TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Quick shift

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #53004  av Maverick

Jeg har sett mange plasser at de har Quick Shift.
Hva i alle dager er dette, og hvordan fungerer det?
:roll:

#53007  av memo

er en erstatningsdel for girstanga (+ litt mer ned), og den gjør at det blir kortere mellom girene. det føles mer "tight" å gire.

#53015  av CrazyKnight

Stemmer. Men, er det noe poeng i å kjøpe det uten å bytte clutch?
Jeg mener, den originale clutchen er da ikke kjepp nok til å utnytte dette fullt ut?
Then again, I might be wrong... :?

CK
-halvveis i ferd med å bestille cold air intake... :twisted:

#53016  av memo

..du har jo clutchen inne når du girer uansett.. clutchen har vel ingenting å gjøre med hvor fort man girer? :)

mulig det er jeg som har gått glipp av noe men

#53017  av sindrejl

er derimot syncen man må gjøre noe med.. synkroniseringa må være kjapp u know. så kanskje du må bytte girkasse istedet ;)

#53022  av CrazyKnight

Quick-shifter'n gjør det raskere å utføre selve giringa, altså det å flytte "pinnen" fra ett sted til et annet. Men for å gire, må du tross alt clutche, og det er det som tar tid. Ergo, har du en "treg" clutch, hjelper det deg lite med quick-shift. Altså, dette er hvis man skal kjøre på bane osv. Til hverdags blir det jo noe annet. Men jeg hadde i allefall ikke giddi å kjøpt det uten å bytte clutch i tillegg... My opinion da... :roll:

CK

#53034  av doffy

likegreit å trene opp venstrefoten spør du meg :P

#53048  av henningl

Er uansett mye herligere med en tight kort spake enn en røre i grøten -pinne.

#53059  av laas

CrazyKnight skrev:Stemmer. Men, er det noe poeng i å kjøpe det uten å bytte clutch?
Jeg mener, den originale clutchen er da ikke kjepp nok til å utnytte dette fullt ut?
Then again, I might be wrong... :?

CK
Har ikke bare med hastighet på giringen å gjøre, selv om den gjerne blir litt kortere med en short shifter. Kort og kontant giring føles *utrolig mye mer* sportsbilaktig ut enn de fleste original-spaker, og bare det var verd pengene for min del...

Lars J

#53362  av Oas

det blir MYE raskere giring hade det på min gamle t23 og ikke nå enda på min nye t23 og jeg ble helt sjokka over hvor tregt det var uten short shifteren og med short shifter er sjangsen for å grinde/miss shifte mye mindre

også en dig ting på t23 i vertfall er at med en short shifter behøver man bare bevege hånd lede for å gire