TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motor dør ved clutching.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #401765  av Henrik.W

Nå de siste dagene jeg har vært ute å kjørt detter turtaller langt under 500 rpm når jeg tråkker in clutchen. Og i noen tilfeller mister motoren alt turtall. Dette skjer når jeg girer ned for fartsreduskjon.

Dette er med en 3SGE N/A. Kan manglende luftmengemåler og/eller tett luftfilter være årsaken?
 #401772  av BamseBrakar

Hvis motoren din ikke er ulik min (som etter årstall og dømme den ikke skal være) så har den ikke luftmengdemåler.
hvis den skulle hatt så mangler jeg den og, min går helt fint.
 #401773  av ArildM

Husker min 4AGE døde på samme vis etter at jeg manglet en vakumslange som gikk til luftfilteret.
 #401784  av Henrik.W

Scotty skrev:ehh manglende luftmengdemåler? Hvorfor er den fjernet? Antagligvis det som er grunnen..
BamseBrakar skrev:Hvis motoren din ikke er ulik min (som etter årstall og dømme den ikke skal være) så har den ikke luftmengdemåler.
hvis den skulle hatt så mangler jeg den og, min går helt fint.
Når jeg kjøpte bilen spurte jeg hvorfor det ikke var luftmengdemåler. Svaret var da at det ikke hadde vært noen.

Forutenom at motoren detter til 0 på turtallet går motoren ellers greit. Selv om oransje motorlampa lyser hele tiden, men har hittil gått ut ifra at det var pga manglende luftmengemåles.
 #401793  av mr2storbrua

Henrik.W skrev:Selv om oransje motorlampa lyser hele tiden, men har hittil gått ut ifra at det var pga manglende luftmengemåles.
Sjekk diagnose!! :wink:
 #401862  av Henrik.W

mr2storbrua skrev:
Henrik.W skrev:Selv om oransje motorlampa lyser hele tiden, men har hittil gått ut ifra at det var pga manglende luftmengemåles.
Sjekk diagnose!! :wink:
Det skal jeg prøve på ;) Men er ganske ny på det her med diagnose, så hvordan gjør jeg det? ;)
 #401865  av Haugrud

koble over E1 og TE1 i diagnoseboksen med en liten ledning, så slår du på tenning og teller antall ganger motorlampen lyser..lange blink indikerer tiere, og korte blink indikerer enere.altså har du 2 lange og 4 korte blink, har du feilkode 24..du leser da den feilkoden opp imot en feilkodetabell..er 4 sekunder mellom hver feilkode om du har flere av de..
 #401873  av Henrik.W

Takk for hjelp så langt ;)

Da var diagnose gjort og jeg kom fram til feilkode 21, 42 og 43
 #401874  av Haugrud

kan sjekke autodata imorgen på hva slags feil det er ..om du ikke har tabellen selv..
 #401882  av Henrik.W

Takker for det! Jeg fant en tabell på nettet, men forstod ikke så mye av den :/
 #401883  av Mr_Storbrua

21= oxygen sensor signal
42= vehicle speed sensor signal
43= Starter signal

Spørs om du ikke skal sjekke oxygen sensor..
 #401906  av Henrik.W

mr292 skrev:edit: leste litt nøyere igjennom:
ser su skriver at problemet bare har oppstått de siste dagene, begynnte motorlampa å lyse samtidig, eller har den lyst i en lengre periode ?
Motorlampa har lyst en stund lengre. Men det må ha vært for feilkode 42, for speedometeret har vist ca 20 km for fort de 3 mnd som jeg har hatt bilen.