TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • TUV papirer MR2 MK1

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #422150  av Inz4ne
 
Hei, noen som vet om det finnes TUV papirer til disse fjærene her; http://twosrus.com/catalog/product_info ... cts_id=568
Eventuelt om man må ha TUV papirer på demperne så hadde det vært kjekt med det og, men om jeg husker riktig så var det vel bare fjærer man måtte ha papir på, eller hvordan var det igjen?
 #422163  av ArildM
 
StyleAuto senkefjærer og K-sport coilovers er de eneste som er TuV godkjente til AW11 såvidt jeg kommer på i farta. Dag / MR2i har mer info på det i tråden sin :) Tror han fikk en god deal på k-sport coiloversene :)
 #422192  av Inz4ne
 
Vil ikke det her medføre at ,om man kan henvise til monteringsanvisningen og ikke endrer høyden på bilen i forhold til normalstand, bilen vil bli godkjent med de fjærene?
Altså ikke en godkjenning i vognkort, men så lenge papirene ligger i bilen så er man på riktig side av loven?

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)


Kap. 12. Aksler, fjærer, belter og støtdempere


§ 12-1. Aksler, fjærer, belter og støtdempere på bil

1. Bils aksler, fjærer og hjul med dekk må ha tilstrekkelig styrke i forhold til største aksellast eller boggilast.


2. Bil skal være tilfredsstillende avfjæret. Fjæringen må være tilstrekkelig avdempet.


3. Uoriginale støtdempere


3.1 Uoriginale støtdempere (deriblant nivåregulerende støtdempere), hjelpefjærer e.l. som f.eks. har til hensikt å gjøre bilen bedre egnet som trekkvogn eller bedre egnet til stor bagasjeromsbelastning kan monteres på bil uten spesiell godkjenning. Hensikten med monteringen må imidlertid ikke være å øke bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast eller for å heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell. Montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt må ikke gjøres i stedet for reparasjon av nedseget fjær.


3.2 En forutsetning for montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt er at angjeldende biltype og årsmodell finnes med i dele-/utstyrsfabrikantens lister over biler som utstyret er egnet for og at delene/utstyret monteres etter fabrikantens anvisninger.


3.3 Ved montering av nivåregulerende støtdempere forutsettes det dessuten at disse på lett måte skal kunne senkes til normalt nivå etter kjøring med tilhenger eller stor bagasjeromsbelastning. Monteringsanvisningen for nivåregulerende støtdempere skal bl.a. anvise en sikker måte å montere luftslangene på. Ved siden av betjeningsinnretningen/påfyllingsventilen for slike støtdempere skal det festes et skilt (etikett) med følgende påskrifter på norsk, dansk eller svensk:
- Bilen må senkes til normalt nivå etter kjøring med tilhenger eller stor bagasjeromsbelastning.
- Bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast må ikke overskrides.


3.4 Er det i det enkelte tilfelle grunn til tvil om delene/utstyret på forsvarlig måte kan monteres på angjeldende biltype og årsmodell, skal det foruten monteringsanvisning også kunne fremlegges dokumentasjon fra bilfabrikanten for at delene/utstyret kan benyttes på angjeldende bil.


3.5 Ved montering av nivåregulerende støtdempere, hjelpefjærer e.l. på biler med ventil som reduserer bremsetrykket bak etter nedfjæringen, skal det kunne fremlegges monteringsanvisning og dokumentasjon fra bilfabrikanten som nevnt i nr. 3.4. Dokumentasjon kreves imidlertid ikke når bilfabrikanten selv har nivåregulerende støtdempere som fabrikkmontert utstyr eller ekstrautstyr for den aktuelle bilmodellen og dette kan dokumenteres ved instruksjonsbok, tilbehørskatalog eller på annen fullgod måte.


3.6 Liste, monteringsanvisning og dokumentasjon, eventuelt instruksjonsbok eller tilbehørskatalog, som nevnt foran, skal alltid medfølge bilen, med mindre regionvegkontoret har gjort anmerkning i vognkortet om godkjent montering av uoriginale støtdempere, hjelpefjærer e.l.


Er det eventuelt mulig å få godkjent uten at det finnes TUV papirer på de så lenge det er dokumentert fra produsent at settet er tilpasset kjøretøyet?

Må bare spørre jeg :P
 #422879  av Roye
 
Uoriginale standard-fjærer er en ting, coilovers en annen, tenker jeg og tror nok Biltilsynet har samme holdning. Coilovere har jo flere deler som må være testet og godkjent for sitt bruk (derav TüV's velsignelse), men det er bare å ringe de det ;)
 #422912  av MR2i
 
Det er alltid TUV som gjelder.
Jeg sendte TUV-dokumentene til BT før jeg kjøpte de for å være sikker på å få de godkjent tilogmed..
 #422930  av ArildM
 
Så lenge det er senkefjærer må det være TüV godkjent eller godkjent fra Toyota (feks originale TRD fjærer).