TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Regler angÃ¥ende spoiler?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #415754  av loft

Må det være godkjent via biltilsynet hvis man setter på feks en SLIK spoiler?
Bilde
Hvis det orginalt bare er ei lita "leppe" der.
 #415756  av ArildM

ALLE endringer på bil skal vel godkjennes.
Du får neppe særlig medhold i å sette på en sånn vinge, da må du vel ha TüV papirer og klarering fra produsenten av bilen +++
 #415769  av celicat23

Står ingenting noe sted om at du må godkjenne det, men det er noen regler om sikkerhet som sparker inn - som at du kan ikke hive på en vinge med skarpe kanter, og en som stikker utenfor bilen er vel også fy-fy. Men så er det jo biltilsynet vi snakker om, og de presterte å kreve at en sjåførskole som bruke impreza wrx biler skulle fjerne den orginale subaru vingen :roll: :roll: :roll:

Har selv vært stoppet i teknisk med fult bodykit og vinge, og hverken bodykit eller vinge var noe problem og trengte ikke ha noen papirer på det.
 #415775  av ArildM

Vel, om ikke alt skal godkjennes, så er i alle fall alt som har 4 hjul og ikke er 100% originalt totalt i gråsonen for hva som er lovlig eller ikke, og dette derigjen totalt etter hvem du er (hjelper om du er blond og dum / 50 år og gubbe) og hvilken kontrollør du treffer på og hvilket humør kontrolløren er i... :wink:
 #415789  av inzane2012

Sånn som jeg har forstått kjøretøy forskriften, så trenger du ikke noe godkjenning eller TüV papirer på ting som ei vinge, så lenge den ikke er trafikkfarlig, altså at den er festet skikkelig (tec7 tror jeg ikke holder), at den ikke stikker utenfor bilens yttergrenser, og ikke har skarpe kanter som kan skade myke trafikanter. Men selvfølgelig kan du jo alltid møte på en skikkelig pikk som krever at du skal ha godkjenning på det...
 #415836  av loft

inzane2012 skrev:Sånn som jeg har forstått kjøretøy forskriften, så trenger du ikke noe godkjenning eller TüV papirer på ting som ei vinge, så lenge den ikke er trafikkfarlig, altså at den er festet skikkelig (tec7 tror jeg ikke holder), at den ikke stikker utenfor bilens yttergrenser, og ikke har skarpe kanter som kan skade myke trafikanter. Men selvfølgelig kan du jo alltid møte på en skikkelig pikk som krever at du skal ha godkjenning på det...
Var det jeg også tenkte..Skal ha "racingspoiler" men trenger ikke ha 5vingespenn på de. Vil uansett ikke ha at den stikker utafor bila...Så er det bare å passe på skarpe kanter..

Gud vite at jeg ikke skal på biltilsynet for å godkjenne bila når jeg er ferdig :p. Bare å krysse fingrene for at man ikke blir stoppa i teknisk.
 #415838  av inzane2012

sånne ostehøvel vinger som du får på biltema tror jeg ikke du får så veldig mye skryt for av verken politiet eller bt, men ellers tror jeg ikke det skal vere noe problem
 #415856  av loft

inzane2012 skrev:sånne ostehøvel vinger som du får på biltema tror jeg ikke du får så veldig mye skryt for av verken politiet eller bt, men ellers tror jeg ikke det skal vere noe problem
Heh nei det får volvofolka ta seg av..
Får være litt forsiktig i valget ;)