TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fikkse EU godkjenning?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #413924  av niklasf91

...
Sist redigert av niklasf91 den 24 sep 2012 15:39, redigert 1 gang totalt.
 #413940  av 3rlend

der jeg tok eu, kjiket ikke fyren i motorrommet en gang :)
målte bare co, å den var ok :)
 #413958  av Iceman22

Hvor i landet holder du til?
Er jo litt risikabelt å bare levere bilen fra seg, hvis noen på verkstedet finner ut av det, ser f.eks. turbo undenfra, og vet det er ikke originalt, så kan du få 3-er feil og må vise den original på biltilsynet, den svir..
Jeg går litt rundt selv på verkstedene og spør dem pent på forhånd om de kan godkjenne bilen, med forbehold at de ikke kikker på motoren og ser den er uoriginal.
Kjenner man ingen kompis så er vel det eneste man kan gjøre ?

Du kan selvsagt f.eks. fjerne den waieren som åpner motorrommet så de aldri får sett oppi, de skal jo bare sjekke batteri som er foran bilen, men når de har den på bukken og ser ovenfra under motoren så kan du bli tatt på fersken hvis kontrolløren er kjip..
 #413961  av ArildM

Støtter meg på den om å høre med verkstedet. Har et verksted jeg bruker, de tar en normal sjekk på bilen, men ignorerer at det står turbo på den :) Så lenge alt annet er i orden fraskriver de seg alt ansvar om jeg noen gang skulle få problemer, så det blir strengt tatt ikke deres problemer.

Å få godkjent bil per telefon, meeh, det er vel litt risikosport? :?
 #413969  av niklasf91

3rlend skrev:der jeg tok eu, kjiket ikke fyren i motorrommet en gang :)
målte bare co, å den var ok :)
Hvor pokker var det? :D
 #413995  av jensien

Har problem med senke sett som har stått på bilen siden bilen var ny og er godkjent siden bilen kom til landet for 10-12 år siden.Så blir den ikke godkjennt p.g.a at det ikke står i vognkort.Dette burde vel BT ha skrevet inn så lenge dette er godkjent på tysk vognkort? Men sliter med å få bilen godkjent.
Tips til eu betaling mottas med takk:)
 #414065  av Broom

Foreslår at vi starter et eget verksted TS-ogn verksted og får det godkjent for å godkjenne EU kontroller for så å kjøre på ! :D vil ha nok av kunder for å si det sånn :twisted:
 #414086  av niklasf91

Broom skrev:Foreslår at vi starter et eget verksted TS-ogn verksted og får det godkjent for å godkjenne EU kontroller for så å kjøre på ! :D vil ha nok av kunder for å si det sånn :twisted:
Ã…rets beste idee:D
 #414092  av niklasf91

Tips anybody? :D
 #414553  av FireWalk

Jeg sliter med akkurat det samme. Har alltid kjent noen som jobber en plass som kunne ta det etter arbeidstid. Men nå 2 av dem funnet seg ny jobb og han siste kan ikke gjøre dette legner pga det er blitt så strengt. ingen EU kontroll etter arbeidstid lenger.

Nå har jo jeg orginal MR2 Turbo så i henhold til vognkortet har jeg jo riktig motor i bilen. Jeg har godkjent senkesett og lite skilt bak skrevet inn i vognkortet. Det jeg har angst for er avgassmåling og støynivå.

Løsningen min ble å rett og slett få satt på en katalysator, lage noen "lyddempere" / plugger som senker lydnivå og bytte ut alt av blå slanger og ledninger slik at alt ser orginalt ut. Måtte stille kammene mine til 0 for å få vekk overlap-lyden, fjerne boostcontrolleren og alt annet som kan minne om uorginal tuning.

Så må jeg så klart gjøre om igjen alt nå da når jeg har fått den godkjent..

Føler meg deg. Det er en pest og en plage med disse EU kontrollene. Skjønner jo at det må gjøres. Men likevel. Nå vet jo jeg at bilen min er 110% rent teknisk. Så kjipt om man skal havne en plass der de henger seg opp i den minste ting, som f.eks at det er for brede dekk, litt for høy lyd osv.. Man vet jo aldri. Noen er veldig grei og ser gjennom fingrene med det meste, mens andre skal henge seg opp i hver en minste ting... Det er et sjansespill! :?
 #414554  av FireWalk

En ting til:

Kontrollmyndighetene er visst blitt veldig strenge på verkstedene den senere tid. De utfører hyppige kontroller, og om de oppdager mangler som et verksted har godkjent, så ryker fort lisensen til verkstedet. Og er det noe verkstedene tjener mye penger på så er det EU kontroller. Det tar 15 minutter (de ser jo så klart an bilen men dog) og de tjener en times betaling på det. Ryker lisensen så vil det svi kraftig på pungen! Derfor er de redd for å gjøre noe de vet de kan få smekk for.
Nå har jo statens vegvesen sluttet med oblater også, pga de har fått denne flotte maskinen som leser skilt automatisk og kan sjekke hundrevis av biler på kort tid under en kontroll.. Dette gjør jo så klart at sjansen for å bli oppdaget er større og verkstedene blir da også strengere... :?

