

mr2storbrua skrev:Såvidt jeg har skjønt skal nærlyset slukkes når fjernlyset tennes for at det skal være godkjent i Norge...
Min 626 slukker ikke nærlys når jeg tenner fjernlys. Og den er slik fra fabrikk.
 #398934  av mr2storbrua

Sjekket på lovdata nå, dere har rett...
lovdata skrev:Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
  • Dersom det nyttes atskilte lykter for fjern- og nærlys, skal nærlysene være koplet slik at de ogsÃ¥ lyser nÃ¥r fjernlysene er tent.
 #398935  av ad92

Ja vist ikke hadde jo lyktene vært godkjent fra begynnelsen av !

Dette er jo et lite problem om man blir stoppet i teknisk eller skal på Eu da... Men det er jo fullt mulig å ordne har sett flere bilder av mr2er som har gjort det FireWalk prøver på :P