TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Turbokonvertering, vil gjerne ha synspunkter fra "eksperter"

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #53052  av Kaizern
 
Har lyst til å investere i et turbokonverterings kit til min Celica STi, men vet ikke hvor mye det er å hente fra en stakkars 1,6 liter, å om det er verdt å investere ca.20.000kr i dette. Noen synspunkter fra eksperter?? :lol:

 #53094  av Christian
 
Skaff deg en orginal turbomotor. Det vil være ett bedre, billigre og ikke minst enklere alternativ.

 #53098  av Kaizern
 
Christian skrev:Skaff deg en orginal turbomotor. Det vil være ett bedre, billigre og ikke minst enklere alternativ.
Hehe, er vel bare enklere å kjøpe seg en helt ny bil :lol:

Blir så irritert, finnes jo ingenting til denne f. bilen :roll:

Men hvor skulle man foreks lete etter en original turbo motor da?

 #53103  av memo
 
istedet for å bruke 20.000 på et turbo-kit, og masse arbeid, hvorfor ikke kjøpe en GTi motor?

de er på 156hk, og med luftfilter + eksos har du i overkant av 160 tipper jeg...

får omtrent samme antall hk som ved en evnt. turbo :)

motoren ligger på 5-10.000 i sverige, + 600 i frakt til grensa.
toyota tar 8.000 for å ta ut gammelmotoren din, samt sette inn en ny en.

...eller hvorfor ikke ta ett steg til, kjøp en 3S-GE fra 1994+, og da har du "samme" motoren som i 90 GTi'ene, bare med 175hk, + luft og eksos, 180-185hk..

just my two cents... jeg går ihvertfall for løsning nummer to i vinter regner jeg med :)

 #53118  av Kaizern
 
Hvor finner man en 3S-GE fra 1994+? Ã… i hvilken prisklasse ligger den i?

Et spørsmål til, når man da bytter motor som er en del mere hk, må ikke da en del "deler" forsterkes. Som bremser, drivverk osv? :lol:

Takker for svar;)

Menne, turbo.. Dump valve, *SIKLE, SIKLE* :shock:

 #53121  av memo
 
ikke mer enn om du øker effekten i turbohester :)

 #53126  av Kaizern
 
Menne, har trommelbremser bake.. Regner med jeg må bytte til skivebremser, så baller det på seg.. Kan jo bli like dyrt som en brukbar Celica CS :oops:

 #53173  av henningl
 
Selg bilen, legg 20-30 på salgssummen og kjøp en celica med grommere motor :)

Ã… overlade en motor koster fort mer enn 20k. Motorbytte er et alternativ, men uansett kommer problemene med godkjenning.

 #53187  av Kaizern
 
henningl skrev:Selg bilen, legg 20-30 på salgssummen og kjøp en celica med grommere motor :)

Ã… overlade en motor koster fort mer enn 20k. Motorbytte er et alternativ, men uansett kommer problemene med godkjenning.
Er kanskje lettere, men tror ikke det er så enkelt å selge bil for tiden... :roll:

 #53223  av Christoffer
 
...Så generelt sett så lønner det seg for alle med liten celicamotor å bytte motor... Istedet for å kjøpe turbo.

 #53227  av sindrejl
 
hmm.. funderer. kanskje istedet for å sette i kompressor motor kunne jeg kline inn en nyere 94+ 3s-ge

 #54283  av smallville
 
Noen som aner pris på en 3sgte motor da??? :roll:

 #54301  av Kaizern
 
Lønner seg nok kanskje å bytte motor, men kan man bruke samme girkassen? Bremser må vel forsterkes/byttes ut.

Det blir mye for en som ikke kan skru selv.. :roll:

 #54315  av larsst185
 
Har stilt samme spm her selv.Driver å skal ha 3s-gte i en 92 mr2.Mener å ha fått med meg at det går med den originale kassen men den tåler på langt nær så mye som turbo kassen.