Varmeskjoldet har 2 hovedfunksjoner:
1: Beskytte mot varme.
Det går litt ned på siden og det er også et mindre skjold på passasjersiden som beskytter oljefilteret og hose from hell osv mot en del av varmen. Det går nok fint å kjøre uten men vil nok tro at det øker varmen i dette området en del om det fjernes og da reduseres levetid på slangene der tilsvarende.
2: beskytte mot vann.
En annen funksjon varmeskjoldet har er å beskytte mot vann. Eksosmanifolden blir ekstremt varm og kommer det vann på denne når den er varm kan den i verste fall sprekke. Så jeg ville nok beholdt den på. Det er nok ikke noe krise å kjøre uten, mange som gjør det uten noe problem. Men som sagt over, den har en funksjon så hvorfor ta noen sjanser?
Dersom man har MR2 Turbo blir saken en ganske annen. Da har man "hotpipen" som har fått navnet sitt nettopp pga at det blir varmt over eksosmanifolden som går rett over der. Kjører man da uten varmeskjold vil dette røret bli farlig varmt og vil bidra til å varme opp innsugsluften noe voldsomt og dermed også senke effekt og følsomhet for tenningsbank.
