TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 V6 - mulig Ã¥ godkjenne?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #399161  av Kobbeltvedt

titter litt på MR2 Spyder, MK3..

Denne ble jo levert i europa med turbo og 197 hester..
Burde det ikke da være mulig å hive ut 140 hestern og installere en 1MZ-FE V6
motor? Den har jo samme effekt som TTS-utgaven med 197 hester?

Woodsport i england gjør dette, rundt 35.000 kroner komplett levert med girboks, motor og installasjon. Turn-key altså, bare å sette seg inn og kjøre..

Bilen ble jo levert med LIKE MYE effekt fra forhandler/fabrikk? Eller er dette klin kokkos umulig å få godkjent hos biltilsynet?
 #399169  av Zepticon

Kobbeltvedt skrev:titter litt på MR2 Spyder, MK3..

Woodsport i england gjør dette, rundt 35.000 kroner komplett levert med girboks, motor og installasjon. Turn-key altså, bare å sette seg inn og kjøre..

Bilen ble jo levert med LIKE MYE effekt fra forhandler/fabrikk? Eller er dette klin kokkos umulig å få godkjent hos biltilsynet?
Dersom du kan få papirer fra toyota på at de ble levert med denne effekten, og hvilke modifikasjoner som kreves på din bil for å kunne ha oppgitt effekt, burde det være mulig å gjøre det ja.

Du trenger i bunn og grunn to dokumenter:
- Dokumentasjon på bil, at karosseri, bremser, etc er sterke nok, og evt hva som må byttes.
- Motor, utslipp

Jeg vil tro at du kan få problemer med den siste, uten at ejg skal si det for sikkert. veit at Mr2 Mk2 gutta har slitt med 3S-GTE papirer på utslipp. Men det du burde gjøre er å dra ned å snakke med tilsynet selv. Mye lettere og bedre enn å spørre på forum.
 #399174  av EXS

har aldri hørt om at denne ble levert med turbo og 197hk, trodde den bare kom med 1zz-fed med 140 hk orginalt

link til den utgaven du nevner?
 #399176  av Kobbeltvedt

EXS skrev:

har aldri hørt om at denne ble levert med turbo og 197hk, trodde den bare kom med 1zz-fed med 140 hk orginalt

link til den utgaven du nevner?

http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... a_mr2.html
 #399178  av EXS

ok en TTE utgave ja.... da burde det jo være muligheter for godkjenning,

men har du vurdert 2zz-ge motoren 190hk og stort sett identisk til den originale motoren (i ytre mål uansett)

er en på forumet som skal selge en slik motor :wink:
 #399187  av Kobbeltvedt

Jada, sett den. Men tenker at det hadde vært ålreit å få det godkjent...
Ettersom TTE utgaven er levert igjennom Toyota-kanaler, er det mulig å få det godkjent 2ZZ motoren? Samme effekt, men litt annen motor.
Er det umulig uten TUV papirer fra toyota liksom?

Frister ikke veldig å kjøre midtmotor sportsbil ulovlig ombygd..kjører man på noen er det game over, da er du fucked for resten av livet...

Når det er sagt, er det jo mye råere med en V6 da. den leverer vel rundt 200 Hester og 300 NM. Noen som vet om dette er mulig å få godkjent?
 #399192  av ArildM

2ZZGE er vel utseendemessig lik.

V6 tviler jeg sterkt på at du får godkjent, men prosessen starter uansett med å ta kontakt med staten å høre hvilket syn de har på saken.

2zz vs V6 vil jeg si at V6 er en mer holdbar motor, 2zz har fått et rykte på seg for å være svak om du kjører den på turtall mye (noe som du må gjøre siden den er en turtallsmotor).
 #399196  av Zepticon

Problemet er at det står 182ps med TTE kittet, om du får mer med aftermarket eksos hjelper ikke deg.
 #399197  av Kobbeltvedt

er de såpass strenge at de ikke godkjenner 200 vs 182 hester? det er jo bare 10% høyere... Er det effekten de er strenge på, eller motorkonstruksjonen? Vil det foreksempel være mer sannsynlig å få igjennom en 2zz godkjenning?
 #399198  av Zepticon

Kobbeltvedt skrev:er de såpass strenge at de ikke godkjenner 200 vs 182 hester? det er jo bare 10% høyere... Er det effekten de er strenge på, eller motorkonstruksjonen? Vil det foreksempel være mer sannsynlig å få igjennom en 2zz godkjenning?
- Effekt (at bremser/understell/karosseri tåler det)
- Vekt (bilens totale egenvekt skal ikke overskrides)
- Utslipp (motorens utslipp må ikke overskride din nåværende motor)

Jeg har nettopp vært igjenom godkjenning av V6 i min mazda 626, den ble levert med dette fra fabrikk, men ikke i mitt karosseri. Effekt og utslipp var ikke noe problem, siden motoren ble levert i en lignende karosseri på samme model, men jeg fikk problemer med vekt siden V6en er noe tyngere. Bil+fører+4 pasasjerer overskred bilens totalvekt.
 #399207  av Kobbeltvedt

V6ern er vel i ALU, tror ikke den er veldig mye tyngre enn 1zz motoren. hvis man ender opp 20 kilo tyngre, er det en dealbreaker? Alternativet er selvfølgelig 2ZZ...
 #399228  av Zepticon

Kobbeltvedt skrev:V6ern er vel i ALU, tror ikke den er veldig mye tyngre enn 1zz motoren. hvis man ender opp 20 kilo tyngre, er det en dealbreaker? Alternativet er selvfølgelig 2ZZ...
Neida, bare riv ut interiøret til godkjenninga, dropp reservedekk og kjøp deg dekk på boks etc.
 #399242  av EXS

erling skrev:1zz er også i alu og veier mindre enn mobilen til derrick..
sant det, den jeg kjøpte klarte jeg greit og bære fra tilhengeren og inn i garasjen.... uten gearkasse da :P
 #399309  av Kobbeltvedt

Er det stor sjans for å bli tatt på EU-kontroll med uorginal motor eller?

I tilfelle at man har en V6, er det 100% at man ikke får godkjent liksom?
Og om jeg slenger inn en 2ZZ, er det da sannsynlig at de ikke sier en dritt på det?

Hvor sløve er verksteder egentlig?