Side 1 av 2

Turbokonvertering, vil gjerne ha synspunkter fra "ekspe

Legg innLagt inn:21 jul 2004 09:08
av Kaizern
Har lyst til å investere i et turbokonverterings kit til min Celica STi, men vet ikke hvor mye det er å hente fra en stakkars 1,6 liter, å om det er verdt å investere ca.20.000kr i dette. Noen synspunkter fra eksperter?? :lol:

Legg innLagt inn:21 jul 2004 15:19
av Christian
Skaff deg en orginal turbomotor. Det vil være ett bedre, billigre og ikke minst enklere alternativ.

Legg innLagt inn:21 jul 2004 15:32
av Kaizern
Christian skrev:Skaff deg en orginal turbomotor. Det vil være ett bedre, billigre og ikke minst enklere alternativ.
Hehe, er vel bare enklere å kjøpe seg en helt ny bil :lol:

Blir så irritert, finnes jo ingenting til denne f. bilen :roll:

Men hvor skulle man foreks lete etter en original turbo motor da?

Legg innLagt inn:21 jul 2004 15:53
av memo
istedet for å bruke 20.000 på et turbo-kit, og masse arbeid, hvorfor ikke kjøpe en GTi motor?

de er på 156hk, og med luftfilter + eksos har du i overkant av 160 tipper jeg...

får omtrent samme antall hk som ved en evnt. turbo :)

motoren ligger på 5-10.000 i sverige, + 600 i frakt til grensa.
toyota tar 8.000 for å ta ut gammelmotoren din, samt sette inn en ny en.

...eller hvorfor ikke ta ett steg til, kjøp en 3S-GE fra 1994+, og da har du "samme" motoren som i 90 GTi'ene, bare med 175hk, + luft og eksos, 180-185hk..

just my two cents... jeg går ihvertfall for løsning nummer to i vinter regner jeg med :)

Legg innLagt inn:21 jul 2004 17:49
av Kaizern
Hvor finner man en 3S-GE fra 1994+? Å i hvilken prisklasse ligger den i?

Et spørsmål til, når man da bytter motor som er en del mere hk, må ikke da en del "deler" forsterkes. Som bremser, drivverk osv? :lol:

Takker for svar;)

Menne, turbo.. Dump valve, *SIKLE, SIKLE* :shock:

Legg innLagt inn:21 jul 2004 18:19
av memo
ikke mer enn om du øker effekten i turbohester :)

Legg innLagt inn:21 jul 2004 18:43
av Kaizern
Menne, har trommelbremser bake.. Regner med jeg må bytte til skivebremser, så baller det på seg.. Kan jo bli like dyrt som en brukbar Celica CS :oops:

Legg innLagt inn:22 jul 2004 08:27
av henningl
Selg bilen, legg 20-30 på salgssummen og kjøp en celica med grommere motor :)

Å overlade en motor koster fort mer enn 20k. Motorbytte er et alternativ, men uansett kommer problemene med godkjenning.

Legg innLagt inn:22 jul 2004 10:46
av Kaizern
henningl skrev:Selg bilen, legg 20-30 på salgssummen og kjøp en celica med grommere motor :)

Å overlade en motor koster fort mer enn 20k. Motorbytte er et alternativ, men uansett kommer problemene med godkjenning.
Er kanskje lettere, men tror ikke det er så enkelt å selge bil for tiden... :roll:

Legg innLagt inn:22 jul 2004 14:00
av Christoffer
...Så generelt sett så lønner det seg for alle med liten celicamotor å bytte motor... Istedet for å kjøpe turbo.

Legg innLagt inn:22 jul 2004 14:05
av sindrejl
hmm.. funderer. kanskje istedet for å sette i kompressor motor kunne jeg kline inn en nyere 94+ 3s-ge

Legg innLagt inn:29 jul 2004 02:03
av smallville
Noen som aner pris på en 3sgte motor da??? :roll:

Legg innLagt inn:29 jul 2004 07:26
av Cyrus
EGON sin pris: 3SGTE KOMPLET 16000KR + MOMS.

http://www.motorimport.dk

Flashpoint sin pris 1600$ + 580$ / 450$ (frakt) = ca 15300 NOk - om man trekker fra til lavere frakt.

http://www.flashoptions.com

Legg innLagt inn:29 jul 2004 11:06
av Kaizern
Lønner seg nok kanskje å bytte motor, men kan man bruke samme girkassen? Bremser må vel forsterkes/byttes ut.

Det blir mye for en som ikke kan skru selv.. :roll:

Legg innLagt inn:29 jul 2004 13:25
av larsst185
Har stilt samme spm her selv.Driver å skal ha 3s-gte i en 92 mr2.Mener å ha fått med meg at det går med den originale kassen men den tåler på langt nær så mye som turbo kassen.