TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vurderer kjøp av MR2 MKlll

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #417619  av rolf s

Hei,
lurer på som overskriften sier å kjøpe en MR2 av siste generasjon og har da noen spørsmål som erfarene eiere sikkert kan hjelpe meg med.

Hvordan er bilen på vinterføre?

Hvordan er utgiftene på service og forsikring? (kommer jo selvfølgelig an på alder og bosted samt bonus, men sånn ca...)

Sånn jeg tenker må dette være en god og artig nr 2 bil. Til dette bruket har jeg nå en Porsche 944, men er mulig jeg kommer til å pendle Fredrikstad - Oslo og ser for meg at en Toyota vil være billigre og mer stabil i drift. Jeg savner også litt morderne utrusting jeg ikke har nå. Har aldri eid en cab/roadster og tenker også at en MR2 kan være en ikke altfor dyr måtte å sjekke om åpent tak er noe for meg. Så, er jeg inne på de rette tanker?

Er det evt noe speiselt jeg burde tenke på når jeg ser på bil, feks noen oppgraderinger som er greie å ha?

Takker for alle innspill og svar.

Mvh

Rolf
 #417622  av celicat23

Sjekk at blokka er byttet. Siste generasjon celica + mr2 hadde en møkkamotor som begynner å drikke olje og raser til slutt. Toyota drev i det stille å byttet så mye motorblokker (som var årsaken til problemet) at de etter hvert måtte gå fra å sette i nye motorblokker til overhalte motorblokker når kunder reklamerte.
 #420076  av rolf s

Da er denne tanken mer aktuel igjen, noen som har flere innspill/erfaringer å del? Evt tips til sider på nettet med nyttig informasjon
 #420078  av ArildM

Utover det Marius sier er det vel ikke så mye tull med disse bilene.
Ville sterkt ha vurdert en MK2 i samme prisklasse da det er en større, tyngre og bedre bil om du skal bruke den til litt pendling. Legger du i samme beløp i en Mk2 får du også en penere bil (?) og kanskje en i enda bedre stand om du sammenlikner to biler med samme pris :)
 #420152  av inzane2012

Er vel og viktig å presisere at problemet som Celicat23 nevner her gjelder 1gen 1zz motoren, fra 2000 til 2002, så kjøper du en 2003mod så bør ikke havari vere noe problem.
Og som Arild sier så kan MK2 vere ett godt alternativ og, men her begynner det å bli tynt med biler med lav km. Men finner du en MK2 med lav km, og som er mer eller mindre orginal, så vil du ha en bil som er kanon god som pendler bil. Kjørte selv MK2 fra Trondheim og hjem til Høyanger i sogn og fjordane sikkert ti ganger på ett år, en strekning på ca 60mil, og kunne glatt kjørt denne strekningen i ett strekk hadde det ikke vert for at jeg måtte stoppe for å spise og gå på do.
 #420192  av rolf s

Takker for svar.

Liker egentlig mk3 utseende messig bedre en mk2 siden det er hel cab. Hvordan er forskjellen på de 2 i forbruk? Fått for meg at mk3 har et relativt lavt forbruk, ca 0.7? Kanskje jeg skal titte litt i retning av cuopene til Toyota også?
 #420193  av sindrejl

rolf s skrev:Takker for svar.

Liker egentlig mk3 utseende messig bedre en mk2 siden det er hel cab. Hvordan er forskjellen på de 2 i forbruk? Fått for meg at mk3 har et relativt lavt forbruk, ca 0.7? Kanskje jeg skal titte litt i retning av cuopene til Toyota også?
Liten motor og lett bil = greit nok passe lavt forbruk :) Men bensinforbruket bør ikke akkurat være det som tipper deg i "rett" retning når det gjelder disse to bilene da... Det er ikke det første man skal tenke på mersom..
 #420196  av ArildM

Mr2 turboen bruker 0,69 på langkjøring om man er fin på gasspedalen, tror ikke de andre bruker noe særskilt mer :)
 #420203  av rolf s

[
Liten motor og lett bil = greit nok passe lavt forbruk :) Men bensinforbruket bør ikke akkurat være det som tipper deg i "rett" retning når det gjelder disse to bilene da... Det er ikke det første man skal tenke på mersom..[/quote]

Forbruket er noe av det jeg ser på og som har gjort at MR2 er på listen av biler jeg lurer på. Når kjøre avstanden går opp til nesten 20 mil om dagen blir det en viktig faktor. Så det jeg ser etter er en bil som er passe billig å kjøpe, billig i drift og holdbar. Som ren morro bil finnes det sikkert mye annet som er bedre, men er vel mer som et alternativ til å kjøpe seg en trist liten kombi å kjøre i.