TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Enkel tuning?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #401914  av niklasf91

Jeg er ganske blank med mekaniske egenskaper, men lurer på om det er noen enkle løsninger for og få litt ekstra hester?

Jeg har en 3-sgte :)
 #401916  av niklasf91

haha, ja! Men da må man forsterke ALT annet! Så trenger nok en enklere tuning:P

Noen forslag anyone? :D
 #401921  av 3rlend

lystgass fungerer teoretisk likedan som turbo :P
ekstra oksygen inn i motor, slik at du kan tilføye mer bensin :P

ELLER! Klipp slangen fra Wg, deretter, napp ut slange som går mellom innsug og ting under diagnose stikket, deretter plugg slangen :D
J*VLIG enkelt, men mindre holdbart i korte lengder :)
 #401923  av lasse

Søk opp mrcontrol power primer, mye nyttig info.
En god elektronisk boostcontroller og evt en fcd (om du har 2gen) så har du en god skvett friskere bil enn originalt.

Er forøvrig massevis av tråder om akkurat dette, så ett kjapt søk kan lønne seg :wink:
 #401928  av niklasf91

3rlend skrev:lystgass fungerer teoretisk likedan som turbo :P

ELLER! Klipp slangen fra Wg, deretter, napp ut slange som går mellom innsug og ting under diagnose stikket, deretter plugg slangen :D
Trenger en litt dypere forklaring en det :P Innsug og "ting"?
Fins noen deler jeg kan bytte for og få litt mer power?:)
 #401932  av Zepticon

niklasf91 skrev:

For at vi skal kunne gi deg noe som helst råd krever det at du har en minimumskunnskap om bil selv, og det har du tydeligvis ikke. Litt lesing på nettet om basic trimming kommer til å gi deg alle svarene vi kommer til å gi, men presentert på en mye bedre måte.

Om du ikke klarer å finne ut selv hvilken trim du skal bruke så burde du holde deg unna hele ideen.
 #401936  av Mr_Storbrua

Som sagt en fordel å å vite hvilken generasjon motoren din er, 2.gen, eller 3.gen.. Ta ett bilde av motorrom, å legg ut her. Men det enkleste å kjappeste er vel å justere opp trykket litt. Men som sagt, om man begynner å trimme, så øker jo sjansene for at ting kan gå galt. Men en liten justering av trykket, er ikke så farlig.. 2.gen tåler visst greit å kjøre på 1 bar ladetrykk, å du kjører vel ca 0,6 bar originalt (om det er 2.gen) Da trenger du en boostcontroller, fuelcutdefenser og kanskje en fordel med turbotrykksmåler, så du kan følge med litt. Jeg kjøpte kun en mekanisk boostcontroller, men har forstått som det er greit å følge med litt på måler når man drar på, dette får du til en billig penge. Kan gi deg link til en billig en på ebay. Så trenger du som sagt en fcd (fåes kjøpt på twos'r us) Den er heller ikke dyr. Men som sagt, hvilken generasjon har du?
 #401940  av Haugrud

Alt det som er skrevet ovenfor+en 3'' downpipe, så kommer du til å merke bra forskjell :)
 #401944  av ArildM

Her foreslår jeg å sette seg ned å lese om andres trimming. Gjør noe så enkelt som å søke på google på 3SGTE tuning og liknende. Les om motorteori og les om trimming gjort av andre folk her på forumet. Sett deg inn i emnet før du gjør noe som helst. For de fleste er dette morsom lesning som gir deg innsikt i hvordan bilen din fungerer og hvorfor ting er slik de er.

Kort sagt: Enkel trimming finnes ikke. Trimming er komplisert, kostbart og senker varigheten på motoren din. Dette er fakta og ikke skrevet bare for å være negativ.

PS: Joda, ikke all trimming senker varighet på motor. Det finnes selvfølgelig de som bygger opp motor fra grunn av som er klargjort med innmat og de endringer som trengs for å kjøre et større antall HK enn orignalt med god varighet, men dette er kostbart.

