TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 99 oktan, E85 , RE85 eller racefuel?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #402711  av ErikG

Driver å vurderer litt frem og tilbake hva jeg skal gå for av bensin på Starleten neste år. Blir godt som bare brukt til banekjøring og motor blir bygget ganske værst i løpet av vinter så ønsker nå å kunne dra mest mulig ut av motor. Har hørt mye negativt om E85 og sett en del motorer ryke som har brukt E85. Om det er pga E85n eller hva det er veit jeg ikke. Hva mener folket er lurest å gå for
`
E85?
99 oktan vanlig pumpebensin?
RE85, racing utgaven av E85?
Racefuel?
 #402717  av celica_st185

Alle motorer kan jo rase av diverse årsaker, men har di motorene du sikter til rast som en direkte årsak av e-85, og isåfall hvorfor?
 #402718  av mr2storbrua

Man skal vel være ekstra nøye med rengjøring av motoren (internt) ved lagring etter det jeg har hørt. Diverse komponenter korroderer raskere ved bruk av E85...
 #402722  av ErikG

celica_st185 skrev:Alle motorer kan jo rase av diverse årsaker, men har di motorene du sikter til rast som en direkte årsak av e-85, og isåfall hvorfor?
Aner ikke om det er direkte av E85n eller om det er mapet eller bare dårlig bygget og tatt ut for mye effekt.

Er litt derfor jeg er veldig usikker på hvordan fuel jeg skal gå for. Er fristende med racefuel selv om det koster en del mer.
 #402725  av Zepticon

Det kommer jo helt ann på hva du skal med motoren da. Det er ikke noe vits å kjøre med noen av delene dersom det ikke er nødvendig. 13b wankel feks kan man jo kjøre 600hk på før man må begynne å tenke på noe annet enn 95 oktan.

Så da må du snakke med dem som skal mappe bilen, og forhøre deg hva de tenker om saken. Du trenger ikke gå opp i oktan med mindre du er plaget av detonasjon, eller kjøleproblemer.
 #402757  av ErikG

Da jeg var å mappet i år så sleit vi litt med høy innsugstemp. Får ut en del mer effekt med lavere innsugstemp. Han jeg mappet hos mente jeg kunne dratt ut 40hk mer med E85. Kjørte 99vpower i år. Planen er E85 neste år, men tankene rundt racefuel har også begynt å gå nå.

Jeg kan evnt kjøre 99 oktan i orginaltanken og racefuel i fuelcell, ved å montere ett sett til med dyser slik at jeg bare kan switche over. Er mulig på sprutet mitt å kjøre to map så er ikke SÅ stor ombygning som må til.
 #402781  av Zepticon

ErikG skrev:Da jeg var å mappet i år så sleit vi litt med høy innsugstemp. Får ut en del mer effekt med lavere innsugstemp. Han jeg mappet hos mente jeg kunne dratt ut 40hk mer med E85. Kjørte 99vpower i år. Planen er E85 neste år, men tankene rundt racefuel har også begynt å gå nå.
Har du noen detaljer om motoren? Volum, kompressjon, kammer osv?
 #402789  av ErikG

1.5 liter, 8.0:1 i kompresjon, inntakskam: 224grader 7,2mm løft, eksoskam: 228grader og 7mm løft. Turbotrykk mellom 1,5-2 bar, turtallsperre 7800. Effekt ca 400 hjulhester
 #402807  av celica_st185

En annen fordel med e-85 kontra bensin er økt bunndrag, ikke bare toppeffekt. Merket det ganske bra på min 3s-gte motor. Du kan jo også kjøre mye høyere komp enn 8.0:1 hvis du velger vekk pumpebensin. Siden du bare har 1.5liter, er det nok relativt mye og hente på respons ved å kjøre e-85 vil jeg tro
 #402810  av Zepticon

celica_st185 skrev:En annen fordel med e-85 kontra bensin er økt bunndrag, ikke bare toppeffekt. Merket det ganske bra på min 3s-gte motor. Du kan jo også kjøre mye høyere komp enn 8.0:1 hvis du velger vekk pumpebensin. Siden du bare har 1.5liter, er det nok relativt mye og hente på respons ved å kjøre e-85 vil jeg tro
Kan kjøre høyere komp ja, evt høyere trykk.

Men hvorfor E85 skal gi mer bunndrag og respons kan jeg ikke skjønne?
 #402837  av ErikG

Zepticon skrev:
celica_st185 skrev:En annen fordel med e-85 kontra bensin er økt bunndrag, ikke bare toppeffekt. Merket det ganske bra på min 3s-gte motor. Du kan jo også kjøre mye høyere komp enn 8.0:1 hvis du velger vekk pumpebensin. Siden du bare har 1.5liter, er det nok relativt mye og hente på respons ved å kjøre e-85 vil jeg tro

Det har vel kansje med at du kan kjøre mer aggressiv tenning?
 #402852  av Drafter

ErikG skrev:
Zepticon skrev:

Høyere oktan gjør så du kan bruke høyere kompresjon som gir økt effekt.

Uansett fant denne linken det sto veldig mye nyttig på..

http://www.ls1tech.com/forums/fueling-i ... 1-e85.html
Er kanskje feil motor det står om, men samme prinsipp.
Står fordeler og ulemper på første siden der.
 #402865  av Zepticon

Drafter skrev: Høyere oktan gjør så du kan bruke høyere kompresjon som gir økt effekt.
Uansett fant denne linken det sto veldig mye nyttig på..
http://www.ls1tech.com/forums/fueling-i ... 1-e85.html
Er kanskje feil motor det står om, men samme prinsipp.
Står fordeler og ulemper på første siden der.
Ja sånn sett ja, så kan man tune/bygge bedre med høyere oktan, men å fylle høyere oktan skal ikke gi noe voldsom økning på en vanlig bil
 #402870  av celica_st185

En bil uten ecu som automatisk stiller tenning etter knocksensor el. vil ikke ha noe nytte av det, men her snakker vi om å bygge og mappe på det ene eller andre. Hadde helt klart gått for e-85 i dette tilfellet, men brukt høyere grunnkompresjon enn 8:1 hvis det er mulig. Min har ca 8,5:1 siden den er bygget for bensin. Merket allikevel god forskjell mellom e-85 og bensin, når motor var nede i turtall og skal akselerere ut av sving. Denne sammenligningen gjorde jeg ved å kjøre på isbane. Først med e-85 i tanken, for så å bytte til bensin 98 senere på dagen. Kjørte da ca 5grader mer tenning på sugesiden av mappet, og ~3grader på ladetrykk når det var e-85 i tanken.
 #403945  av MOTORSPORTHUSET

mine tempraturer er helt fantastiske på etanol, tror nesten jeg kunne hatt org stempler i. :)

en bakdel er at det går en del etanol i oljen,, paserer stempler..
så olja må være fulstendig driftsvarm så damper det ut igjen i veivhusventilasjonen.
så husk at olja er varm før du knaller til.
en an bakdel er at det er vanskligere og starte når det er himla kalt ute.
en an bakdel er at etanolen tåler ikke og være like varm som bensinen.
fra eks eksosvarme eller bensinpumper som avgir varmen.

men ellers. drive e85.