TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Scoop til AW11 Finnes det Ã¥ fÃ¥ tak i ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #420416  av MR2i

Hva slags type scoop er det du tenker på? Luftinntak på siden som jeg har, eller på panser foran.. eller hva du tenker på?
 #420469  av ArildM

Husker du hvordan det var med airflow på Mk1 dag? Synes å huske at luftflyten gjennom motorrommet gikk litt motsatt av det folk ofte tror? Plages du med for høy temp eller? :)
 #420492  av MR2i

ArildM skrev:Husker du hvordan det var med airflow på Mk1 dag? Synes å huske at luftflyten gjennom motorrommet gikk litt motsatt av det folk ofte tror? Plages du med for høy temp eller? :)
Nei, når jeg kjører med pc'n tilkoblet så synker temperatur så fort jeg begynner å kjøre. Så den virker. Men å få tak på de er ikke like lett. Jeg var rimelig heldig med å få tak på den jeg har.
Dog ville jeg ikke hatt scoop for en IC på venstre side. Da tror jeg mer på en vifte som suger luft nedenfra og opp. Eneste grunn til at jeg har scoop på høyre side er pga frisk, kald luft til innsuget... Men skal også programmere om vifta som er på sideventilasjonen til å starte ved 80 grader.. (mot 92 grader fra før)
 #420500  av ArildM

Tror nok også jeg ville ha styrt luftflyten i den retningen. Evt også gjort den vingemodden det var snakk om her en stund for å få bedre luftflyt og mere downforce. Trenger sikkert det på denne :)

Var det ikke en AW11 3SGTE som vant dragrace på ACR et år?
 #420507  av tojo

ArildM skrev:Var det ikke en AW11 3SGTE som vant dragrace på ACR et år?
Stemmer det :-) Finnsnesræsern :-)
 #420517  av MR2i

Etter å søkt litt på Google fant jeg denne:
http://www.autobahnmotorsports.com/aero ... -89mr2.htm
 #420518  av MR2i

Denne er vel å ta i...
BigScoop.jpg
BigScoop.jpg (63.38 kiB) Vist 4354 ganger
 #420522  av MR2i

Fant et innlegg i et annet toyotaforum hvor Paul Wood i Woodsport sier at scoopet jeg har har ingen nytteverdi.. pga det allerede er høy gjennomstrømning gjennom motorrommet fra før.. og en link til youtube som beviser det..

[youtube][/youtube]

Her ser man tydelig at motorlokket løfter seg av lufttrykket.

Men det er en som mener man bør åpne høyre side av SC lokket, for å få varmen ut der, så bygge om scoopet så den går videre til undersiden av intercooleren. Da får den kald luft, i steden for all varmen som er i motorrommet som tvinges gjennom intercooleren slik det er nå.. hmm..

Edit: etter jeg leser videre ble det bare krangling av den tråden..
Grunnen til at lokket løfter seg er rett og slett fordi iogmed lokket er åpent, er det mer plass for luft å strømme opp, og derfor løfter lokket. Dersom man stenger motorlokket korrekt, er det bare de små ventilene som er åpen passasje, og derfor forsvinner mer av luften videre bakover under bilen i steden for opp gjennom motorrommet..
Egentlig ganske logisk ja..
 #420598  av ArildM

Så konklusjonen blir at det er best å kjøre uten motorluke :mrgreen:
 #420622  av MR2i

ArildM skrev:Så konklusjonen blir at det er best å kjøre uten motorluke :mrgreen:
Da blir det lite luft som går gjennom intercooleren da.. hehe.. menne.. med en vifte vil jo kunne hjelpe for det..