TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Stempel ring gap. øøø.. hjelp :P

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #409829  av 3rlend

holder på med wiseco stemplene mine, her står det så masse som at gapet mellom stempelringene skal være på et "vist" punkt.

jeg har forstått hva dette er :P
men matte matikken plager meg :P

står på papiret:

check the end gap by placing the ring into the cylinder. Cyinder bore should be free of taper. use the piston to square up the ring in the bore, and check the end gap by using a feeler gage.

dette skjønner jeg :P
så dette :

see table below for proper ring gap for for application.
dette er 0.02 " på top ring og 0.024 for mellomste ring.

så kommer det.
this table is in inches. if you are measuring your bore in millimeters, you will need to convert to inches by dividing your size by 25,4.
Multiply your inch bore size by the "bore x" ( bore x er da 0.02 go 0.024 tommer) column for your application to determine the end gap.

example: for the top ring of an tav with 4.0" bore, multiply 4.0 x 0.004 = 0.16"

NÃ… surrer det litt i hodet mitt.
drit i å gjøre opplegget til tommer.

regnestykket blir slik:

Borring er 86mm.
gapet skal være 0.02 tommer. dette blir 0.508mm

86 x 0.508 = 43,688 ?dette er totalt ulogisk i min hjerne.

en annen mulighet.

gapet skal jo være 0.02" bare gange dette med 25,4 så har jeg jo mm? som blir 0.508mm?

HVA skal gapet være? :P jeg klarer ikke å sortere tallene, alt går bare i surr :P
 #409886  av mr2storbrua

Hmm... Når man gjør om bore til tommer, så regner det ut, og deretter gjør om til millimeter så blir det kanskje litt mer logisk?

FÃ¥r 1.72 millimeter...
 #409904  av ArildM

Er det ikke slik at smidde stempler ekspanderer mer enn de som ikke er smidd ved høy temperatur? Og at de derfor må ha mer klaring?
Ala det han her karen snakker om:
 #409906  av 3rlend

stemplene er noe smalere virker det som. skal ikke si noe for sikkert. er ikke ekspert :P
å kan godt hende det er så lite at jeg ikke merker det en gang.

Jay på real street performance sendte meg denne linken.
http://www.circletrack.com/howto/1818/index.html

alt står jo der, er bare det stakkars gapet og matematikken jeg plages med :P

som Jay sa: 0.018 - 0.020" top ring and 0.024" second ring.

Har sendt han ny mail å spør om dette skal være "slutt resultatet". tror egentlig det er det. for 0.508mm virker ganske logisk, kontra 1.7 , 0.00016mm å alt jeg har fått frem :P

er heller ikke noe hokkus pokkus å slipe ringene heller, er bare tidkrevende :P

meeeen som sagt, har ikke fått begynt siden jeg venter på svar fra Jay :P
 #410051  av Torra

Slik jeg forstår det:
86mm/25.4*0.02 = 0.0677165354 = ringgapet i tommer..
Ganger du det med 25.4 så får du 1.72..

Dette gir ikke mening i det hele tatt, 1.72mm er et latterlig stort ringgap!
Jeg lurer på om du har misforstått hva "bore x" er..

Hvis det enkelt og greit står at ringgapet skal være 0.02" er det ikke verre enn å gjøre om dette til det metriske system og være ferdig med det.

Det er ikke slik at du skal ha et større eller mindre ringgap hvis du måler borring i mm kontra tommer ;)