TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ny bil - "sportsbilen" Aygo - hjul og ytelse

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #422279  av Hyperdrive

Hei, jeg er ny på forumet.

Det er ikke ofte jeg kjøper meg ny bil 6 år siden sist (og da var begge bilene jeg kjøpte 3-4 år gamle) så tiden var kommet for å erstatte overfall en av bilene.

Jeg har lenge gått og sikret på Celica GT(4) versjonen. Men etter å slitt med skranglete gamle biler måtte jeg kjøpe noe jeg hadde garanti for at jeg kom meg på jobb med. Fremtiden får heller ha en gt4 tilgode.

Bilde

Valget mitt endte opp på en Toyota Aygo, en perfekt bil nr 2, som jeg skal bruke til og fra jobb. Jeg har kjøpt en ny T3 versjon som jeg forventer å få rett før jul.
aygo-hvit.png
aygo-hvit.png (88.98 kiB) Vist 1891 ganger
En fantasifull hjerne vil jo se helt klare likheter mellom GT4 over og min nye Aygo.

Aygoen har jo svimlende 68hk og gjør 0-100 på 14+ sekunder. Så hvorfor "sportsbil"?
Vel det jeg første jeg gjorde etter å ha bestilt den var å søke på mulige oppgraderinger/ombygninger. Jeg tenkte kanskje jeg kunne bruke denne tråden til å diskutere slike muligheter med andre som er interesserte.

Jeg skal laste litt linker og bilder når jeg er på pcen, men jeg ser at det ihvertfall er vanlig å bytte luftfilter til k&n. Når det gjelder effektøkning så har jeg funnet en del spennende muligheter (og noen veldig rare muligheter). Kommer i en senere post på denne tråden.

Et spørsmål som jeg håper noen kan svare på, jeg har sett my forskjellige svar på nettet, kan jeg sette 15tommers felger (6.5) på denne bilen? 14 tommer er litt puslete.

Edit: la til en bedre tittel
Sist redigert av Hyperdrive den 17 nov 2012 19:59, redigert 4 ganger totalt.
 #422280  av Hyperdrive

Jeg har vært vant til at man kan bruke chip-tuning til å bedre ytelsene på bilen.

Siden bensinmotorer på 1liter ikke har turbo så har jeg heller ikke funnet noen som kan tilby en ytelsesøkning. Det kan hende jeg ikke har sett godt nok etter.

Men det finnes andre muligheter, jeg har funnet noen som har mordet inn en turbo selv, men det vanligste er å installere en supercharger:
http://www.rotrexsuperchargers.co.uk/Ro ... _aygo.html

Dette koster ca 36000 nok og ser veldig spennende ut, hk øker til 130. Det er nok dessverre ikke noe jeg kommer til å gjøre før garantien går ut.

Bilder av motor rom etter superchargeren er installert:
Bilde

Fra kilden kan man se installasjonen http://www.citybugblog.com/search/label/Supercharger
 #422317  av ArildM

Kan jo bli spennende å se hva du får til her :)
KN vil gi en minimal økning i effekt. Det meste er "opplevd" effekt du får pga mer lyd fra innsuget :)