TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • hvit røyk fra eksos.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #433548  av gt4ivan
 
Heisann. Nå er jeg en av dere lykkelige eiere av en gt4. Byttet mot en avensis. Så nå har jeg en fin konebil til kjerringa :)
Lurte på om dere som har litt erfaring med bilen fra før. Vet hva det har seg at det av og til kommer hvit røyk fra eksosen når jeg står på tomgang.. Ikke altid. Bare avogtil. Og da holder det med en kjøretur så står den fint på tomgang igjen. Vil passe litt på denne bilen så må nesten spør dere folkens. Noen som har en idé? Noe alvorligt?
 #433550  av gt4ivan
 
Nei ikke som jeg har målt.. ivertfall. Skal ha den inne på en sjekk nå iløpet av uka. Men greit og jøre med anfre uanz tenker jeg.
Han som eide bilen før hadde hatt den inne på verksted får og finne ut av dette. Og fikk beskjed om at alt muligt var målt og testet. Men de hadde ikke funnet noe..
 #433551  av Sarlacc
 
Vanskelig å feilsøke på ting som bare oppstår avogtil.
Det er vel en såpass gammal og slitt bil at å skifte toppakning bare for å være på den sikre siden er fullstendig overkill...
Er vel bare å kjøre videre, følge med på om problemet blir værre, samt sjekke kjølevæske og motorolje jevnlig.
Blir olja grå og seig er det definitivt fare på ferde :D
 #433552  av gt4ivan
 
Nei mene og huske at han e kjøpt bilen av hadde bytta den.. så sku no tru det var greit. Ikke no svette runt omkring og ikke no lekk på bakke.
Men har ikke peiling på denna bil3n selv enda. Så må bare bli kjent me dn. :)
 #433555  av fdfx3
 
Mhm, enig med Sarlacc, hvit røyk forårsakes som oftest av at motoren drar inn vann, kunne kanskje ha vært verdt ett forsøk å bruke slik lekasje tester sak, husker ikke hva det heter men sånn som skifter farge dersom det er eksos i frostvæska di.

Var inne på tanken med sprekt topp/ blokk en stund men da skal jo egentlig kompen gå ut i kjølesystemet så tviler på at det kan være noe sånt å egentlig sikker på at røyken ikke er litt blå-hvit da? ryker det mest når motoren er kald og forsvinner når den blir varm?
 #433564  av Toddy2
 
Ikke vær bekymret! (Er nå min kommentar) hvit røyk gir normalt ikke grunn til bekymring. Vanlig. Kondens/vann i bensin forekommer. Bytt evnt bensinfilter.
Så lenge kjølvannet er normalt, og du ikke har avleiring under oljelokket så kan du senke skuldrene.
Hvis motoren låter fint uten ulyder av noe slag vil jeg si du er på trygg grunn. Er jo tross alt en Toyota!!
 #433566  av gt4ivan
 
quote="fdfx3"]Mhm, enig med Sarlacc, hvit røyk forårsakes som oftest av at motoren drar inn vann, kunne kanskje ha vært verdt ett forsøk å bruke slik lekasje tester sak, husker ikke hva det heter men sånn som skifter farge dersom det er eksos i frostvæska di.

Var inne på tanken med sprekt topp/ blokk en stund men da skal jo egentlig kompen gå ut i kjølesystemet så tviler på at det kan være noe sånt å egentlig sikker på at røyken ikke er litt blå-hvit da? ryker det mest når motoren er kald og forsvinner når den blir varm?[/quote]

Ja mulig det er litt annen farge. Fikk dette forslaget av en mekaniker kompis som testa bilen nettopp..
Ventil tettinger eller veivhusventilasjon..
Er det og mulig?

Ha er toyota og går bra og ingen ulyder og er testa for lekasjer.
Men skulle vel kanskje hatt en liten service på den og sjekka ja.
Men greit og vite om det kan bli dyrt.. hehe
 #433638  av fdfx3
 
Ja, det kan være godt mulig at, det kan være ventiltetninger, eller at ringene har satt seg i stempelet, altså det vil si at stempelringene har kosett seg fast spesielt oljeskraperingen, slik at de ikke lenger spenner imot sylinderveggen og det dermed blir med olje inn i sylinderen.

Veivhusventilasjon tviler jeg vell nesten litt på at det kan være.

Men om det ikke blir noe mindre olje eller vann ved kjøring så tror jeg egentlig ikke det er så mye å bry seg med, er litt vanskelig å svare på da vi ikke hat sett hvor alvorlig det er, er det snakk om litt røyk såvidt det er? eller blir hele området der bilen står å går røyklagt? feks.

Uansett dersom bilen har gått langt så er det ikke umulig at ringsporene i stemplene har kokset seg fast, spesielt hvis tidligere eiere har kjørt langt på oljeskift.

Vell å ha bilen sin på verksted er jo dyrt uansett, men om du mener og bytte ventiltetninger eller ha opp motoren, så tror jeg det er best og gjøre det selv eller finne noen som kan gjøre det svart for da snakker vi penger om du skal gjøre det på verksted.
 #433658  av Tort1llaboy
 
Jeg har noe lignene problem på en 1,8. å har snakket me toyota om det. Di har sagt til meg at det ikke er vanlig med ventiltettinger, men mer sansynelig for at det kan vere stempelringer. Da snakker vi om 20000,- + hos toyota for og fikse det.
 #433669  av fdfx3
 
Tort1llaboy skrev:Jeg har noe lignene problem på en 1,8. å har snakket me toyota om det. Di har sagt til meg at det ikke er vanlig med ventiltettinger, men mer sansynelig for at det kan vere stempelringer. Da snakker vi om 20000,- + hos toyota for og fikse det.
7AFE = 1,8 er kjent for å ha dårlige ventiltetninger og at stempelringer kan sette seg, har selv utført den operasjonen på min, jeg måtte bytte ventiltetninger og stempelringer.

samme greia er det med bilden til bror min og, han har også en 7AFE, denne ryker det av og bruker olje.
 #433681  av gt4ivan
 
Nei har ikke målt kompressjon som jeg vet med sikkerhet.. Men forige eier sa han hadde hatt bilen inne på verksted der sjekket de det meste for og finne årsaken. Og de kunne ikke finne noe galt. Så må nesten stole på det da.. Bilen har gått ca 176000 nå.
Har fått mange teorier. Hehe
Men sikkert best og få den inn og få sjekket det uansett.
Betaler heller 20k å vite at jeg kan kjøre bilen uten og være redd for den fine riskokern min.. hehe

Kjørte bilen fra stryn til verdal og sjekka olje på nesten hver bensinstasjon oppåver. Og det virker ikke som at det går noe olje. Og ikke noe røyk når jeg kjører. Men bare av og til på tomgang som sakt.
Og da kan det komme ganske mye ja.. sånn at det blir litt småflaut og kjøle ned turboen hehe.
 #433682  av Noxan8
 
sjekka turboen for slitasje/lekasje?
 #433691  av gt4ivan
 
Lekasje for luft? Eller olje? Eller beggedeler?
Kan jeg gjør det sjøl? Isåfall hva trenger jeg da?
Ikke tenkt på det siden jeg trudde at om turboen lakk så ville det ivertfall ryke når jeg jeg dro på. Ikle når jeg sro i ro..