TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• innsug pÃ¥ CS! bytte?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #410024  av mats_24

driver om dagen å planlegger mitt nye motorbygg på min celica cs. tok i dag av innsuget og fik se en spjeldrekke innafor innsuget igjen.. hva er oppgaven til dette?

2. åssen er det å fjerne dette?
3. har lest meg til at det er en form for trim å sette på et gti innsug, fikk med to innsug med bilen et av de er til en gti, men vet ikke hvilken, har noen et bilde?
4.om jeg bytter innsug hva gjør jeg da med vacumen som går til spjeldrekka? og hva gjør jeg med det elektriske som går inn på dette spjeldet.

ble mange spm, men håper at noe forstår hva jeg mener og kan hjelpe meg!

Takk!
 #410102  av 3rlend

mats_24 skrev:driver om dagen å planlegger mitt nye motorbygg på min celica cs. tok i dag av innsuget og fik se en spjeldrekke innafor innsuget igjen.. hva er oppgaven til dette?

2. åssen er det å fjerne dette?
3. har lest meg til at det er en form for trim å sette på et gti innsug, fikk med to innsug med bilen et av de er til en gti, men vet ikke hvilken, har noen et bilde?
4.om jeg bytter innsug hva gjør jeg da med vacumen som går til spjeldrekka? og hva gjør jeg med det elektriske som går inn på dette spjeldet.

ble mange spm, men håper at noe forstår hva jeg mener og kan hjelpe meg!

Takk!
spejldrekka er den såkalla TVIS.
old tidens "v-tec" opplegg.
det den gjør er at den stenger ene porten på lavt turtall, et eller annet med at lufta får mer trykk ned i forbrenningskammeret.
skal vist nok gi bra moment på lavt turtall.
på høyt turtall åpner den spjeldene. = mer effekt på høyt.

du fjerner det med en slik:
http://atsracing.net/Parts/Details/E-INTAKE-SPC-2

vacum osvosv plomberer du bare :P
det elektriske er jeg noe usikker på.

når det gjelder innsug er jeg blank :P
men:

http://atsracing.net/Parts/Index/ATSMANIFOLD
denne har fått mye skryt :)
 #410111  av 3rlend

du kan bare fjerne spjeldene og fjerne vacum opplegget istedenfor å kjøpe slik spacer.
skal vist nok flowe bedre når man henter mye hester.

nr. 2 er et rykte om at det kan dette fra hverandre når effekten blir stor :P

men det innsuget jeg linka til har fått utrolig mye skryt!