TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Vedlikehold og bruk av 3S-GTE

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #435433  av diracdeltafunction
 
Hei!

Jeg har kjøpt min første MR2 Turbo som har en 3S-GTE med noen modifikasjoner, jeg lurer i første omgang bare på tips til vedlikehold, innkjøp av slitedeler på forhånd og ting som mest sannsynlig kommer til å ryke. Dette fordi jeg har lyst til å lære hvordan jeg gjør noen av tingene selv og/eller muligens kan spare penger på å finne rimelige (om det er mulig) steder å kjøpe deler jeg vil trenge før noe ryker.

Det er en 1991 MR2 MK2 Turbo med en 3S-GTE der "toppen" er tredje generasjon og "bunnen" er andre generasjon. Hva menes med "toppen" og "bunnen" i denne kontekst? Det er smidde råder, smiddle stempel, HKS tre-lag toppakning (hva menes med tre-lag?), tial 40 mm wastegate, Garrett GT35 turbo, 850 cc dyser, 355 pumpe, kjører på 1,2 bar. Motorblokken skal visstnok være fra 2008, men jeg vet ikke om dette stemmer, hvordan er det i så fall mulig? Hvordan får en tak i en så gammel motor NY i 2008?

Så noen flere spørsmål:

Er dette et forsvarlig ladetrykk å kjøre på med dette oppsettet?
Kan jeg skru trykket mer opp?
Hva vil mest sannsynlig ryke først, hva bør jeg forberede meg på?
Er det mulig å gi noen tips til hva jeg bør passe på, i forhold til oljetrykk, ulyder, o.l.?

Disse spørsmålene avhenger vel til en viss grad av hvordan jeg kjører: Jeg venter til motoren er varm og holder meg på lave turtall før det, motoren kjøres på stort sett lave turtall men vil nok bli kjørt opp til turtallssperren minst én gang på mange turer, om ikke de fleste.
 #435460  av ArildM
 
Velkommen til TS-ogn og gratulerer med kul bil :)
Har 3sgte selv, men utrimmet, vil tro din går bra om alt er satt opp rett.
Finnes mye lesestoff om dette, les i trådene som allerede ligger på forumet (du får tilgang til prosjektdelen av forumet når du har 10 innlegg, da finner du mange prosjekter for å se hva andre har erfart).

Ellers finner du mange nyttige lenker her:
viewtopic.php?f=64&t=38202
 #435461  av ArildM
 
Slitedeler kjøper jeg på Toyota, eller Twosrus.

Er vel en 2.gen blokk med en 3.gen topp, blokka er vel høvelig lik mellom de forskjellige generasjonene 3sgte. Ny vil vel si at den er overhalt i 2008? Ellers er jo smidd innmat greit å ha om du skal kjøre med såpass trykk som på din motor. Regner med du har AFR måler sånn at du kan følge med på om bilen går magert eller ei.

Så lenge du kjører motor skikkelig varm før du drar opp motor på turtallssperre bør det vel gå bra. Pass på med jevnlige oljeskift :)
 #435464  av hmsilset
 
Motoren trenger: olje skift hver 5000km. Nye tennplugger/kabler hver 50000km. Det er alt som trengs ;) La motor gå ett par min før du stopper den om du har kjørt hardt like før.
 #435465  av diracdeltafunction
 
hmsilset skrev:Motoren trenger: olje skift hver 5000km. Nye tennplugger/kabler hver 50000km. Det er alt som trengs ;) La motor gå ett par min før du stopper den om du har kjørt hardt like før.
Den har en turbo-timer som er stilt til 40 sekunder, hva betyr egentlig å ha kjørt bilen "hardt"? Hvis en har kjørt bilen hardt men så kjører rolig en stund, fungerer det like bra som å la bilen stå i ro og idle med turbo-timeren?
 #435466  av diracdeltafunction
 
ArildM skrev:Slitedeler kjøper jeg på Toyota, eller Twosrus.

Er vel en 2.gen blokk med en 3.gen topp, blokka er vel høvelig lik mellom de forskjellige generasjonene 3sgte. Ny vil vel si at den er overhalt i 2008? Ellers er jo smidd innmat greit å ha om du skal kjøre med såpass trykk som på din motor. Regner med du har AFR måler sånn at du kan følge med på om bilen går magert eller ei.

Så lenge du kjører motor skikkelig varm før du drar opp motor på turtallssperre bør det vel gå bra. Pass på med jevnlige oljeskift :)
Takk for informasjon.

Hvordan vet jeg om jeg har AFR måler?
Når er egentlig motoren skikkelig varm? Så langt har jeg bare ventet til temperaturen ser ut til å ikke øke lenger, eller ihvertfall øke veldig sakte. Er det godt nok? Eller er det et problem med at temperatursensoren ikke nødvendigvis gjenspeiler den ekte temperaturverdien til motoren, da den kanskje ikke er plassert på det mest optimale stedet (jeg vet ikke hvor den er)?
 #435474  av ArildM
 
Jeg venter som regel til vanntempen i instrumentmålerene har nådd halvveis. Eller altså den temperaturen der kjølevesken på motor utjevner seg.
Etter dette er det bare å kjøre på, samt å ta det med ro i en stund etter at man har kjørt hardt, dette sånn at turbo skal få roe seg litt ned. Regner med turboen din er oljekjølt, da er det i alle fall lurt å la den kjøle seg. Vannavkjølte turboer trenger ikke å roe seg ned i samme grad.

