TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Prisanslag Corolla GT?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #414790  av Brasse

Hei forum (forum forum).
Skal se på en Corolla GT i morgen — hva er fornuftig pris på en slik i dag? De legges jo fra mellom 15k og 50k. Selger ymtet frempå om 40k for bilen, men jeg føler det er for mye, sammenlignet med hva man får og den horrible deletilgangen. Er 25k for lite for en slik bil? Visstnok teknisk god stand, ikke strøken i lakken og med rundt 170.000 km på telleren (ikke at det har noe å si vs. velikehold).

Håper på synspunkter!
 #414791  av ke25-toyoglide

hørtes mye ut. men det er jo vedlikehold, og RUST, som bestemmer prisen.....
Og sist men ikkje minst:::::::::
Hvor mye du er villig til å gi for bilen, og hvor lite han er villig til å selge for :lol:
for 40 kan du få masse kjekke biler.... som ser bra ut.....
MR2, celica, Mazda 929 med 3liter V6, 190hk og bakhulstrekk. Kjørt 140tusen. pen bil.....
Finner du rust, så er det mye mer......
Finner du ikkje rust, er den bra kamuflert :lol:
 #414792  av Brasse

Ja, argumentet (har snakket med andre eiere av dyre GT'er før) er at de er sjeldne. Og det er jo ikke så rart, siden de ruster lettere enn spiker i dødehavet (et ikke godt likt prutegrunnlag).
Jeg er villig til å betale opp til 30k for et prima eksemplar, helst ikke over 25k. Går man over 40k er det fort andre biler som gir mer for pengene, vertfall med tanke på bil pr. krone. Corollaen scorer nok i overkant høyt på smil pr krone, men jeg er litt måteholden likevel. Hva gikk den tilsynelatende strøkne røde GT'en for, den med de hvite felgene som holdt til i Drammensområdet?
 #414807  av ke25-toyoglide

tror nok smil pr. krone er ennå bedre på mr2.....
eller en 929 V6 med 190hk. og bakhjulstrekk.
eller, eller eller eller eller........
Kor tid skal den på eu neste gang :?:
Er den flekket på :?: hvor mye :?:
Har den vert krasja :?:
Går den reint :?: (så vidt eg har forstått, er service med bytte av tenningsdeler MANGE :!: :!: tusen
Slarkete gir :?: (alle toyotaer har vel slarkete gir, i forhold til mazda ihvertfall....)
Ulyder :?:
Felger og dekk :?: (ikkje bare mønster, men kor gamle de er og)
 #414817  av ArildM

4AGE motoren i denne er ganske så uslitelig. Er jo samme motor som i Mr2 første generasjon. Men dårlig stell og mye hardkjør (den er jo tross alt snart veteran, i alle fall enkelte) gjør at det er en del som er utsatt for rådebank og annet dritt. Det er dyrt.

Ellers er girkassen, om den er ca samme som på Mr2 en veldig fin&presis girkasse, men sjekk synkroniseringene på 2-3 gir. Samt at den ikke hopper ut på 5.gir når man ligger i ~80.

Ellers så er det ikke spesielt dyre deler utover det normale, er ganske vanlige tenningsdeler, så du trenger ikke loppe deg for å få tak i, og det selges mye på Ebay osv (4AGE er jo veldig populær i både AW11 og AE86, Corolla GT + GTI +++). Karosserideler er jeg usikker på, men det kan nok by på problemer?

Personlig ville jeg kanskje ha bekymret meg mest for:
- Rust
- Motor og drivvek
Er dette bra får du en veldig lett bil, i alle fall om det er førsteutgaven, med rikelig hestekrefter. Ergo burde den dra fra ganske mye rart 8)

Negativt er at det er framhjulstrekk.

I prisområdet 20-30'000 er det nok lite som slår den mtp vekt/hk. Går du opp til 40'000 får du SW20 som er en del nyere, litt dyrere å forsikre (vil jeg tro?), men samtidig kanskje også et tryggere kjøp om du tråler markedet litt. AW11 Mr2 er kanskje også et alternativ, men skal du ha en bra en må du nokk opp i mot 40 lapper her også. Ligger mye sarv av Mr2er helt nederst på prisstigen. Ellers om FWD er aktuelt kan du vel også finne Celica i ganske lav prisklasse om du leter litt.
Skal du ha noe gamlere/bakhjulstrekk finnes det jo noen KE70 innimellom, men 4K motoren i disse er ikke akkurat noe stort å skryte av sammenliknet med 4AGE. Dog, lav vekt gjorde at i alle fall KE30en min var svært morsom å kjøre, og utrolig nok som en klegg i svingene :wink:

Mazda har jeg dårlig erfaring med :oops:
 #414819  av Brasse

Takk for tips, alle!
Om tema er heit hatchback finner en jo mye i prisklassen rundt 40 — Honda CRX Gen 1, Civic (VTI), Peugeot 106 og Peugeot 205, Golf GTI, BMW 3-serie (Compact).
Men nå har det seg slik at Corolla GT ligger mitt hjerte nær, så der seirer nok hjerten foran foruften, så lenge prisen er rett! Vi får se!
 #414834  av ArildM

Lykke til i jakten på sjelden og kul bil :D
Håper du finner en i god stand, i så fall; Bilder, Prosjekttråd +++! :mrgreen:
 #414872  av Brasse

Bilde

Prisen ble for høy for meg, men akk så sjarmerende.
 #414905  av ArildM

Sååå kule biler :mrgreen:
Var det du som mistet Miataen din? Forsvant den eller?
 #414911  av Brasse

Den kom tilbake etter fem uker i de mørkeste skogene rundt om Åmot, den står på bildet over, i hjørnet.
 #414918  av ArildM

Ja, var det jeg tenkte på når jeg så bildet. Bra den kom tilbake da. Fått seg en luftetur skjønner jeg :?
 #414919  av Brasse

Fem ukers ferie tok ikke knekken på den, heldigvis. Den starta på sekundet og hadde ikke antydning til arr i det mekaniske, vertfall. Det kosmetiske — litt verre :cry:
Uansett, Corollaen var veldig bra, faktisk den beste eg har sett. Gått 147.000 og gikk friskt. Overraskende bra dreiemoment i 4AGE'en mot 1.6'en som står i Mazdaen. På ingen måte like sofistikert i svingene og triangelet stol, ratt og girspak er jo sær og gøyal. Det føles omtrent som man løper.
 #414950  av ArildM

4AGE har et liiite dødpunkt akkurat i TVIS området, ellers så er den absolutt mye friskere enn motoren i Miataen 8) Lydmessig er ikke 1600 til Mazda i nærheten heller!
Kanskje litt kjappere i svingene, men så er vel ikke Corolla GT en bil spesielt laget for svinger heller :) Men med rett understell og fjæringsoppsett skulle man tro den har potensiale der også :)
 #414971  av Brasse

Miataen er den mest "kastevennlige" (tenk inn og ut av rundkjøringer og generelt vestlandet) jeg har kjørt. Samtidig er det jo spenstig å ha noe å jobbe med. Prøvde den fra bak bensinstasjonen på Sundvollen og innover dalen der — 100 kmt kom veldig fort, samtidig som man sitter som på en gammel kjøkkenstol og holder seg fast i rattet :lol:

Heilt enig i at lyden av B6 motoren er tragedien. Den høres ut som alle andre rekkefirere fra standard japansk samlebåndproduksjon.
4AGE er ein favorittmotor. Har også kjørt den i AE86 med ITB'er — oh lord!