F.eks så var det et litt lugubert verksted jeg brukte for noen år siden. Der gikk alt igjennom. Jeg hadde en vw passat som egentlig burde vært kondemnert. Bremseskivene var nedslitt, klossene var nedslitt, det var frieksos, rust på bremserør, håndbrekket virker ikke, alle lys lyste hver sin vei og fangeren forran var skjev etter en liten kollisjon.. Bilen gikk igjennom med 0 feil...
2 år senere fikk samme verksted advarsel fra kontrollmyndighetene om at lisensen deres til å ta EU kontroll hang i en tynn tråd. Etter dette ble de fryktelig strenge. Jeg var inne med min opel omega og fikk da beskjed om at begge bærebruer forran måtte byttes pga slark i foringer.. plus mye annet. Tok ut bærebruene og fant ut at foringene var jo helt fine de.....

Så man ser jo hva som skjer, myndighetene våker over dem som en falk, og de er livredde for å gjøre noe gærnt slik at lisensen ryker. Og jeg skal love deg at om du kommer med en litt spesiell sportsbil som i tilleg bråker litt og kanskje ikke høres helt 100% orginal ut så er de kjappe med å ta frem lupen! :( Sånn er det bare...

Og en turbo vises jo meget godt fra undersiden. :\
 #414564  av ErikG

FireWalk skrev:En ting til:

Kontrollmyndighetene er visst blitt veldig strenge på verkstedene den senere tid. De utfører hyppige kontroller, og om de oppdager mangler som et verksted har godkjent, så ryker fort lisensen til verkstedet. Og er det noe verkstedene tjener mye penger på så er det EU kontroller. Det tar 15 minutter (de ser jo så klart an bilen men dog) og de tjener en times betaling på det. Ryker lisensen så vil det svi kraftig på pungen! Derfor er de redd for å gjøre noe de vet de kan få smekk for.
Nå har jo statens vegvesen sluttet med oblater også, pga de har fått denne flotte maskinen som leser skilt automatisk og kan sjekke hundrevis av biler på kort tid under en kontroll.. Dette gjør jo så klart at sjansen for å bli oppdaget er større og verkstedene blir da også strengere... :?

F.eks så var det et litt lugubert verksted jeg brukte for noen år siden. Der gikk alt igjennom. Jeg hadde en vw passat som egentlig burde vært kondemnert. Bremseskivene var nedslitt, klossene var nedslitt, det var frieksos, rust på bremserør, håndbrekket virker ikke, alle lys lyste hver sin vei og fangeren forran var skjev etter en liten kollisjon.. Bilen gikk igjennom med 0 feil...
2 år senere fikk samme verksted advarsel fra kontrollmyndighetene om at lisensen deres til å ta EU kontroll hang i en tynn tråd. Etter dette ble de fryktelig strenge. Jeg var inne med min opel omega og fikk da beskjed om at begge bærebruer forran måtte byttes pga slark i foringer.. plus mye annet. Tok ut bærebruene og fant ut at foringene var jo helt fine de.....

Så man ser jo hva som skjer, myndighetene våker over dem som en falk, og de er livredde for å gjøre noe gærnt slik at lisensen ryker. Og jeg skal love deg at om du kommer med en litt spesiell sportsbil som i tilleg bråker litt og kanskje ikke høres helt 100% orginal ut så er de kjappe med å ta frem lupen! :( Sånn er det bare...

Og en turbo vises jo meget godt fra undersiden. :\
Er det noe verkstedene ikke tjener mye på så er det PKK!! Staten skal ha sin del de også. Det man tjener på er påkost etter pkk.

Singh i Asker er vel det jeg vil annbefale...
 #414569  av Holger

jobber som mekaniker selv, å har att tusen vis av EU kontroller å det stemmer ganske bra at det har blitt veldig mye strengere, tørr nesten ikke sende gjennom en dritt uten at det stemmer med papirene å faenskap... Men jeg ser an bilen, å hvor gammel den er osv... Det som er lurt om man har en bil som er litt "ombygd" er at man tar EU, å så venter en uke eller 2 før man bruker bilen, så du ikke blir stoppet i kontroll dagen etter. Da hjelper det lite å si at man har bygd om bilen på en kveld :lol:
 #414854  av niklasf91

har hørt at singh har blitt mye strengere nå. Verkstedet var stengt en periode på grunn av ikke godkjent lisens eller noe, han har nå fikset det og har blitt mye strengere har jeg hørt.