TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Sugemotor VS turbomotor :p

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #425660  av 3rlend

ok.
For å ikke ødelegge tråden til audun så fortsetter jeg her :P

bilen til audun er strøken. trist med 5sfe.
dette har ingenting med deg å gjøre audun, jeg blir bare full av frustrasjon her:P

såh, som enkelte sier så er det kulere med sugemotor.
hmm, ja du får et mer brøl. men nå snakker vi om mr2. er ikke plass til noe lambo v10 i den.
beste "vi" kan gjøre er 3.5 v6? grei lyd det og da.

hmm, 200hk virker litt slapt. har aldrig kjørt beams, så skal ikke uttale meg :)
sugemotor er mer holdbart. det er bra.

og til david, du kan heller komme til acr :) for det blir aldrig i verden å skje at jeg gidder å dra til rudskogen med mr2, har kjørt den strekningen en gang med den,og det er nok:P

men, hva med det beste fra to verdener?

de som sier denne lyden er stygg er ubeskrivelig homse!
turbo suset der er VIRKELIG prikken over i'en!

vet egentlig ikke hva jeg skal frem til, måtte bare få dette ut :P
 #425662  av 3rlend

NÅ slo det meg hva jeg prøver å få frem :D

har ingenting imot sugemotorer.
Men i f.eks mr2. blir vel litt som gt86? føles undermotorisert ut.
sikkert gøy med gti også. men vil tro turbomotor har det lille ekstra.
Nå utelukker jeg beams for har ikke prøvd en eller sittet på med en, eller hørt en :)

dette må da folk være enig i ? :P
 #425664  av David

har lite tid nå, får heller forklare i detalj senere
hvorfor bygger vi bil? jeg gjør det fordi det er gøy, gøy å bygge, gøy å kjøre
dersom du kan tyne bilen fult ut, virkelig ligger på grensa, presser deg selv som sjåfør, det er gøy
å kjøre en undermotorisert bil er gøy

å kjøre en overmotorisert bil er ikke like gøy, fordi du får ikke brukt den fult ut!
det som er enda mer gøy er å kjøre fra noen som har dobbelt så mye effekt som deg

det krever at man er en god sjåfør, og det er ikke alle som er det.

om en bil gjør 0-100 på 1 sekund eller 10 er egentlig uvesentlig hvor gøy det er, fordi det er en vanesak.

hvis man syns det er gøy å kjøre i 300kmt rett frem motorveien så se bort ifra dette, da kommer du aldri til å forstå hva jeg mener og hvor jeg vil.
 #425665  av David

alle jeg har snakka med som har kjørt gt86, har sagt at det er en morsom bil å kjøre
morsom = gøy

hvis man har en sykdom, som mange har. om å måtte ha det største og beste som fins. at du MÅ ha mer effekt enn nabo'n osv. så ser jeg hvor du vil med turbomotor. men da vil jeg si det er deg som person det er noe galt med. ikke mangelen på effekt. :)

alt er relativt, det å kjøre en sugemotor som er så slapp at den ikke orker å bryte fartsgrensa er ikke gøy. så noe futt må det være

mr2 spesifikk, så mener jeg at den originale 155hk motorn er for slapp i forhold til vekta.
200hk går akkurat, det er passe, og mer enn nok for folk "flest". jeg personlig er vant til mer effekt, men det blir da isåfall av typen sugetrim, kvasskammer og throttlebodies. 240hk bør fint gå på redtop beams med org. bunn

cressida spesifikk, 2jz suge.220hk eller hva det er. på rudskogen klarer vi fint å legge ut bilen i sladd i 200kmt. noe svært få andre gjør, selv om de har 500-600-700 eller 800hk!!
vi ble faktisk svartflagga, fordi de mente vi kjørte for fort.

der har du et kjempe eksempel på at effekt er ikke så veldig viktig, for å ha det gøy.
men den sure 18r motorn på 90hk.. ja den vil alltid være for slapp :P
 #425668  av magnesmurf

David har et poeng.

Det er selvfølgelig morro med noe som går hinsides fælt. Kjører jo STi og det er veldig morro, spesielt om vinteren.

