TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøre 3S-GTE uten dynamo og lav spenning

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #435468  av diracdeltafunction

Etter å ha hatt bilen i tre dager kom batteri-varsellyset og oljenivå-varsellyset på (det oransje). Jeg målte oljetrykk, oljenivå og spenning på batteri, alt ok. Målte oljenivå igjen. Startet bilen til slutt og kjørte med den, alt virket ok. Etter en tur på ikke mer enn 30 minutter når jeg skulle tilbake, så kom ABS-varsellyset på, lysene til instrumentene ble svakere og motoren begynte å kjøre ujevnt, selv om den bare idlet. Stoppet så bilen og målte at det var 11,5 volt på batteriet (over 12,5 volt når jeg startet å kjøre).

Beltet til dynamo var røket. Jeg byttet dettet selv med hjelp av en kamerat men jeg ladet batteriet manuelt et par ganger og kjørte et par ganger for å komme meg frem og tilbake der jeg skulle, slik at den samme situasjonen oppstod igjen, altså at motoren kjørte litt grovt og ujevnt helt på slutten (og ABS-lyset kom på igjen). Dog når dette skjedde stoppet jeg ganske fort og tauet faktisk bilen siste stykket istedenfor å kjøre den når den gikk så ujevnt. Jeg testet også om ytelsen var normal litt tidligere (høyt turtall) når spenningen var høy nok til at det gikk greit (håper og antar jeg).

Etter å ha byttet belte var alle varsellampene slått av og ting er tilsynelatende normalt igjen.

Spørsmål: Av bekymring, tar motoren skade av å kjøre når spenningen er så lav at den ikke fungerer helt slik den skal? Jeg ser for meg at en kan få motorbank i en slik situasjon, er det tilfelle? Hvordan kan jeg vite om noe er skadet?

Spørsmål: Av nysgjerrighet, hva er det som gjør at den oppfører seg slik på lav spenning? Jeg skjønner jo selvsagt at diverse komponenter som ECU, piggy-back, tennplugger, drivstoffpumpe (?) o.l. er elektrisk og ikke fungerer når spenningen blir lav nok; men hvilke komponenter er det som begynner å slite først, er det én komponent, eller en kombinasjon av at flere ting begynner å få problemer med å fungere?

Om det har noe å si så er ikke dette en standard 3S-GTE, jeg copy/paster noe informasjon fra min andre tråd her:

Det er en 1991 MR2 MK2 Turbo med en 3S-GTE der "toppen" er tredje generasjon og "bunnen" er andre generasjon. Det er smidde råder, smiddle stempel, HKS tre-lag toppakning, tial 40 mm wastegate, Garrett GT35 turbo, 850 cc dyser, 355 pumpe, kjører på 1,2 bar. Motorem ble overhalt i 2008.
 #435475  av ArildM

Du kjørte ikke uten dynamoreim?

Ellers har jeg kjørt bilen helt tom for strøm en gang før, tok ikke skade av det min (AW11 med standard 4age den gang). Men jeg kjørte rolig og fint da.
 #435486  av diracdeltafunction

ArildM skrev:Du kjørte ikke uten dynamoreim?

Ellers har jeg kjørt bilen helt tom for strøm en gang før, tok ikke skade av det min (AW11 med standard 4age den gang). Men jeg kjørte rolig og fint da.
Jo, det er vel dynamoreim det heter ja. Jeg kjørte uten dynamoreim, men jeg kjørte rolig når spenningen ble lav nok til at jeg merket noe til det.
 #435494  av ArildM

På 4age er dynamoreima/viftereima delt med vannpumpa. Aka kutter du ut ren reima går ikke vannpumpa rundt, håper for din del ikke 3SGTE er bygd opp på samme måte :oops: Burde vel strengt tatt vite dette selv siden jeg har 3sgte men :roll:

EDIT: Vannpumpa går tydeligvis på reg.reima på 3SGTE. I så fall bør det ikke ha skjedd noe som helst "skummelt".
 #435497  av David

det som skjer når du kjører med for lite spenning er at alt av det elektriske yter dårligere enn designet på 14.2v
bensinpumper går tregere, dyser får tregere reaksjonstid,etc

originale og uoriginale ecu'er er stort sett programmert til å kompansere for dette, noen bedre enn andre.
men sålenge man kjører pent trenger man stort sett ikke bekymre seg for annet enn å gå tom for strøm.

dersom man kjører uten viftereim og denne også skulle drevet vannpumpe, noe som ikke gjelder 3sg(t)e, er såklart saken en helt annen.
 #435593  av diracdeltafunction

David skrev:det som skjer når du kjører med for lite spenning er at alt av det elektriske yter dårligere enn designet på 14.2v
bensinpumper går tregere, dyser får tregere reaksjonstid,etc

originale og uoriginale ecu'er er stort sett programmert til å kompansere for dette, noen bedre enn andre.
men sålenge man kjører pent trenger man stort sett ikke bekymre seg for annet enn å gå tom for strøm.

dersom man kjører uten viftereim og denne også skulle drevet vannpumpe, noe som ikke gjelder 3sg(t)e, er såklart saken en helt annen.
Fint, takk for svar (takk ArildM også). Jeg kjørte rolig da spenningen ble lav, så jeg antar det gikk greit.