Hei,
jeg er ute etter å kjøpe min første bil og førstevalget ligger på en Celica. Har jobbet og spart i noen år og har planer om å gjennomføre mest mulig med bilen med det samme jeg får hendene på den, budsjettet blir derfor litt romslig.
Bruksromåde blir daglig kjøring og langturer.
Import av denne bilen kommer på ca 200,000kr ifølge importkalkulator til toll.no, med dette inkluderer jeg utgifter til å reise og prøvekjøre bilen før et kjøp. Det blir rett og slett for mye for en slik bil, spesielt siden jeg har planer om å bygge på den i tillegg.
Motoren drar skikkelig først fra rundt 6000 omdreining og jeg har tenkt å jevne dette ut litt så den drar jevnere i hele spekteret.
Drømmebilen er en Celica 7. generasjon GTS eller T-Sport, sort lakk, soltak og bra lydanlegg installert som ikke tar opp hele bagasjerommet.
Etterhvert som deler slitedeler blir det byttet ut med deler av bedre kvalitet kjøpt via nett. VTTL-i motoren er allerede ganske sterk så jeg fokuserer på å redusere vekt en smule og øke akselerasjon.
Kommer til å senke bilen noe (f.eks. med Tein SS coilovers) og legge på 17" hjul.
Er ute etter en clean look på bilen, så et panser i ulik farge fra bilen er uaktuelt.
Så egentlig vet jeg godt hva jeg er ute etter, utfordringen består bare i å finne en 190hk Celica. Den billigste på finn.no koster 159,000kr akkurat nå og den mangler soltak og mangler dermed noe. Jeg finner den sterkt overpriset og budsjettet mitt for selve bilen ligger på 150,000kr, men da måtte den hatt "alt" inklusive en del modifikasjoner eller stereo og relativt lav km stand, slik at jeg ikke trengte å gjøre så mye mer den.
Hvis jeg kunne senket kriteriene noe ville det blitt mye enklere å finne drømmebilen, f.eks. dersom jeg kunne kjøpt 2ZZ-GE motoren og en T23 med svak motor og byttet disse. Salget av den svake motoren kunne finansiert noe av kostnadene, men da måtte jeg ha byttet clutch og girkasse også, i tillegg til å få motoren remappet.
Det er ikke umulig men de fleste celica-eiere på nett ser ut til å sterk anbefale å bare kjøpe en T-Sport utgave med en gang.
Men jeg har sett flere T23 med den svake motoren som kunne vært aktuelt å kjøpe. Er mange muligheter, hva ville dere ha gjort?
jeg er ute etter å kjøpe min første bil og førstevalget ligger på en Celica. Har jobbet og spart i noen år og har planer om å gjennomføre mest mulig med bilen med det samme jeg får hendene på den, budsjettet blir derfor litt romslig.
Bruksromåde blir daglig kjøring og langturer.
Import av denne bilen kommer på ca 200,000kr ifølge importkalkulator til toll.no, med dette inkluderer jeg utgifter til å reise og prøvekjøre bilen før et kjøp. Det blir rett og slett for mye for en slik bil, spesielt siden jeg har planer om å bygge på den i tillegg.
Motoren drar skikkelig først fra rundt 6000 omdreining og jeg har tenkt å jevne dette ut litt så den drar jevnere i hele spekteret.
Drømmebilen er en Celica 7. generasjon GTS eller T-Sport, sort lakk, soltak og bra lydanlegg installert som ikke tar opp hele bagasjerommet.
Etterhvert som deler slitedeler blir det byttet ut med deler av bedre kvalitet kjøpt via nett. VTTL-i motoren er allerede ganske sterk så jeg fokuserer på å redusere vekt en smule og øke akselerasjon.
Kommer til å senke bilen noe (f.eks. med Tein SS coilovers) og legge på 17" hjul.
Er ute etter en clean look på bilen, så et panser i ulik farge fra bilen er uaktuelt.
Så egentlig vet jeg godt hva jeg er ute etter, utfordringen består bare i å finne en 190hk Celica. Den billigste på finn.no koster 159,000kr akkurat nå og den mangler soltak og mangler dermed noe. Jeg finner den sterkt overpriset og budsjettet mitt for selve bilen ligger på 150,000kr, men da måtte den hatt "alt" inklusive en del modifikasjoner eller stereo og relativt lav km stand, slik at jeg ikke trengte å gjøre så mye mer den.
Hvis jeg kunne senket kriteriene noe ville det blitt mye enklere å finne drømmebilen, f.eks. dersom jeg kunne kjøpt 2ZZ-GE motoren og en T23 med svak motor og byttet disse. Salget av den svake motoren kunne finansiert noe av kostnadene, men da måtte jeg ha byttet clutch og girkasse også, i tillegg til å få motoren remappet.
Det er ikke umulig men de fleste celica-eiere på nett ser ut til å sterk anbefale å bare kjøpe en T-Sport utgave med en gang.
Men jeg har sett flere T23 med den svake motoren som kunne vært aktuelt å kjøpe. Er mange muligheter, hva ville dere ha gjort?
