TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Varme...?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #50089  av Christian

Legger denne her jeg, siden den passer på de fleste turbobiler.

Hvordan hadde dere tolka dette?

Var ute å kjørte en stund i går, eksos tempraturen lå rimelig støtt på 850¤C, plutselig snurra den helt vilt, før den la seg på ca 550¤C.
Stussa litt på det, så jeg stoppa og kikka baki, turbohuset var helt rødglødene, uten at jeg hadde kjørt hardt. (Hadde nettopp kjørt ned en lang bakke på ca 4km)
Måtte over ett fjell til for å komme meg hjem, så på toppen stoppa jeg igjen og sjekka. (Kjørte opp på ca 2500-3000rpm, uten å generere ladetrykk)
Nå var manifoilen, turbohuset, og de første 40cm av eksosen rødglødene Har 3" eksos...
Motoren går som ei klokke hele tiden, selv om den tidvis ettertenner, pga rik blanding...Hva er det egentlig som skjer bak der?

Edit : Ikke 40, men ca 20cm av eksosen...
Sist redigert av Christian den 20 jun 2004 18:42, redigert 1 gang totalt.

#50099  av angrykid

Virker jo som om det er noe som ikke får kjøling rett og slett. Må nesten finne ut hvor varmen genereres fra, og ta utgangspunkt der og finne en måte å kjøle det ned.

Får turboen kjøling nok da? Vær i allefall forsiktig med å kjøre for mye med bilen til du finner ut hva det er, for det er jo ikke noe kult å kjøre sund nå som du har fått den på veien. :)

#50134  av Christian

Varmen må jo nødvendigvis komme ifra manifoilen, men utover det er jeg blank...
Har kjørt litt med den i dag, og nå ser jeg ingenting :o , kan det være at det jeg så i går var fordi det var mørkt ute...? *stusser godt nå*

#50143  av sleeper

hm.... har du ikke en KJEMPE turbo med en ganske liten eksos del??(t3?)
kan jo være at det blit veldig varmt der uansett hvodan du kjører så lenge du har en så trang eksos del??

#50191  av Christian

Tja, den er vel ikke kjenpestor, men den er vel stor nok. 60-1 :wink:
Denne er bestillt etter råd fra VS motor av den forrige eieren, regner jo med at den er dimensjonert riktig...men det kan selfølgelig være det som er årsaken. :?

Har forandret litt på bensin/tenning i dag, så jeg ut på en prøvetur om litt.
SÃ¥ ingenting i dagslyset tidligere i dag.....

Har sjekka temperaturene med ett annet pyrometer i dag, og det jeg har viser riktig.

#50207  av Christian

Har vært ute å testa litt i halvmørket, litt kjøring på flatmark gir ett svakt rødskjær i turboen, ikke noe annet.
Bildene er etter litt hardkjøring :roll: opp og ned fjella her hjemme, max 0,45 i trykk og ikke over 4000rpm.

Temperaturene er stabile hele veien...
Tomgang : Eksos 315, olje 96, vann 90 og innsug 26
Lett kjøring : (uten trykk): Eksos 425, olje 96, vann 90 og innsug 24
Vanlig kjøring : (max 0,3 i trykk) Eksos 480, olje 98, vann 92 og innsug 24
Oppover bakkene : (peak på 0,52Kg) Eksos 590, olje 100, vann 92-94 og innsug fra 20-26

Den er langt mindre varm nå enn den var i går, men det er likevel rart at den utvikler såpass som den gjør, siden det ikke akkurat er hard kjøring det er snakk om :?

Alle bildene er redigert med gamma funkjonen, derfor er de litt kornete.
Vedlegg
Her ser dere at manifoilden er varm også.
Her ser dere at manifoilden er varm også.
Dsc00023.jpg (11.7 kiB) Vist 3527 ganger
Dsc00022.jpg
Dsc00022.jpg (9.96 kiB) Vist 3527 ganger
Dsc00021.jpg
Dsc00021.jpg (11.16 kiB) Vist 3527 ganger

#50209  av Christian

...
Vedlegg
Dsc00027.jpg
Dsc00027.jpg (10.68 kiB) Vist 3524 ganger
Dsc00024.jpg
Dsc00024.jpg (8.68 kiB) Vist 3524 ganger

#50211  av Christian

Kan jeg ha misforstått, skal temperaturene være enda lavere?

Bilen bruker også noe helt sykt med bensin :shock:

#50213  av Master

har ikke turboen oljekjøling? kan jo være noe der som har skjært seg...

#50215  av 2fast4u

Sjekk bensin/luft-blanding.
Finner du ingen andre feil så kan dette være årsaken, går motoren magert så får du høy avgasstemp.
:wink:

#50216  av Christian

Den er oljekjølt ja, men den snurrer jo som bare det, så det er nok ikke feilen :)

#50236  av chris

søkki, ser ut som det er litt temperaturer neddi der ja :shock:

#50245  av kennethx

Som 2 fast sier, så tenkte jeg med en gang mager blanding, da blir det ekstremt varmt. Du sier at den ble så varm ved "NA" kjøring. Uten å lade noe trykk. Det kan jo tenkes at den er mappet feil i "non-turbo" området? Men har du A/F meter er det jo lett å se :)