Men alikevel. Det er mr2en som blir med til rudskogen hver gang. Påtross av sugemotor og bare 175hk. Det er rett og slett fordi den bilen er mer underholdende, og jeg kan presse bil og meg selv til de ytterste grensene, fordi bilen tåler det og fordi sjåføren klarer det.
Hadde ikke turt å satse like friskt hvis mr2en hadde 100hk til. Jo fortere du kljører, desto større marginer må du ha. Fordi at hvis det går galt, går det mere galt jo fortere du kjører.

For all del, hadde vært morro med 3s-gte motor i bilen også. Men ser skjelden behovet for det faktisk. Rett og slett fordi standard motor gir mye underholding den også.

Når det gjelder lyd i turbo vs sugemotor er begge deler appelerende på hver sin måte.
Turbo hveser og blåser, og låter gromt.
Men sugemotor med åpent innsug og fin eksos har et eget brøl som turbomotor aldri vil matche. Hør på en porsche gt3 vs en porsche turbo, så skjønner du :wink:

Har selv fått spørsmål på rudskogen om jeg har satt v8 i mr2en pga lyden :lol:
Er ikke like artig når folk spør om bilen må ha respirator for å bli holdt i live, pga alle pustelydene :wink:

Må også nevne at de to bilene i verden med fetest motorlyd har nettopp sugemotor.
Da snakker jeg om lexus LFA og pagani zonda R
 #425679  av ArildM

[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]

Skal sette inn 4age 20v motoren i Bandit i mårra, så har jeg både 3SGTE og 4AGE20v motor :) 3SGTE og SW20 er "poser"bil, sånn grombil man bruker for å sanke kred blandt hobbyrånere i gata, for den kjører fra det meste uten tvil.

4AGE motoren og AW11, uten tvil førstevalget på bane, og kosebil numero unos på svingete vei 8)

Summa sumario, jeg liker begge! Og jeg fryder meg som en unge over begge motorene på hver sin måte; 3SGTE er kongen på gata, 4AGE er kongen på svingete veier og på bane :)
 #425682  av TBS

Sorry karer, men etter min mening så får man ikke grommere lyd enn en Bmw 6'er med snurre!

Bortsett fra 2jz selvfølgelig :)

#425683  av MR2i

Motorlyd er svært subjektivt.
Fineste uten turbo er V10 for min del.
Ellers digger jeg lyden av turboen på AW11 MR2'en min.. som jeg ALDRI får kjørt nok av.. hehe.. Like mye adrenalinkick hver gang jeg trår på..

Men har litt tuning igjen har jeg sett av hva steffen har fått til. 275 hk ved 0,9 bar er knallbra.. selv har jeg ca 250 ved 1,2 bar. Så det er litt å hente av selve motoren for min del.
 #425684  av Mr2mr2

TBS skrev:Sorry karer, men etter min mening så får man ikke grommere lyd enn en Bmw 6'er med snurre!
Helt enig. Lurer på om bmw 6'er kommer rett framfor supra da. :)
 #425692  av 3rlend

Mange gode poeng her :)
Gøygøy å gøy ja, ja alt er gøy :)
Men hva skal jeg si. Jeg har ikke benket bilen. Men tror ikke jeg lyver når jeg sier jeg er borti 300whp +
Når jeg kjørte på acr, så storkosa jeg meg. Kjørte til bilen slapp i hver sving, på rompa å fronten.
Meeen, så er ikke hjul vinklene mine opptimale, org understell. Noen poly her og der så ja, den sitter godt, men såklart kan den sitte MYE bedre.

Men har du valget. Så tviler jeg på at noen velger ge fremfor gte?:) er dette hele topicen handler om.
kom til acr så blir du ikke svartflagga :p

Synes det var for mye bråk i den du posta arild :p
Som en kompis med s2000 og invidia eksos. Aaaaalt or mye bråk i forhold til effekt. Får slik moped følelse, kunne høre at noen kom på 12000 rpm 2km unna, så tar det 3000år før de har passert?

