TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Varmeskjold over manifoil

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #416100  av Dipsy

Da er det snart tid for å montere ny eksos på MR2en. Ny manifoil og effektanlegg. Da kom jeg til å tenke på en ting.
Varmeskjoldet over manifoilen, er det noe jeg virkelig trenger å hive på igjen? Ser mye bedre ut med blanke nye grenrør :)
 #416104  av GhostRider88

Dipsy skrev:Da er det snart tid for å montere ny eksos på MR2en. Ny manifoil og effektanlegg. Da kom jeg til å tenke på en ting.
Varmeskjoldet over manifoilen, er det noe jeg virkelig trenger å hive på igjen? Ser mye bedre ut med blanke nye grenrør :)
Ser flere på mr2.com som kjører uten dette varmeskjoldet, så det er fint mulig. Men det har jo en funksjon, om ikke flere. Skal jo beskytte den som jobber i motoren med å komme borti rødgløende manifoilen. Samt at det forhinder noe av varmen mot å spre seg i motorrommet, noe som kan føre til bittelitt inneffektivitet-motoren suger inn varm luft.

Jeg er på ingen måte trygg på dette området, men skriver det jeg mener funksjonen til dette varmeskjoldet er.
 #416122  av ArildM

Om det regner mye så skolder den kanskje litt mot dette? Ser det kan renne litt vann nedi om man åpner motorluka og det regner. Kanskje ikke så bra å få kaldt vann på en rødglødende eksosmanifold.
 #416128  av john_e

Jeg kjører uten, men har bandasjerte rør. Det har fungert godt så langt (1 år) Kjører ikke så mye i regnet, så det vet jeg ikke om har noe virkning.
 #416140  av FireWalk

Varmeskjoldet har 2 hovedfunksjoner:

1: Beskytte mot varme.
Det går litt ned på siden og det er også et mindre skjold på passasjersiden som beskytter oljefilteret og hose from hell osv mot en del av varmen. Det går nok fint å kjøre uten men vil nok tro at det øker varmen i dette området en del om det fjernes og da reduseres levetid på slangene der tilsvarende.

2: beskytte mot vann.
En annen funksjon varmeskjoldet har er å beskytte mot vann. Eksosmanifolden blir ekstremt varm og kommer det vann på denne når den er varm kan den i verste fall sprekke. Så jeg ville nok beholdt den på. Det er nok ikke noe krise å kjøre uten, mange som gjør det uten noe problem. Men som sagt over, den har en funksjon så hvorfor ta noen sjanser?

Dersom man har MR2 Turbo blir saken en ganske annen. Da har man "hotpipen" som har fått navnet sitt nettopp pga at det blir varmt over eksosmanifolden som går rett over der. Kjører man da uten varmeskjold vil dette røret bli farlig varmt og vil bidra til å varme opp innsugsluften noe voldsomt og dermed også senke effekt og følsomhet for tenningsbank. :mrgreen:
 #416141  av 3rlend

FireWalk skrev:
Dersom man har MR2 Turbo blir saken en ganske annen. Da har man "hotpipen" som har fått navnet sitt nettopp pga at det blir varmt over eksosmanifolden som går rett over der. Kjører man da uten varmeskjold vil dette røret bli farlig varmt og vil bidra til å varme opp innsugsluften noe voldsomt og dermed også senke effekt og følsomhet for tenningsbank. :mrgreen:

hmm... dette har jeg ikke tenkt på, men samtidig høres det jo uber logiskt ut.
takk :*
 #416154  av Dipsy

Takker for svar. Har tenkt litt på mange av punktene som kom fram her selv. Enten blir det på med skjoldet igjen, eller bandasjere dritten :lol: Alt etter hva som er enklest. Hadde jo sett mye kulere ut med blanke rør i motorrommet, men ytelse og sikkerhet fremfor det estetiske spør du meg :wink:
 #416214  av DanielJ

Kjører selv uten skjold på min japspeed manifold, men har bandasjerte rør. Ikke bært noe problem til nå! Litt damp med en gang jeg starter, hvis det har regnet :roll:
 #416230  av Dipsy

Hmm. Vet ikke hvordan det er med å starte med fuktig bandasje jeg :p Foreløpig har jeg ingen garasje plass, da gamlingene vil ha Avensisen sin tørt.. Spør du meg synes jeg den gode gamle MR2en hadde fortjent plassen.. Men men :lol:

Noen som har noe konkret om hva som er best? Hvis jeg skal på med varmeskjolda igjen tror kanskje jeg bør kjøpe nye bolter, da disse er rustne og ekle..
 #416269  av DanielJ

Skal du sveise fester på den nye manifolden da? Tror ikke det har mye å si hvis bandasjen er fuktig, motoren varmes jo gradvis opp! Har handasjert hele oksosen utenom bakpotta.
 #416456  av Dipsy

Hvis jeg må sveise fester på manifoilen tror jeg at jeg heller bare bandasjerer dritten :)