AFR er ekstra måleinstrument som angir verdien mellom drivstoff og luft, men akkuat det vet andre her mye mer enn meg om.

Er vel ikke original motorstyring?
 #435487  av diracdeltafunction
 
ArildM skrev:Jeg venter som regel til vanntempen i instrumentmålerene har nådd halvveis. Eller altså den temperaturen der kjølevesken på motor utjevner seg.
Etter dette er det bare å kjøre på, samt å ta det med ro i en stund etter at man har kjørt hardt, dette sånn at turbo skal få roe seg litt ned. Regner med turboen din er oljekjølt, da er det i alle fall lurt å la den kjøle seg. Vannavkjølte turboer trenger ikke å roe seg ned i samme grad.

AFR er ekstra måleinstrument som angir verdien mellom drivstoff og luft, men akkuat det vet andre her mye mer enn meg om.

Er vel ikke original motorstyring?
Jeg skjønner.

Jo det er original motorstyring med kun et piggy-back, dette er en av de negative tingene med oppsettet. Den har ladetrykk kun fra 4000 RPM og oppover. Jeg har tenkt å dra til Protrim for å få de til å ordne dette for meg (bytte motorstyring og kjøre den på dynamometer), jeg bør også muligens bytte til en litt mindre turbo, såvidt jeg forstår det.
 #435496  av ArildM
 
Kjipern, 3.gen motoren har jo en flott turbo som det er, lader veldig tidlig og er perfekt til daglig bruk.
Sjekk med ATS racing, de kan omprogrammere originalhjernen din. De har også god erfaring med turboer osv osv.
 #435500  av 3rlend
 
Jeg foreslår At du setter av et par timer og leser på motoiq :)
Gt35 er en stor turbo. Og du blir ikke å få turbotrykk noe spesielt tidligere om du ikke leker med kammene eller får en skikkelig custom manifold. Og kast piggy back og kjøp deg ordentlig sprut.
Misforstod jeg deg eller vet du ikke hva bunn/topp er?
3 lags topp pakning er så enkelt at det er 3 "skiver" oppå hverandre som er pakninga :p
Å kjøre hardt vil si at du presser på gass pedalen med hard kraft fra foten din, ergo at motoren får piska seg skikkelig.
Og da er det en god ide og la olja kjøle seg ned før du stenger.
Samtidig ville jeg satt turbo timeren på noe lenger en 40 sek. Bedre safe than sorry :)
Til slutt må jeg spørre: bilen din må jo gå no innmari fælt?:p
 #435506  av ArildM
 
Når han en gang får ladetrykk over 4000 rpm og heelt opp til 7000 rpm så må det gå fælt :lol: 8)
Piggyback er vel lite anbefalt på 3SGTE med såpass custom oppsett :) Bytt til noe mindre turbo, få ATS til å omprogramere org hjerne, evt bytt til skikkelig datasprut så får du nok en bil som du får mye mer glede av :)
 #435541  av ST205RR
 
ArildM skrev:Jeg venter som regel til vanntempen i instrumentmålerene har nådd halvveis.
Etter dette er det bare å kjøre på
jeg ville absolut ha kjørt litt lengere enn det før du gir full gass,når vanntempen står som du sier er det karnsje akkurat rukket å bli 80 grader på kjølevannet, mens motoroljen bare er kommet opp i 30-40 grader :?
greit i det lange løp at motor er gjennomvarm å at gearkasse/diff har fått lunk først :wink:
målere for vanntemp/oljetemp/oljetrykk og A/F er jo lurt å ha på plass om man skal kjøre på bane eller bynne å trimme :D
 #435545  av ArildM
 
På SW20 tar det lang tid før kjølevannet blir varmt, i alle fall på min. 10-15 minutter kanskje? Da tenker jeg ofte slik at det er greit å dra opp motor til litt over 2000-2500rpm, men drar den aldri opp på maks turtall over lengre tid før det har gått enda litt lengre.

Regner med motoren har varma seg sånn høvelig på den tia? Mulig jeg er helt på jordet :oops: Blir jo noe helt annet på et vanlig kjølesystem, hvor kjøleveska er varm på 5 minutter. Tar det virkelig så lang tid før olja blir varm? Tenker på hvor fort varm blokka blir bare få sekunder etter oppstart av motor?
 #435558  av lasse
 
Tar ganske mye lenger tid før olja blir varm ja, men mye kommer an på olja også, har kjørt med diverse oljer på min, og hatt 60 grader ganske fort på noen, men kommet opp i 120+ på banekjøring på samme olja, nå kjører jeg med castrol !0-60, bruker endel lenger tid på å nå 60 grader (kjører aldri hardt på kaldere olje enn det) men ser sjelden mer enn 100 grader ved banekjøring.
Både oljetemp og -trykk er ett must om man trimmer litt og kjører aktivt mener nå jeg, de absolutt viktigste tingene å holde øye med det.
 #435563  av ArildM
 
Noen ca tid det tar før du oppnår rett oljetemp da Lasse? :)