Og til sist, hvem vil ikke ha det beste? Vi alle modifiserer jo bilene i håp om å gjøre dem bedre :)
 #425706  av ArildM

Hehe, det blir som sagt trackday eller søndagskosekjøring med AW11en :D Det blir aldri noen rask bli rett forover, men en klegg uten like i svingene og noe du lett kan pushe til de ytterse grensene uten å få sleng med på bane. I det øyeblikket du får sleng mister du all mulighet til å kjøre gode rundetider :wink: Men igjen, det er opp til hver enkelt :) SW20 med turbomotoren er nydelig til hverdagsbruk, hærlig når du hører det plystrer og puffer litt bak ryggen 8)
 #425707  av inzane2012

Når jeg hadde min sw20 så tror jeg faktisk jeg ville gått for en BEAMS fremfor en 3sgte motor. Men hadde selvfølgelig dager der jeg var så sugen på turbo at jeg holdt på selge alt som selges kunne for å få råd til ett rearcut med gte :P

Men så kom jeg alltid tilbake til BEAMS, og litt av grunnen for min del vertfall var at det er mer holdbart (joda, en 3SGTE som ikke er blodtrimma holder godt den og), du slipper dyre utlegg om du får turboras noe som alltid er en risiko, og med bytte av kammer, åpent luftfilter, eksosmanifold og eksosanlegg, så kan du hente ut noen ekstra ponnier relativt enkelt.

Men den største grunnen for min del, var at om jeg bytta ut min 3sge med en beams 3sge, så skal det mer til å ta meg på det ved kontroller, siden du ikke har turboen og intercooleren som avslører deg. Begynner di å lure så er det jo bare å si du har bytta toppdekselet :) og så lenge den holder seg innenfor avgass og støy så er det ikke så mye di kan gjøre da di ikke tester bilen i benk på en eu kontroll ;)

Er ingen som sier at turbo ikke er gøy, eller at turbo er noe dårlig valg. Men for min del vertfall, så handler det litt om det praktiske, samt som andre sier, at har du 250-300-400hk osv, så har du mindre og mindre å gå på når du kjører på grensa. Med min gamle mr2, så kunne jeg kjøre relativt bra på i svinger med min stock NA motor, men tror ikke jeg hadde klart å holdt meg så bra med en turbo motor med 100-150hk mer. Hadde nok kjørt fortere rett frem, men så er jo 150kmt, 150kmt uansett om du kjører med rekke4/6, turbomotor, NA, v6'er, v8'er, v10'er eller v12'er.
 #425717  av Drafter

inzane2012 skrev:Når jeg hadde min sw20 så tror jeg faktisk jeg ville gått for en BEAMS fremfor en 3sgte motor. Men hadde selvfølgelig dager der jeg var så sugen på turbo at jeg holdt på selge alt som selges kunne for å få råd til ett rearcut med gte :P

Men så kom jeg alltid tilbake til BEAMS, og litt av grunnen for min del vertfall var at det er mer holdbart (joda, en 3SGTE som ikke er blodtrimma holder godt den og), du slipper dyre utlegg om du får turboras noe som alltid er en risiko, og med bytte av kammer, åpent luftfilter, eksosmanifold og eksosanlegg, så kan du hente ut noen ekstra ponnier relativt enkelt.

Men den største grunnen for min del, var at om jeg bytta ut min 3sge med en beams 3sge, så skal det mer til å ta meg på det ved kontroller, siden du ikke har turboen og intercooleren som avslører deg. Begynner di å lure så er det jo bare å si du har bytta toppdekselet :) og så lenge den holder seg innenfor avgass og støy så er det ikke så mye di kan gjøre da di ikke tester bilen i benk på en eu kontroll ;)

Er ingen som sier at turbo ikke er gøy, eller at turbo er noe dårlig valg. Men for min del vertfall, så handler det litt om det praktiske, samt som andre sier, at har du 250-300-400hk osv, så har du mindre og mindre å gå på når du kjører på grensa. Med min gamle mr2, så kunne jeg kjøre relativt bra på i svinger med min stock NA motor, men tror ikke jeg hadde klart å holdt meg så bra med en turbo motor med 100-150hk mer. Hadde nok kjørt fortere rett frem, men så er jo 150kmt, 150kmt uansett om du kjører med rekke4/6, turbomotor, NA, v6'er, v8'er, v10'er eller v12'er.
sakkyndig du da :P
hva med tiden det faktisk tar ved å oppnå 150 km/t :?: