TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Erfaringer med Løftebukker/Lavtløftere

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #406580  av Nils

I forbindelse med bygging av garasje/verksted har jeg kikket litt på div. løftebukker. Takhøyden blir 250 cm, så det blir kun aktuelt med en såkalt lavtløfter.

Noen som har forslag.

Har kikket litt på denne : http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29543256

Noen som har, eller kjenner til denne modellen?
 #406581  av Zepticon

Nils skrev:I forbindelse med bygging av garasje/verksted har jeg kikket litt på div. løftebukker. Takhøyden blir 250 cm, så det blir kun aktuelt med en såkalt lavtløfter.

Noen som har forslag.

Har kikket litt på denne : http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29543256

Jeg ser ikke at den kan være brukende til stort annet enn å bytte dekk.. Du kommer jo ikke til noe under bilen når den bukken står i veien slik.

Jeg hadde nok valgt en av de søyleløfterne, og så bare droppet å kjøre den helt i taket. Da er det i hvertfall mulig å jobbe under bilen (eksos, bensintank, bremserør, girkasser etc.)
 #406585  av Nils

Zepticon skrev:
Nils skrev:I forbindelse med bygging av garasje/verksted har jeg kikket litt på div. løftebukker. Takhøyden blir 250 cm, så det blir kun aktuelt med en såkalt lavtløfter.

Noen som har forslag.

Jeg ser ikke at den kan være brukende til stort annet enn å bytte dekk.. Du kommer jo ikke til noe under bilen når den bukken står i veien slik.

Jeg hadde nok valgt en av de søyleløfterne, og så bare droppet å kjøre den helt i taket. Da er det i hvertfall mulig å jobbe under bilen (eksos, bensintank, bremserør, girkasser etc.)
Ser poenget ditt, men bare brukelig til dekkskift var vel å ta litt hardt i. Bremsejobber og arbeid med hjuloppheng,fjører og dempere må jo være ypperlig med en slik. Kommer til bakre eksos også på bilen min tror jeg.(mr2)

Søylebukk tror jeg er uaktuelt i mitt tilfelle, da de blir litt i veien i en vanlig garasje. Hadde tenkt å felle ned en slik sakseløfter, og legge plater over når den ikke er i bruk.
 #406590  av ErikG

Har noe lignende selv. Genial sak. Har gjort det meste på en sånn. Det å si at den ikke er brukanes til annet enn hjulskift........ :roll: :roll:

Jeg ville gått for en sånn. Går fint ann å bygge eksos og alt på en sånn.

SÃ¥nn ser min ut:
Bilde
 #406592  av Daniel HS

Hvis du ikke har allverdens takhøyde kan du gå for enten en slik en, eller en kanalløfter, er liten vits i sakseløfter (de løfter som regel 1,80-2m) eller 2 søyler.

Fordelen med hydraulisk bukk uansett, er at det er liiite vedlikehold og service på den, i forhold til en spindelbukk som må smøres, sjekke muttersett, reimer/kjeder osv osv... MEN se opp for billigmerkene, de ryker fort (lekkasjer, dårlige motorer osv osv osv), og selv om de er billig kan de fort bli dyr i og med at det ofte ikke finnes deler til dem.

Evt ta en telefon til Würth, vi har ofte brukte bukker på lager på hovedlageret på østlandet, uten at jeg vet noe sikkert om hva vi har pr dags dato.
 #406595  av Drafter

Biltema har også sånn "ubrukelig" sakseløfter, kan ikke helt se hva den er god for annet enn bremser og dekk.
Wurth er dyrt......... får sikkert en stenhøj til samme pris uansett og er mer holdbar..
Uansett så har verktygsboden.se mye slikt..
 #406612  av Nils

Mange gode innspill her. Må sjekke ut litt mer før jeg bestiller.
Var mere på markedet enn jeg trodde faktisk.
 #406620  av Daniel HS

Husk å sjekk hvor høy den er når den ligger nede på bakken, så du får plass til bilen oppå den. Vet ikke hva bil du skal bruke den på? Nyere BMWer, 3serie, 5serie osv osv sliter allerede med en som er 80mm høy når den er nede, den der var jo faktisk 102 mm stod det. Har du sideskjørt må du også bruke gummiklosser under (skal vel helst det uansett), som du også skal få plass til.

Bare noen små tips som er greie å vite ;)
 #406621  av Nils

Daniel HS skrev:Husk å sjekk hvor høy den er når den ligger nede på bakken, så du får plass til bilen oppå den. Vet ikke hva bil du skal bruke den på? Nyere BMWer, 3serie, 5serie osv osv sliter allerede med en som er 80mm høy når den er nede, den der var jo faktisk 102 mm stod det. Har du sideskjørt må du også bruke gummiklosser under (skal vel helst det uansett), som du også skal få plass til.

Bare noen små tips som er greie å vite ;)
Vurderer å senke gulvet i garasjen og legge plater over når den ikke er i bruk.
Mister litt løfte høyde, men får jo ikke hjula opp i ståhøyde uansett. Må sitte på en krakk eller en slik :
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... jul-38881/
 #406650  av Andrepedersen

Vist du tenker på at bilen er for lav til å komme oppå,er ikke det noen problem, er bare å kjøre på noen planker så går det fint. Disse der er utrulig kjekke å ha. er enkle å ha med å gjør, og denne kan du spare mye tid med, å få jobben lettere gjort. Jeg skal også gå til innkjøp av en slik nå. Fant en der det er fullt mulig å holde på med eksos fra undersiden også på finn. Vist du har en grav fra før er det iallefall ypperlig med en slik :)
 #406653  av RoarL

Jeg har lavløfter, Nordic Ts-6000 nedfellt i gulvet i garasjen, bare husk å støyp skikkelig fundament til løfteren, det står i manualen hvor tykk plate som trengs. ca 25-30cm.
 #406656  av Nils

RoarL skrev:Jeg har lavløfter, Nordic Ts-6000 nedfellt i gulvet i garasjen, bare husk å støyp skikkelig fundament til løfteren, det står i manualen hvor tykk plate som trengs. ca 25-30cm.
!! 25-30 cm!! Høres mye ut. Fornøyd ellers? Har vurdert flere, men heller mer og mer mot denne jeg også.