TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Kompressor + dump?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #398975  av SupraJensen
 
Hvordan er det med kompressor og dumpventil/Resirk? går dette ant?
kjør debatt på dette! og hvordan skal man gå fram for å få dette til å funke?


mvh
Michael
 #398980  av Morten
 
Alt for uspesifisert spørsmål, da det er flere grunnleggende forskjellige varianter av både kompressor typer (roots, sentrifugal, osv osv) og måter å sette ting opp på (gasspjeld før eller etter kompressoren det som spiller mest inn, begge deler er vanlig spesielt ved roots).
 #398995  av SupraJensen
 
Morten skrev:Alt for uspesifisert spørsmål, da det er flere grunnleggende forskjellige varianter av både kompressor typer (roots, sentrifugal, osv osv) og måter å sette ting opp på (gasspjeld før eller etter kompressoren det som spiller mest inn, begge deler er vanlig spesielt ved roots).
Bra du sier dette fordi jeg har rett og slett ikke peiling. jeg har kjøpt meg en IS200 med TTE kompressorkit, og regner med at det er bermani som lager dette kitet til TTE. det ladder 0.3bar og funker fint, men vet at forige eier prøvde dump på kitet uten hel, dette var med en billig dump. dermed trur jeg at han har utesett noen vesentlige detaljer.
men det jeg kan fortelle er at jeg har kjørt gammelbiln til csstian og denne hadde dump, større IC og datasprut osv. mere enn dette vet jeg ikke, å må dermed ha noe mere spesefike mål å gå etter. hva er "Roots, sentrifugal" osv? en mere detaljert beskrivelse av dette og en kartlegging av va jeg må se etter for å få hjelp hadde vært fint.
 #399118  av SupraJensen
 
Morten skrev:http://www.howstuffworks.com/supercharger.htm :wink:
Takk for bra link, etter det jeg forstå av denne her så har jeg en twin-srew kompressor i min bil, så da veit jeg det, (ifølge utsende osv)
men trur jeg legger det litt dødt på denne fronten da jeg heller vil satse på grenrør og dp i første omgang, så få vi se hva jeg gjør med dump osv. men takker for hjelpen

mvh
Michael
 #399248  av Stian_mini
 
SupraJensen skrev:
Morten skrev:http://www.howstuffworks.com/supercharger.htm :wink:
Takk for bra link, etter det jeg forstå av denne her så har jeg en twin-srew kompressor i min bil, så da veit jeg det, (ifølge utsende osv)
men trur jeg legger det litt dødt på denne fronten da jeg heller vil satse på grenrør og dp i første omgang, så få vi se hva jeg gjør med dump osv. men takker for hjelpen

mvh
Michael
Hei sann...
som sagt så prøvde jeg dette med dumpventil , da flere i England kjører med det, brukte en veldig billig dump og tror problemet lå her...
det jeg gjorde var å trekke en vakuum slange fra innsuget og inn på dumpen..
men virket ikke bra da stempelet i dumpen gikk veldig tregt... la det derfor på is ;)
 #399271  av SupraJensen
 
Stian_mini skrev:
SupraJensen skrev:
Morten skrev:http://www.howstuffworks.com/supercharger.htm :wink:
Takk for bra link, etter det jeg forstå av denne her så har jeg en twin-srew kompressor i min bil, så da veit jeg det, (ifølge utsende osv)
men trur jeg legger det litt dødt på denne fronten da jeg heller vil satse på grenrør og dp i første omgang, så få vi se hva jeg gjør med dump osv. men takker for hjelpen

mvh
Michael
Hei sann...
som sagt så prøvde jeg dette med dumpventil , da flere i England kjører med det, brukte en veldig billig dump og tror problemet lå her...
det jeg gjorde var å trekke en vakuum slange fra innsuget og inn på dumpen..
men virket ikke bra da stempelet i dumpen gikk veldig tregt... la det derfor på is ;)
Hehe ja jeg skjønte dette, men engang trur jeg at jeg skal få det til å fungere, bare ikke idag, nå er det resten av TTE kitet og eksos som står for tur 8)
Men hvilken HKS brukte du på bilen? har du fult navn evt link? :wink:
Etter det jeg skjønner må jo dumpen sette opp mot riktig trykk (fjærpress) denne må tilpasses (shimses) til 0.3bar, for som regel står en alt for sterk fjær da dumpene liker seg ifra 0.5 bar ++, dermed blir fjæra treg.
 #399273  av sindrejl
 
Er det egentlig noe vits i dump på kompressorkit bortsett fra lyden? :)
 #399287  av sethro
 
Jeg hadde på min.



Går bra så lenge gass spjellet sitter etter kompressoren. :-)
 #399342  av SupraJensen
 
sindrejl skrev:Er det egentlig noe vits i dump på kompressorkit bortsett fra lyden? :)
hehe nei det er ikke det, ivertfall ikke på 0.3bar, men jeg tenkte no bare for å prøve, og for at jeg liker lyden av dump/resirk ;)
 #399343  av SupraJensen
 
sethro skrev:Jeg hadde på min.



Går bra så lenge gass spjellet sitter etter kompressoren. :-)
hehe jaok, men da skal jeg skjekke dette, om gassspjeldet står etter kompressoren på min bil. men burde man ha DUMP eller Resirk?
det er vel slik at man må bygge om ventilen litt, slik at den kan jobbe optimalt på 0.3bar? vet dette blir praktisert på snøscooter å bytte til ei svakere fjær for å få mere ut av dumpen pga motor størrelsen kontra en bil.

og hva anbefaler dere?
 #399740  av Petter 900 T
 
Kompressor jobber lineært med turtallet, og har ingen lag eller andre svingninger.

Så om du monterer dump er det KUN for å få et lite poff når du girer, og egentlig en potiensiell feilkilde du godt klarer deg uten.

Er det LMM el. på bilen MÅ du ha resirk, og poffet blir "borte" i røret uansett...

Petter
 #399764  av sethro
 
Så lenge spjellet sitter etter kompressoren må lufta ut et sted.
Tror ikke spjellet har godt av feks 1 bar trykk på utsiden hvergang du slipper gassen..

Jeg bygde den på samma prinsipp som lancia rally 037.

Hvis dere hører på denna video`n så hører dere hvor mye luft som går ut da jeg slipper gassen.