TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøp av MR2, billig eller ikke?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #435805  av Moaren

Hei alle sammen! :)

Er ny her på forumet, og siden i sin helhet, grunnen til at jeg har registrert meg her er at det for meg er høyaktuelt og kjøpe en Toyota Mr2 MkII 1991 mod. Mange kunnskapsfulle hoder her inne, og siden jeg ikke har vært så intressert i "mekking" på bil tidligere (ikke fordi jeg totalt mangler teknisk innsyn men fordi jeg ikke har hatt mulighet) trenger jeg litt hjelp.
Situasjonen er som følger, jeg har fått ny jobb i Nord Norge, bor på leir og har en del fritid med mulighet for å skru så mye jeg bare orker. Har fått tilbud om en bil som nevnt over for 15000,-. Jeg som tidligere har hatt en Golf og vil ha noe litt tøffere, det som er problemet her er at jeg ikke er kjent med arbeidsmengde, priser og hvor faglig god jeg må være for å gjøre reperasjoner selv.

Bilen er en fin bil, lite rust og fin i lakken. Står også i et pent anlegg verdt et par tusenlapper. Selger avskiltet bilen da han kjøpte seg ny og hadde den inne for "kontroll" for å se hva som må gå i orden før den blir EU godkjent og registrert (forhåpentligvis av meg).

Følgene mangler :
- Støynivå er for høyt, det står på et mongoose anlegg som er over grensen, og det er byttet fordi at det orginale gjorde slik at motorlampa lyste. Orginalt følger med, Hvor mye vil det koste å få montert en lyddemper under kontrollen eller fikse problemet med det orginalet?
- Ujevn bremsefordeling, dette har jeg hørt at er mulig vil løse seg bare ved rens av kalipper, meninger om hvor dyrt det kan bli å få fikset dette?
- En oljelekkasje i motor, nærmere bestemt kamakslene, tenker da at når man først har kommet så langt inn i motoren burde jeg bytte registerreim og vannpumpe.

Dette er de tre punktene som er haken, jeg tenker at 15000 for bilen, sett i betraktning at bilen er relativt pen, musikkanlegget og effektanlegget ikke er særlig dyrt. Her kommer deres kunnskap og erfaringer inn i bildet, burde kanskje også nevnet at den hvor jeg kan skru, er det 10-12 mekanikere som elsker og jobbe kveld og hjelper gjerne til. Blir veldig takknemmelig for svar fortest mulig, skal hente bilen til leiren jeg er på på Tirsdag, hvor jeg avgjører kjøp eller ikke.

Mvh Moaren :)
 #435815  av 3rlend

Disse motorene er plaget med slitne stempelringer og/eller ventiltetninger når de har rullet noen km.
Mr2 er ikke noe hokus pokus å skru på. Er en helt vanlig bil bare med motor bake.
Lekkasjen er nesten garrantert simringene rundt kammene eller så enkelt som toppdekselpakningen.
Eksosen vet jeg ikke desverre :p
 #435816  av 3rlend

Bremsene. Hvis bilen har stått lenge. Er det mye rust på skivene? Kan faktisk være SÅ enkelt :)
 #435818  av Moaren

Ja det er meget mulig, vurderer og bare sende den rett inn til verksted for å kartlegge lekkasjen. Den har stått bortimot et halvår parkert inne så det høres fornuftig ut! men med tanke på eksosen, er det mulig og bare montere en lyddemper for å senke støynivået? Tusen takk for svar, blir satt meget stor pris på! :)
 #435822  av ArildM

I verste fall bytter du bare de caliptrene som er rustne og de skivene som trenger det, er uansett ikke uvanlig å måtte bytte på biler som er 20 år gamle ++.
Koster vel rundt 1500-2000 per kalipter på Toyota, nye skiver er heller ikke så dyrt :)
Eksosanlegg skulle vel gå greit, spørs på hvilket verksted man viser på, noen er strengere enn andre ;)
 #435850  av Makk

Heihei.

Har hatt min Mk2 ganske lenge å skiftet mye slitedeler da jeg liker alt perfekt eller nesten ivertfall :p

Skru av katalysatoren å lys inni/se etter, nesten garantert at platene har løsnet å ligger som en propp... dette vil kunne utløse motorlampa.

Alle mine 4 kaliptere var trege og hang innvendig.. Jeg har overhalt dem selv (2 ganger foran faktisk) men erfaring viser med flere biler at rusta den kommer igjen å igjen å igjen... Det ser også ut som at mange nevner det her så det kan være en svakhet?

Uansett, jeg handlet alle 4 kalipter med rammer, 2 hjullager, bremseslanger, 2 tårnlager og noen foringer å slikt fra Twosrus.com og det kom på under 10k, alt originaldeler.

Ikke bry deg med Toyota på kalipre ivertfall, dem her skulle jaggu meg ha 3500,- PER stykk, å da følte ikke rammene med engang..

Skiver og klosser fikk jeg hos hellanor til knallpris på 600 per skive og 400-500 per klossesett :)

Hadde vasket motoren skikkelig like før visning, da går den igjennom... Tusen verksteder tror de skal få den enkle (men faen så dyre) jobben med å skifte det der tullet til deg.. Så lenge det ikke renner så er det jaggu meg steike lite betydning!

Dem liker å blåse opp feil til kunder.. Mange er super-godtroende å tar alt som blir sagt av fagfolk for god fisk, å punger ut så det renner tusenlapper.

Lykke til da !
 #435859  av ArildM

Jeg fikk pris på 1844,- ferdig levert for 1stk kalipter. Toyota er litt spesielt sånn sett, første gang du handler der er de dyre, men så begynner du å kjenne folka som jobber der, også blir det bare billigere og billigere. Fikk bestilt kalipter klokka 23:00 på en lørdagskveld og var å henta den på Onsdag rett etter. Bare for å dele min erfaring :)
 #435861  av Moaren

Okei det høres ut som en fornuftig tanke! Kalipterene er nok ikke det største problemet (får jeg håpe), det jeg var mest redd for var denne motorlekkasjen som ville koste gryn... Men jeg er sikker i min sak, siden ingen skrek meg inn i øret og sa stopp (utenom far) så smeller jeg til og blir eier av en Mr 2!

Takker så mye for svar, det hjelper utrolig masse når jeg ikke har helt peiling selv! Da gleder jeg meg bare til å få bilen godkjent og få mang en flott kjøretur :)

Mvh Moaren
 #435867  av ArildM

Lykke til og spør oss om du trenger hjelp :) Gratulerer med rå bil :)