Hadde Toyota kunne skru på en dings og en dært og lagt til 200hk uten konsekvenser på motoren din hadde de nok gjort det 8)
 #401962  av MR2-Dag

ArildM skrev:Hadde Toyota kunne skru på en dings og en dært og lagt til 200hk uten konsekvenser på motoren din hadde de nok gjort det 8)
Correct me if I'm wrong, men tror ikke det nødvendigvis stemmer med det avgiftssystemet vi har i Norge. Pluss at stadig strengere miljøkrav legger en del demper på moroa sammen med støykrav o.s.v. Er jo mange vanlige personbiler til og med hvor fabrikken ikke tar ut potensialet, og det er forholdsvis enkelt å få til ganske dramatiske økninger av effekten hvis man ikke bryr seg så mye om lovverket. Og når det gjelder sportsbiler er vel f.eks. Supra og 200 SX gode eksempler på biler som kan tunes ganske enkelt for å få litt mer pulver bare ved å skru på en dings og bytte en dært, selv om man kanskje ikke får 200hk ekstra bare av det. ;)

Eller, hvis man snakker om store effektøkninger som 200 hk er jeg helt enig med deg, men hvis man snakker om mer moderat trimming som allikevel gir en merkbar effekt sitter jeg med inntrykk at det ikke trenger å være så veldig mye mer komplisert enn å for eksempel bytte noen rør og slanger på innsug og eksos, og kanskje gi bilen litt høyere IQ ved å transplantere inn en ny hjerne. Fins jo etter sigende biler som kan få 30hk mer bare av å sette på et annet eksosanlegg, og jeg tolker trådstarter som at det er mer i de baner interessen ligger enn versting trimming. Eller har jeg misforstått? Det er fortsatt tidlig på dagen og jeg har bare fått i meg to kopper kaffe foreløpig. :P
 #401970  av 3rlend

niklasf91 skrev:

Vet ikke hva denne tingen heter, men går slange fra registerside på innsug og under diagnose stikket.
dette er duppeditten som indikerer for høyt turbotrykk, som deretter gir deg fuelcut,
blender du denne, får du ikke fuelcut.
klipper du slangen mellom wg og innsug har du ingenting som styrer ladetrykket og du har max trykk hele tiden, å heller ikke fuel cut som forhindrer at du får for hlyt trykk.

Funker sikkert som faen et par timer :) så raser motoren i staver.
men er jo dog billigste å letteste trim å gjøre :P
 #401972  av ArildM

Joda, enkelte biler slik som supra har motorer konstruert for langt høyere HK enn det som er hentet ut pga avgiftssystemet i Japan og i andre land hvor avgiftene øker noe voldsomt alt etter hvor mye effekt en bil er levert med, så det finnes helt klart unntak.

Hvorvidt en ting er enkel eller ei, kommer an på innsikten den som skrur og hvor mye man vil bruke på det :) Som så er det kanskje enkelt for noen å bytte eksos, mens for andre er det en oppgave som må settes bort på verksted :) Poenget mitt var i bunn å grunn at man ikke bør tukle med for mye uten å vite hva man gjør, det kan fort bare gjøre ting værre :)
 #401980  av niklasf91

[/thumbnail]
Zepticon skrev:
niklasf91 skrev:

For at vi skal kunne gi deg noe som helst råd krever det at du har en minimumskunnskap om bil selv, og det har du tydeligvis ikke. Litt lesing på nettet om basic trimming kommer til å gi deg alle svarene vi kommer til å gi, men presentert på en mye bedre måte.

Om du ikke klarer å finne ut selv hvilken trim du skal bruke så burde du holde deg unna hele ideen.
Joda, jeg har litt kunnskaper ;) Men er ikke en mekaniker hvis du forstår :P
 #401981  av niklasf91

Mr_Storbrua skrev:Som sagt en fordel å å vite hvilken generasjon motoren din er, 2.gen, eller 3.gen.. Ta ett bilde av motorrom, å legg ut her. Men det enkleste å kjappeste er vel å justere opp trykket litt. Men som sagt, om man begynner å trimme, så øker jo sjansene for at ting kan gå galt. Men en liten justering av trykket, er ikke så farlig.. 2.gen tåler visst greit å kjøre på 1 bar ladetrykk, å du kjører vel ca 0,6 bar originalt (om det er 2.gen) Da trenger du en boostcontroller, fuelcutdefenser og kanskje en fordel med turbotrykksmåler, så du kan følge med litt. Jeg kjøpte kun en mekanisk boostcontroller, men har forstått som det er greit å følge med litt på måler når man drar på, dette får du til en billig penge. Kan gi deg link til en billig en på ebay. Så trenger du som sagt en fcd (fåes kjøpt på twos'r us) Den er heller ikke dyr. Men som sagt, hvilken generasjon har du?
Som det står over kjører jeg en 3-sgte :) Hvor mye trykk tåler den? Og hvordan stiller jeg på det?:)