TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Servopumpe - SW20

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #399562  av Henrik.W

Noen som kan fortelle meg om det er mulig å ettermontere servopumpe på en '91 SW20? ;)
 #399566  av Mr_Storbrua

Er vel elektrisk servo på disse bilene, så det burde jo la seg gjøre, men da må du vel bytte tannstang også?
 #399623  av angrykid

Det er ikke umulig, men det er ikke bolt-on, for å si det på den måten. :) Jeg prøvde dette selv for noen år siden, og du må kappe endel av blekket som går ned fra rattstammen og ned på styrestaget. Så du må kjøpe hele greia, og det er en veldig omfattende jobb. I allefall for min del, som i utgangspunktet ikke kan å skru bil. :)
 #399629  av Henrik.W

Hehe. Er ikke akkurat noen guru på å skru jeg heller ;) får se da, kanskje jeg prøver å ta det vinteren 2012/2013 :p
 #399666  av mr2storbrua

Noen grunn til at du vil ha servo? Du får en tyngre bil, samt mindre følelse med underlaget. Siden det er så lite vekt på forhjula så er den ikke så mye tyngre på rattet uten servo...
 #399697  av angrykid

Det er STOR forskjell når det kommer til å parkere og manøvrere bilen i sakte fart med eller uten servo.. Det er hovedgrunnen til at jeg ville hatt servo på min bil.. I fart merker man ikke særlig mye til det uansett..
 #399748  av mr2storbrua

Joda, stillestående/veldig lav fart er det klart man merker en del forskjell, men man bruker ikke mer krefter på dette en det man må gjøre for å bygge om...
 #399770  av FireWalk

Servoen er jo progressiv. Jeg syntes iallefall det er behagelig med servo på min. Og jeg har eid mr2 med og uten. Men det er vel en vanesak som med alt annet :)
 #399781  av mr2storbrua

Joda, jeg hadde nok ikke fjerna servoen dersom jeg hadde hatt det originalt. Og jeg vet ikke hvordan servoen funker på MR2, men er ikke så glad i servo på andre biler dersom man skal kjøre litt sportslig.
 #399784  av FireWalk

Om den fungerer som den skal så gir den mye servohjelp når bilen står stille, også progresivt mindre jo fortere du kjører. Over en viss hastighet kobles den helt ut. Husker ikke nøyaktig hva hastigheten var men tror det var rundt 70-80 km/t et sted. :)
 #399841  av Henrik.W

angrykid skrev:Det er STOR forskjell når det kommer til å parkere og manøvrere bilen i sakte fart med eller uten servo.. Det er hovedgrunnen til at jeg ville hatt servo på min bil.. I fart merker man ikke særlig mye til det uansett..
Dette er mel min grunn også må jeg si, da jeg må svinge en del for å snu på gårdsplassen ;) Men om det er så mye jobb å sette inn pumpa lever jeg heller uten. Heh
 #400338  av 3rlend

FireWalk skrev:Om den fungerer som den skal så gir den mye servohjelp når bilen står stille, også progresivt mindre jo fortere du kjører. Over en viss hastighet kobles den helt ut. Husker ikke nøyaktig hva hastigheten var men tror det var rundt 70-80 km/t et sted. :)
skulle akkurat til å si at servoen var noe dritt når jeg skulle burne.
plutselig blir rattet dritt rungt når jeg skulle ratte att og frem :P

men her ser jeg jo forklaringen :P
2 gir på max rpm er jo en smule over 80km/t :)