TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Gul varsellampe og motor som fusker/dør umiddelbart, tips?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #419591  av Scoop

Da var det jammen min tur til å ha elektriske problemer, og det er som følger:

Kjørte opp fra downtown i regnet i stad, gira fra 4 til 3 gir, da motoren umiddelbart fusket/jukket (som på 1'gir på kald motor = utrolig følsom/jukkete på gassen). Trudde det var noe bensinrusk, før motorresponsen ble strupet helt ned på noen få rpm's. La den i første med litt gass og kom meg inn på en busslomme der jeg merket varsellampen. :shock:

Ble tauet hjem, og prøvde senere å kjøre inn i garasjen; startet fint, ingen varsel, satte i gir og begynte å rulle, da den døde momentant. Prøvde å starte igjen, men da ville den ikke!
Fikk den inn i garasjen, og begynte å undersøke ledninger med far, startet motor, som nå gikk fint noen minutter på trass av å nappe litt i ledninger her og der..

Går over ledninger i motorrommet (og sikringer generelt) så det skriker etter, funnet en kabel som isoleringen er slitt av. Kabelen ender i en ubrukt kobling (AC-greier?) ved vannpumpe/motorrom-vifte (nedre til høyre i motorrommet). Med motor gående kan jeg ikke provosere frem noen stopp ved å jorde denne kabelen, og regner med det at dette ikke er synderen.

ALLE tips mottas med stor takknemlighet, allerede lest igjennom en veeldig lik tråd her på forumet fra 2010, men trenger fortsatt hjelp!
 #419598  av mr2storbrua

Først av alt, hvilke motor har du?

Og så, har du sjekket diagnose? Om du ikke har gjort det før, se her: http://www.ts-ogn.no/index.php?option=c ... &Itemid=32
 #419600  av Scoop

3S-GE motoren i bilen min!
Takk for tips, trudde man måtte ha en elektronisk sak for å lese av diagnosis.. Han er oppe å går, etter å ha sjekka ledninger og isolert noe på nytt. Men kjekt å vite hvordan jeg kan sjekke det nærmere!
 #419623  av Scoop

Den er så definitivt død ja.. Ville IKKE starte i dag, røsket i nettet under forsøk på oppstart, og fikk den i gang... Skal se om jeg finner regnr på tlf, er på vei til jobb, i buss...! :evil:
 #419639  av Scoop

Ser mange tips på fordelerlokk/fukt, men vil varsellampa gå på for dette? Kjørte en lang tur i går kveld da jeg trodde alt var i orden, 2 min etter at alt slo seg vrangt :roll:
 #419645  av mr2storbrua

Så lenge det er en varsellampe (er det check-engine-lampen?) er det stor sjanse for at noe blir registrert på diagnose hvertfall :)
 #419646  av Scoop

Så fantastisk bra verktøy!! Kode 14,
14 IGNITION SIGNAL--NO "IGF" SIGNAL TO ECU
--IGNITER/IGNITER CIRCUIT
--IGNITER AND IGNITION COIL/CIRCUIT
--ECU

LITT enklere å jobbe ut ifra dette, nå skal'n ned og leite..

Tusen takk!! :D
 #419663  av Scoop

Fikk bilen igang uten noen feilkoder, kan vise seg at en kontakt hadde ristet løs/dårlig kontakt. Gikk over alt av tenning med crc og renset opp. Håper han starter igjen før jobb i morgen.. Det vil tiden vise.

Takker for all hjelp, HÃ…PER det har gitt seg for denne gang! :)