TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Koke clutchvæske?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #418599  av lasse

Hadde en litt annerledes opplevelse i forbindelse med banekjøring i dag, på vei inn mot en sving bremset jeg ned, clutchet og skulle gire ned, clutchen føltes litt rar, ikke like tung som vanlig, og jeg fikk ikke kassa i gir, hverken ned eller opp.
Måtte bare svinge ut på siden, fortsatte å prøve litt og etter 10-15 sekunder så smatt den i gir igjen.
Kjørte en rolig runde for å kjøle ned og dro deretter hjem, ikke noe videre problemer på veien heller.

Så kommer spørsmålet, kan clutchvæska koke?
Har jo kjørt mer enn hardt nok i dag, mye kjøring og giring på høyt turtall, bremse hardt på gira osv.
Er egentlig det eneste som virker logisk i mitt hode, spretta opp lokket til beholderen før jeg reiste hjem, skikkelig brun og fin den væska som var der, jeg har aldri byttet på de syv årene jeg har hatt bilen ihvertfall, sikkert ikke noe de forrige eierene har brydd seg med heller...
 #418648  av mr2storbrua

Jeg hadde vel noe av samme symptomet du beskriver her. Jeg kjørte på Rudskogen, og på start/mål siden fikk jeg plutselig ikke bilen i gir. Stod hele stille i flere sekunder før jeg plutselig fikk den i gir igjen og alt funket som normalt etterpå. Helt til tidligere i sommer da dette problemet oppstod igjen. Var heldigvis ikke så altforlangt unna verkstedet, så jeg startet bilen i første, og fikk lurt den opp i andre og kjørte forsiktig til Toyota. Der fant vi ut av at adapteren til staget fra clutchpedalen til sylinderen var gått opp i sveisen og dermed bøyd. Om jeg faktisk hadde kjørt med dette problemet siden Rudskogen synes jeg virker litt rart, men symptomene var helt like.

Bilder her: http://www.ts-ogn.no/index.php?option=c ... 96&t=40527
 #418656  av apehest

Er ikke noe stort mysterium hva feilen er hvis clutchvæska di ikke er bytta på 7 år. Den er sikkert 50% vann, 40% drit og resten clutchvæske. Se å få bytta.
 #418685  av mr292

hmm, angående det adapteret så er det vistnokk ett "vanlig" problem, disse er svake.
sjekk ut:
http://www.mr2.com/forums/chico-race-wo ... -kits.html

Der får man kjøpt en som er maskinert som en del i aluminium, og med lager rundt låsepinnen istedet for "plasthylse" eller hva det er for noe (som slites) og lager standard "gnikkelyd" ved bruk av clutchpedalen. har dette symptomet selv.

EDIT: og det er lurt å skifte clutchvæska, den kan koke, spesiellt etter så mange år. du har jo turbo også så det blir varmt nedi der.
 #418695  av lasse

Skal sjekke det staget også, men bytter clutchvæska i morgen, har fått låne en dings av en kompis som man setter på lufteventilen så drar den væska ut der, bare stå foran og fylle på :D
 #418770  av mr2storbrua

mr292 skrev:hmm, angående det adapteret så er det vistnokk ett "vanlig" problem, disse er svake.
sjekk ut:
http://www.mr2.com/forums/chico-race-wo ... -kits.html

Der får man kjøpt en som er maskinert som en del i aluminium, og med lager rundt låsepinnen istedet for "plasthylse" eller hva det er for noe (som slites) og lager standard "gnikkelyd" ved bruk av clutchpedalen. har dette symptomet selv.
Flott! Takker :)
 #418772  av ArildM

Ååh den gnikkelyden :roll: Kanskje jeg må bytte denne selv, hadde vært kult om man fikk den bort.
Kjedlig at det sier knaaaak hver gang man trør inn clutchen :lol:
 #418775  av ArildM

Kunne jo ha kjøpt flere slike hvis det er mange som sliker med skikende clutchpedal og annet tull? Jeg er med på gruppekjøp i alle fall.
 #418973  av mr292

jeg er med =), er møkk lei gnikkelyden. og har alltid "utsatt" dette kjøpet.

Da er vi 3 mulighet for å spørre om noe rabattering også da =)
jeg er registrert også :) så kan ta på meg og bestille om jeg får forhåndsbetalt fra andre.

samme fyren selger også sett med Lager/foringer til giroverføringer som jeg er int. i.
(istedet for å oppgradere til messing "foringer" fra twosrus. o.l)
og også noe "firkantforinger" på giroverføringmekanismen på girboksen, da har man disse skulle vel alt bli som nytt.

Mer info her:
http://www.mr2oc.com/showthread.php?t=450009
 #419044  av sindrejl

lasse skrev:Hadde en litt annerledes opplevelse i forbindelse med banekjøring i dag, på vei inn mot en sving bremset jeg ned, clutchet og skulle gire ned, clutchen føltes litt rar, ikke like tung som vanlig, og jeg fikk ikke kassa i gir, hverken ned eller opp.
Måtte bare svinge ut på siden, fortsatte å prøve litt og etter 10-15 sekunder så smatt den i gir igjen.
Kjørte en rolig runde for å kjøle ned og dro deretter hjem, ikke noe videre problemer på veien heller.

Så kommer spørsmålet, kan clutchvæska koke?
Har jo kjørt mer enn hardt nok i dag, mye kjøring og giring på høyt turtall, bremse hardt på gira osv.
Er egentlig det eneste som virker logisk i mitt hode, spretta opp lokket til beholderen før jeg reiste hjem, skikkelig brun og fin den væska som var der, jeg har aldri byttet på de syv årene jeg har hatt bilen ihvertfall, sikkert ikke noe de forrige eierene har brydd seg med heller...

Hei! Jepp clutchvæske kan koke, det vet jeg alt om da jeg har en gedigen turbo 2cm fra veskebeholderen ;)
Har definitivt mistet clutchen et par ganger :P
Clutchvæske er bremseveske forøvrig.. og det er ikke noe man trenger å bytte særlig på før man opplever problemer med luft i systemet eller koking som du beskriver
 #419098  av ErikG

Er en grunn for at det er 2 års skifteinterval på clutchvæske;) Den er hygroskopisk så er ett fett om bilen blir brukt mye eller lite. Jo mere vann den trekker til seg jo fortere koker den. Og på banekjøring med rødglødende turbo/downpipe like ved slavesylinderen er det ikke rart om væsken koker....
 #419111  av ke25-toyoglide

Kor i all verden har du fått vite at clutchveske skal byttes annenhvert år :?:
samme oljen som på bremsene, mye mindre kritisk viss de ryker, og mye mindre brukt.....
Og selv eg skifter ikkje bremseveske annenhvert år :shock:
sett heller opp et varmeskjold mellom turboen.
Selv med helt nye veske på, så kan den koke, viss det blir varmt nok......
 #419112  av ErikG

Om du går gjennom vedlikeholdskjemaet til toyota så står det der. Byttes samtidig som bremsevæsken
 #419114  av lasse

Er nok ikke så rart den har kokt for meg nei, slavepumpa er jo ikke så langt unna downpipen på min heller.
Er uansett bytta nå, og det var på tide!
Er vel eneste jeg ikke har byttet av væsker, bremsevæske bytter jeg hver vår sammen med olje.