TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skifte bremseklosser

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #52706  av Levia

Jeg tror jeg må skifte bremseklosser på min '97 Celica AT200 (1,8)

Er det noen som har en servicemanual-side eller noe sånt som de kan scanne og sende meg? Evt. forklare veldig nøye hvordan det gjøres?

Hell-Bil skal ha ~2500,- for jobben inkl. deler og det syns jeg var litt mye.

Mvh
Christian...

#52893  av Cyrus

Det er vannvittig enkelt. Av med hjulet, skru løs calipteren, trenger bare løsne ene og skru ut andre skruen tror jeg. Bøye opp caliptern, trykke ut klossen. Sette inn nye og forhåpentligvis dytte på plass igjen. Om de er mye slitt kan det hende at du må få pressa inn Bremse stempelet litt. Og for all del ikke trykk på bremsa når du har tatt calipteren løs, er da et helvete å trykke den tilbake.

Dette var en "manual" skrevet på fri hånd, uten å virkelig ha gjort det, i det siste. Så ta det som et tips. Men det sier seg mye selv når du begir deg ut på det.

Mvh
Criss

#52897  av Levia

Takker..

Det var faktisk veldig enkelt. Men det viste seg at det var ikke bremseklossene som laget lyden. Det var den nedre festeklipsen til bremseklossen på venstre bakhjul som hadde forskjøvet seg og lå innpå skiva. Så med litt bending og bøying og banning så forsvant lyden tilslutt :D

Christian...

#53166  av Cyrus

Høres bra ut. De klippsa er en ganske elendig :oops: patent spør du meg. Så at det har skjedd kom ikke som noe overaskelse.