TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • dyser og turbo

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #405041  av Aleks_
 
er fuelrailen på 2jzGTE stor nok til å bare bytte til større dyser hvis en ska dra ut ca 5-600 hk? eller burde man kjøpe alt nytt?


har tenkt å gå for en precision turbo på min motor siden de ligger ganske greit i pris og busjettet er litt stramt i år :P

noen som kan anbefale en turbo av det merket som er god for høyt oppe på 500 tallet og som man får noenlunde tidlig spool med? vil IKKE har ketchup effekt!

takker for svar
 #405050  av Radial
 
Velger du en sånn nogen lunde moderne turbo, så slipper du den store Ketsjup-effekten. mao styr unna Greddy og Thrust etz.. steinalder teknologi.
Prescision virker veldig mange fornøyde med, men det er ett svært nytt merke, og det finnes knapt reservedeler og kompetanse lokalt i norge (VS-motor som selger de), så du må påregne å kassere hele turboen om noe skulle gå galt.

Hvis du vil ha tidlig spool, så går du feks til innkjøp av QuickSpoolValve, en divided turbo (aka twin Entery) og ett Single-scroll grenrør (undivided).
Feks en BorgWarner S366 (T4-flens)
http://www.agpturbo.com/products/Borg-W ... Turbo.html
[youtube][/youtube]


På generelt grunnlag er det desværre, selv i 2011 (og nesten 40 år siden Porsche slapp sin 911-Turbo) slik at du ikke kan få "stock spoolup" og 600+ ponnier ut av En og samme turbo. Ofrer du litt spool, får du igjen på topp-effekt og visa versa.
Vil du ha en svært rask spool må du offre litt av effekten.... feks en T3 turbo ala BW S256 kan pushe opptil 550 ponnier. Den vil gi deg tidlig ladetrykk (og særlig på E85) men begrenser topp-effekten.
http://www.agpturbo.com/products/Borg-W ... arger.html

Du kan gjøre noen gode valg med Precision, men feks Alvin L i den norske Drifting-serien kjører PT 6265 CEA og har ikke fullt ladetrykk før 4000rpm... Men han har rundt 700 ponnier da. Du bør eventuelt gå for en litt mindere turbo, ala 5757 eller lignende, det kan hente inn en del spool-up.
Før kjørte han T88 turbo (Greddy), og selv med E85 hadde han full boost på hele 5400rpm, som etter min mening er ett TONN med lagg når rødmerkinga er på 7500
Bilde

Dette var nok ikke så veldig oppklarende innlegg, men det er hysterisk mye å velge i der ute.. og du MÅ rett og slett velge deg en effekt og Drivstoff (lest om E85?), og dimensjonere turboen derretter. Overdimensjonerer du turboen (noe veldig mange gjør) så får du lagg...men det er da mye lettere å få høye effekter... simpelt men sannt :)
 #405055  av Aleks_
 
hmmm.. ja det er så alt for mye å velge mellom. men som sagt så er det precision eg vil gå for pga pris no i første omgang. har lurt på en 6265 eller en 6262..

E-85 vil eg ikke gå over til pga at i Bergen har vi bare en fyllestasjon for dette :P og det er heeelt motsatt av hjemme :P

men fuelrailen då? den orginale til 2jz. holder den?
 #405058  av Radial
 
Du får dyser på 850cc til stock fuel-rail, og det skal vel holde til rundt 650 ponnier, avhengi av omkringliggende modifikasjoner.
Men da vil du bruke godt over 300L/time så du må ei pumpe og bensinrør som leverer nok. OEM supra-pumpe (Som er frisk og fin) leverer ca 290L/time... mange pleier å sette 2 pumper i paralell nedi tanken. Husk at de orginale US/Eurospec Supra MK4 Turbo-pumpene suger over 10A pr motor, så du må ha noen solide el-kabler :)

Jeg syns du bør gå for noe litt mindere enn 6265... feks 5858, og heller få inn en stor 50-60mm Wastegate til å styre unna overskuddseksosen mer effektivt. Det vil gi deg en mye mer kjørbar motor hvertfal.
Du ser jo på Alvin som når trykket sitt på ca 4000rpm, og han kjører E85 (positivt)...på bensin kan du lett være oppi 4500-4800rpm før du har maks-trykk kan jeg tenke meg
 #405083  av Aleks_
 
Har funnet walbro pumpe til supra mk4 som leverer 400L i timen som eg ska kjøpe så det blir ikke problemet lenger :P

men oki. da er vel det letteste å kjøpe dyser til den orginale railen..


men det er fortsatt dette EVIGE spørsmålet om hvilke turbo eg ska velge.. er jo ganske kravstor egentlig når eg vil ha mye effekt og lite lag til en billig penge..

men eg har aldri trimmet en 2jz før så eg er helt blank på området. så da er det bedre å spørre om noen har noen erfaringer og dele :)
 #405088  av bjornalf
 
skal benke min bil med en BW billet 62mm snart, med å uten quick spool ventilen osv.

blir spennende i forhold til 74mm jeg har nå :)
 #405114  av Aleks_
 
Kan du skrive tallene dine i en om til meg då?

Presicion turbo du og kjører?
 #405115  av bjornalf
 
næ... phr/turbonetics/garret turbo :) jeg kan filme,skrive tallene osv :)
 #405646  av Aleks_
 
kom vi frem til noe svar her eller? :P

holder den orginale fuelrailen til 600 hk? om eg bytter til feks 850cc dyser? :)