TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Sportsluftfilter

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #408226  av MR2i
 
Jeg lurer litt på erfaringer med de vanlige sportsfluftfiltrene.

Hørte mekanikeren min si man kunne lyse gjennom selver filteret, noe som for meg tilsier at finstøv lett kommer gjennom.

Jeg har flytta luftfilteret mitt nært sideinntaket for friskluft på min MR2 mk1, men likevel vil det jo være finstøv virvlende.

Hva er det beste for et turbo-bygg?
 #408235  av ArildM
 
Her er en liten test på luftfilter:
http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/

Bilde
HKS filter (rart det er så mange som bruker disse?):
BildeBilde
Mot Apexi:
BildeBilde

Ganske store forskjeller ute å går, særlig på filtreringsevnen. Effektmessig er det ikke så store forskjeller.
 #408237  av ArildM
 
Måtte undersøke emnet litt videre her nå. Sportsluftfilter er på sitt beste bare noe som lager litt ekstra lyd og et par hester ekstra på en ellers stock bil. Ellers så må du ha trimmet ganske mye før det faktisk gir noen særlig effekt annet enn mye skitt i motoren. Velg et filter med god filtreringsevne, det er kanskje det aller viktigste.

http://www.autoblog.com/2005/09/07/how- ... ters-work/
http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest3.htm
 #408255  av MR2i
 
Den første linken du hadde, var interessant. Så man får kon-filter som faktisk funker bra både på effekt og filtrering. Det er derfor jeg leste et sted at det er Apexi og K&N som gjelder for de seriøse byggene.

Det blir nok det på meg ser jeg ja..

$57?? Hørtes mistenkelig billig ut...

http://www.ebay.com/itm/APEXI-POWER-INT ... 0b&vxp=mtr
 #408275  av ArildM
 
Som et par artikler refererer til: Du får nok F1 filtre i karbon med bokser både her og der, som koster flere tusen dollar om du vil, men rent effektmessig har det ingenting å si :wink: Sjekk litt på størrelsen til det filteret, at du får et som faktisk passer til din bil og effekt :) Ellers så skal Apexi og K&N være bra saker. Har K&N på Mazdaen nå, funker fint :) Men merket ingen effektøkning selv om originalfilteret som sto i var meget skittent. Realistisk sett så tviler jeg sterkt på at det gav mer enn 5hk, og litt mer turbolyd, men så kan man neppe forvente noe mer av et luftfilter heller :)
 #408288  av MR2i
 
Da ble det Apexi på meg! :)

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0913748560

170,- pluss "handling" og frakt på 170,-.
Havner under 200-lappen, så da blir det jo toll og momsfritt!
Var noen som solgte til 300,- inkl frakt også.. men det lønner seg ikke.

Ekstremt billig spør du meg.. var 700,- pluss frakt et sted jeg fant her i Norge..
 #408289  av MR2i
 
Oi.. størrelsen ja!! Den glemte jeg.. hmm.. 16 cm i diameter innerst.. 12 cm lengde.. burde gå.. :)
 #408290  av MR2i
 
ArildM skrev:Som et par artikler refererer til: Du får nok F1 filtre i karbon med bokser både her og der, som koster flere tusen dollar om du vil, men rent effektmessig har det ingenting å si :wink: Sjekk litt på størrelsen til det filteret, at du får et som faktisk passer til din bil og effekt :) Ellers så skal Apexi og K&N være bra saker. Har K&N på Mazdaen nå, funker fint :) Men merket ingen effektøkning selv om originalfilteret som sto i var meget skittent. Realistisk sett så tviler jeg sterkt på at det gav mer enn 5hk, og litt mer turbolyd, men så kan man neppe forvente noe mer av et luftfilter heller :)
Den testen du refererte til først, var en 300hk motor. Så det går...
Og jeg tenker ikke hk når jeg valgte filteret nå.. men beste filtreringa.. og den ga 14 hk mer .. mer enn hva, fikk jeg ikke med meg i farta..
Og det å slippe å olje inn filteret..
 #408304  av ArildM
 
Jepp. Da tror jeg du har gjort et bra valg :) Du får si fra hvordan det går når du får det :)