Hei!
Jeg har kjøpt min første MR2 Turbo som har en 3S-GTE med noen modifikasjoner, jeg lurer i første omgang bare på tips til vedlikehold, innkjøp av slitedeler på forhånd og ting som mest sannsynlig kommer til å ryke. Dette fordi jeg har lyst til å lære hvordan jeg gjør noen av tingene selv og/eller muligens kan spare penger på å finne rimelige (om det er mulig) steder å kjøpe deler jeg vil trenge før noe ryker.
Det er en 1991 MR2 MK2 Turbo med en 3S-GTE der "toppen" er tredje generasjon og "bunnen" er andre generasjon. Hva menes med "toppen" og "bunnen" i denne kontekst? Det er smidde råder, smiddle stempel, HKS tre-lag toppakning (hva menes med tre-lag?), tial 40 mm wastegate, Garrett GT35 turbo, 850 cc dyser, 355 pumpe, kjører på 1,2 bar. Motorblokken skal visstnok være fra 2008, men jeg vet ikke om dette stemmer, hvordan er det i så fall mulig? Hvordan får en tak i en så gammel motor NY i 2008?
Så noen flere spørsmål:
Er dette et forsvarlig ladetrykk å kjøre på med dette oppsettet?
Kan jeg skru trykket mer opp?
Hva vil mest sannsynlig ryke først, hva bør jeg forberede meg på?
Er det mulig å gi noen tips til hva jeg bør passe på, i forhold til oljetrykk, ulyder, o.l.?
Disse spørsmålene avhenger vel til en viss grad av hvordan jeg kjører: Jeg venter til motoren er varm og holder meg på lave turtall før det, motoren kjøres på stort sett lave turtall men vil nok bli kjørt opp til turtallssperren minst én gang på mange turer, om ikke de fleste.
Jeg har kjøpt min første MR2 Turbo som har en 3S-GTE med noen modifikasjoner, jeg lurer i første omgang bare på tips til vedlikehold, innkjøp av slitedeler på forhånd og ting som mest sannsynlig kommer til å ryke. Dette fordi jeg har lyst til å lære hvordan jeg gjør noen av tingene selv og/eller muligens kan spare penger på å finne rimelige (om det er mulig) steder å kjøpe deler jeg vil trenge før noe ryker.
Det er en 1991 MR2 MK2 Turbo med en 3S-GTE der "toppen" er tredje generasjon og "bunnen" er andre generasjon. Hva menes med "toppen" og "bunnen" i denne kontekst? Det er smidde råder, smiddle stempel, HKS tre-lag toppakning (hva menes med tre-lag?), tial 40 mm wastegate, Garrett GT35 turbo, 850 cc dyser, 355 pumpe, kjører på 1,2 bar. Motorblokken skal visstnok være fra 2008, men jeg vet ikke om dette stemmer, hvordan er det i så fall mulig? Hvordan får en tak i en så gammel motor NY i 2008?
Så noen flere spørsmål:
Er dette et forsvarlig ladetrykk å kjøre på med dette oppsettet?
Kan jeg skru trykket mer opp?
Hva vil mest sannsynlig ryke først, hva bør jeg forberede meg på?
Er det mulig å gi noen tips til hva jeg bør passe på, i forhold til oljetrykk, ulyder, o.l.?
Disse spørsmålene avhenger vel til en viss grad av hvordan jeg kjører: Jeg venter til motoren er varm og holder meg på lave turtall før det, motoren kjøres på stort sett lave turtall men vil nok bli kjørt opp til turtallssperren minst én gang på mange turer, om ikke de fleste.