TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Celica 2003 TSport: Problemer med Ã¥ gire fra 2. - 3.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #51830  av rbvik

Jeg har en 2003 Celica TSport gått 18000 km. Helt siden jeg hentet bilen hos Hegre Auto i Sandnes har jeg hatt problemer med å gire fra 2. til 3. Det føles som om jeg får et slag (metallaktig) i girspaken like før giren går inn i 3.

Giren "stanger" liksom mot et eller annet før den går inn i 3. Hegre skiftet først ut 2, 3 & 4 gir, deretter hele girkassen, så skiftet de olje før de tilslutt skiftet ut alle gir overføringswaierene. Tiltross for dette er har jeg ikke blitt kvitt problemene. Hvorfor jeg fremdeles har de samme problemene overgår min villeste fantasi. Iflg. Toyota er dette helt normalt og de akter således ikke å gjøre mer med saken.

Er det andre der ute som har erfart de samme problemene så hadde det vært hyggelig med en tilbakemelding

#51835  av memo

jeg har nøyaktig samme problemet, fra 2 til 3 gir, men på en celica 1990 modell...

folka her sier det er overføringen.. ikke veit jeg...

har ikke blitt værre ihvertfall

#51837  av rbvik

Takk for rask tilbakemelding. Ganske pussig egentlig for Toyota hevder nemlig at de ALDRI har registrert denne typen problemer med Celicaen eller andre Toyotaer for den saks skyld.

#51845  av chris

Det er ikke vanlig, det er jo helt ny bil. Er bare å forlange at de fikser det på garantien

#51848  av rbvik

Ja, jeg har kommet til det punkt at jeg har bedt Toyota om 1) omlevering m.a.o ny bil eller 2) heving av kjøpet. Toyota mener imidlertid at de har gjort mer enn nok og anser seg for å være ferdig med saken. Trist men sant.

#51861  av @lpher

Dette hørtes merkelig ut... Du kunne jo ta saken videre med Toyota Norge også da...

@lpher

#51872  av chris

Er litt rart.. Toyota bruker jo ikke å være de som "anser seg som ferdig" osv..

#51885  av rbvik

Trist men sant. Har nok mistet et par illusjoner når det gjelder Toyota etter denne opplevelsen. Det er nemlig Toyota Norge som nekter å gjøre mer. De mener nok at de i utgangspunktet har gjort mer enn nok all den tid det per definisjon ikke er feil med Toyota modeller

#51895  av Goose

Hei.
Det er vist en liten svaghet på clurtsjen på Celica T23.
Clurtsjen trenger ikke å være slit, men bytting hjelper.

Du kan klage til toyotaog agumentere at den er umulig å bytte fra 2. til 3. og det skal dem fikse...

#52284  av Oas

det sakl være et lite stang mellom alle girene og man merker det mest fra 2 til 3 det er ikek noe fucked med det tror jeg har kjørt 3 2000 -> celicaer og alle har vert sånn

#52294  av rbvik

Interessant, jeg hadde en 2000 modell i 3 år, kjøpt ny. Denne hadde jeg overhodet ingen problemer med. Skikkelig japansk kasse, tett og prikkfri giring mellom alle girene. Da jeg overtok den nye TSporten i fjor (2003 modell) fikk jeg de nevnte problemene. Den store opplevelsen med denne versjonen forsvant liksom med gir problemene, selvom det er ganske rått å passere 6300 RPM og bilen bare fortsetter
 #52980  av Soppen

Heisann jobber som mekaniker på toyota. Kan ikke si at jeg har hørt om lignende feil på denne bilen. Men hvis bilen er en 2003 mod og har gått 18000km er det bare å kjøre på med garanti. Ta kontakt med Toyota drammen. Skriv et brev. Dette kan du ikke akseptere. Jeg har kjørt mange av disse og ingen av de er vankelige å få i gir. Tips. Vet det er verksted som har reparert men sjekk at de har brukt riktig olje. Det skal være en gl4 olje fra mobil 1 på denne kassa. Kan godt hende de har fylt feil. Ved feil olje vil bilen være vanskelig å gire fordi synkronisering i kassa ikke flyter/ fungerer sånn som den skal. Er bare å sette seg ned og skrive et brev. Lykke til.

#53159  av Oas

omg dobble post **deleted** :D
Sist redigert av Oas den 22 jul 2004 02:17, redigert 1 gang totalt.

#53160  av Oas

så betyr det at begge bilene jeg har eid er litt ødlagt ??? den grinder liksom litt akurrat i det jeg sakl sett den i gir men det er ikke vansli det er bare et litte nøkk i inngangen til gire.

og

hvor gamel må man vere for å prøve kjøre en t-sport jeg tenkte kanskje kjøpe en neste sommer men jeg er bare 18 år jeg fikk så vitt prøve kjøre hyundai coupe 1,6 liter som så vitt gikk fram over da jeg lette etter bil så det ble heller celica gt men sikler litt på en t-sport

#53182  av Speeder

Oas skrev:
hvor gamel må man vere for å prøve kjøre en t-sport jeg tenkte kanskje kjøpe en neste sommer men jeg er bare 18 år jeg fikk så vitt prøve kjøre hyundai coupe 1,6 liter som så vitt gikk fram over da jeg lette etter bil så det ble heller celica gt men sikler litt på en t-sport
Jeg var innom to forskjellige forhandlere når jeg tittet på bil. Da var det ingen problem å prøvekjøre bil, dette var dog bare 1.8l mk6. Men kunne ta de på så lang runde jeg ville. Det bør ikke være noe problem å prøvekjøre bil, i allefall hvis de ser du kjører ny celica fra før. Da bør de skjønne att du mener allvor.